O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de História da UEG |
Texto Completo: | https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9276 |
Resumo: | Several Higher Education Institutions in Brazil (IES), in line with strategy 12.13 of goal 12 of the National Education Plan (PNE), have implemented affirmative action policies in order to guarantee access to groups that historically have been marginalized of higher education in the country. Among these HEIs, the State University of the Southwest of Bahia (UESB) approved in 2008 Resolution CONSEPE Nº. 37/2008, which provides for the reservation system of additional quotas and quotas for indigenous people, people with disabilities and quilombolas destined to the entrance to the undergraduate courses offered by it. The execution of this policy is the object of study of this article, whose objective is to analyze, in numbers, the academic trajectory of quilombolas candidates contemplated with the additional quotas. For that, the normative dispositions related to the subject are presented introductory. The theoretical reference is a historical-conceptual approach of the quilombola communities and their subjects. As methodological procedures, bibliographical review and documentary research were adopted. Among the contributions, it is hoped to contribute to the process of self-evaluation of the policies implemented by HEIs in relation to quilombola access, permanence and curricular payment. |
id |
UEG-1_8391bd52264221bedbcb383c9176644f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9276 |
network_acronym_str |
UEG-1 |
network_name_str |
Revista de História da UEG |
repository_id_str |
|
spelling |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)Several Higher Education Institutions in Brazil (IES), in line with strategy 12.13 of goal 12 of the National Education Plan (PNE), have implemented affirmative action policies in order to guarantee access to groups that historically have been marginalized of higher education in the country. Among these HEIs, the State University of the Southwest of Bahia (UESB) approved in 2008 Resolution CONSEPE Nº. 37/2008, which provides for the reservation system of additional quotas and quotas for indigenous people, people with disabilities and quilombolas destined to the entrance to the undergraduate courses offered by it. The execution of this policy is the object of study of this article, whose objective is to analyze, in numbers, the academic trajectory of quilombolas candidates contemplated with the additional quotas. For that, the normative dispositions related to the subject are presented introductory. The theoretical reference is a historical-conceptual approach of the quilombola communities and their subjects. As methodological procedures, bibliographical review and documentary research were adopted. Among the contributions, it is hoped to contribute to the process of self-evaluation of the policies implemented by HEIs in relation to quilombola access, permanence and curricular payment.Resumo: Diversas Instituições de Ensino Superior do Brasil (IES), atentas à estratégia 12.13 da meta 12 do Plano Nacional de Educação (PNE), têm implementado políticas de ações afirmativas com vistas a garantirem o acesso de grupos que, historicamente, estiveram a margem da educação superior no país. Dentre essas IES, a Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), aprovou, em 2008, a Resolução CONSEPE nº 37/2008, que dispõe sobre o sistema de reserva de vagas e quotas adicionais para indígenas, pessoas com deficiência e quilombolas destinadas ao ingresso nos cursos de graduação por ela ofertados. A execução dessa política é o objeto de estudo deste artigo, que tem como objetivo analisar, em números, a trajetória acadêmica de candidatos quilombolas contemplados com as quotas adicionais. Para tanto, são apresentadas introdutoriamente as disposições normativas relacionadas à temática. O referencial teórico consiste numa abordagem histórico-conceitual das comunidades quilombolas e seus sujeitos. Como procedimentos metodológicos, foram adotados a revisão bibliográfica e a pesquisa documental. Espera-se contribuir com o processo de auto avaliação das políticas implementadas pelas IES em relação ao acesso, a permanência e a integralização curricular do quilombola. Palavras-chave: Ações afirmativas. Quotas adicionais. Educação Superior. Integralização curricular. Quilombola.Universidade Estadual de Goiás2019-10-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9276Revista de História da UEG; v. 8 n. 2 (2019): Dossiê: “Associações religiosas de leigos na América Portuguesa”: novas fontes e perspectivas de análise; e8219082316-4379reponame:Revista de História da UEGinstname:Universidade Estadual de Goiás (UEG)instacron:UEGporhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9276/6999Copyright (c) 2019 Revista de História da UEGhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Daniel CardosoSampaio, Andrecksa Viana OliveiraCosta, Alci Micheline de Sousa2019-12-06T15:47:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9276Revistahttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/PUBhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/oai||revistaueg-historia@yahoo.com.br|| revhistueg@gmail.com2316-43792316-4379opendoar:2019-12-06T15:47:28Revista de História da UEG - Universidade Estadual de Goiás (UEG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
title |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
spellingShingle |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) Alves, Daniel Cardoso |
title_short |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
title_full |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
title_fullStr |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
title_full_unstemmed |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
title_sort |
O Quilombola no ensino superior: um balanço dos dados de quase uma década de quota quilombola na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB) |
author |
Alves, Daniel Cardoso |
author_facet |
Alves, Daniel Cardoso Sampaio, Andrecksa Viana Oliveira Costa, Alci Micheline de Sousa |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Andrecksa Viana Oliveira Costa, Alci Micheline de Sousa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Daniel Cardoso Sampaio, Andrecksa Viana Oliveira Costa, Alci Micheline de Sousa |
description |
Several Higher Education Institutions in Brazil (IES), in line with strategy 12.13 of goal 12 of the National Education Plan (PNE), have implemented affirmative action policies in order to guarantee access to groups that historically have been marginalized of higher education in the country. Among these HEIs, the State University of the Southwest of Bahia (UESB) approved in 2008 Resolution CONSEPE Nº. 37/2008, which provides for the reservation system of additional quotas and quotas for indigenous people, people with disabilities and quilombolas destined to the entrance to the undergraduate courses offered by it. The execution of this policy is the object of study of this article, whose objective is to analyze, in numbers, the academic trajectory of quilombolas candidates contemplated with the additional quotas. For that, the normative dispositions related to the subject are presented introductory. The theoretical reference is a historical-conceptual approach of the quilombola communities and their subjects. As methodological procedures, bibliographical review and documentary research were adopted. Among the contributions, it is hoped to contribute to the process of self-evaluation of the policies implemented by HEIs in relation to quilombola access, permanence and curricular payment. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9276 |
url |
https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9276 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9276/6999 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de História da UEG http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista de História da UEG http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de História da UEG; v. 8 n. 2 (2019): Dossiê: “Associações religiosas de leigos na América Portuguesa”: novas fontes e perspectivas de análise; e821908 2316-4379 reponame:Revista de História da UEG instname:Universidade Estadual de Goiás (UEG) instacron:UEG |
instname_str |
Universidade Estadual de Goiás (UEG) |
instacron_str |
UEG |
institution |
UEG |
reponame_str |
Revista de História da UEG |
collection |
Revista de História da UEG |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de História da UEG - Universidade Estadual de Goiás (UEG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaueg-historia@yahoo.com.br|| revhistueg@gmail.com |
_version_ |
1799306036483457024 |