Currículo e cultura nas relações sociais do ensino primário em Angola
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de História da UEG |
Texto Completo: | https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/11332 |
Resumo: | The article analyzes how the transformations of cultural notion in the curricular document of Basic Education in Angola and the impact that these discourses have in allowing a rupture to break with a traditional culture, historically thought to shape in the form of practices, subjectivations, and government in social relations. The study uses qualitative research through document analysis. It was concluded that the curriculum documents implemented in 2013 break with the thought traditionally constructed thinking between 1975 and 2001 about cultural unity, elimination of the difference sedimented by prejudice and ethnic division. These new discourses mobilize dialogue and tolerance towards with one another in the school environment. Keywords: Culture. Primary school. Curriculum. Subject. Angola. |
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Currículo e cultura nas relações sociais do ensino primário em AngolaThe article analyzes how the transformations of cultural notion in the curricular document of Basic Education in Angola and the impact that these discourses have in allowing a rupture to break with a traditional culture, historically thought to shape in the form of practices, subjectivations, and government in social relations. The study uses qualitative research through document analysis. It was concluded that the curriculum documents implemented in 2013 break with the thought traditionally constructed thinking between 1975 and 2001 about cultural unity, elimination of the difference sedimented by prejudice and ethnic division. These new discourses mobilize dialogue and tolerance towards with one another in the school environment. Keywords: Culture. Primary school. Curriculum. Subject. Angola.L'article analyse les transformations de la notion culturelle dans le document curriculaire de l'Education de base en Angola et l'impact que ces discours ont en permettant d'établir une rupture avec la culture traditionnelle, historiquement considérée comme façonnant les modes de comportement, les subjectivations et le gouvernement dans les relations sociales. L'étude utilise la recherche qualitative à travers l'analyse documentaire. On en conclut que les documents curriculaires mis en œuvre en 2013 rompent avec la réflexion traditionnellement construite entre 1975 et 2001 sur l'unité culturelle, éliminant la différence qui a sédimenté les préjugés et la division ethnique. Ces nouveaux discours mobilisent le dialogue et la tolérance avec les autres dans le milieu scolaire. Mots-clés: Culture. École primaire. Curriculum. Sujet. Angola.O artigo analisa as transformações de noção cultural no documento curricular da Educação Básica em Angola e o impacto que esses discursos têm em permitir o estabelecimento de uma ruptura com a cultura tradicional, historicamente pensada para formatar comportamentos, subjetivações e modos de governo através das relações sociais. O estudo utiliza a pesquisa qualitativa por meio da análise documental. Conclui-se que os documentos curriculares implementados em 2013 rompem com o pensamento tradicionalmente construído entre os anos de 1975 e 2001 sobre a unidade cultural, eliminando a diferença que sedimentava o preconceito e a divisão étnica. Os novos discursos mobilizam o diálogo e a tolerância com o outro no ambiente escolar. Palavras-chave: Cultura. Ensino primário. Currículo. Sujeito. Angola.Universidade Estadual de Goiás2021-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/11332Revista de História da UEG; v. 10 n. 01 (2021): Dossiê "Teoria da História e História da Historiografia"; e0121222316-4379reponame:Revista de História da UEGinstname:Universidade Estadual de Goiás (UEG)instacron:UEGporhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/11332/8318http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCurimenha, Marcelino Mendes2021-05-13T14:48:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11332Revistahttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/PUBhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/oai||revistaueg-historia@yahoo.com.br|| revhistueg@gmail.com2316-43792316-4379opendoar:2021-05-13T14:48:56Revista de História da UEG - Universidade Estadual de Goiás (UEG)false |
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