Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Fernando dos Santos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Fuchs, Isabela Marques, Kaminski, Rosane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Projética Revista Científica de Design
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750
Resumo: This paper consists on the decodification of Rogério Duarte’s Tropicália visual aspects in two of his graphic works: the album covers of "Caetano Veloso" (1968) and "Gilberto Gil" (1968). Through a formal and symbolic analysis, the album covers will be described in a threefold approach: the junction of its formal, semantic and social-historical dimensions. By investigating the aspects related to cultural resilience in Brazil during a controversial and effervescent time of military dictatorship, we intend to reflect on questions about Tropicália and how Rogério Duarte worked with his concepts: the search for a national identity, the cultural emptiness, the resistance, and the political experience along with the masses.
id UEL-10_b1d6f0825db1b7ea1aa5d37e921ae7b6
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28750
network_acronym_str UEL-10
network_name_str Projética Revista Científica de Design
repository_id_str
spelling Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)A tropicália de Rogério Duarte em "Caetano Veloso" e "Gilberto Gil" (1968)Design and CultureBrazilian DesignBrazilian HistoryTropicáliaDesign e CulturaDesign BrasileiroHistória BrasileiraTropicáliaThis paper consists on the decodification of Rogério Duarte’s Tropicália visual aspects in two of his graphic works: the album covers of "Caetano Veloso" (1968) and "Gilberto Gil" (1968). Through a formal and symbolic analysis, the album covers will be described in a threefold approach: the junction of its formal, semantic and social-historical dimensions. By investigating the aspects related to cultural resilience in Brazil during a controversial and effervescent time of military dictatorship, we intend to reflect on questions about Tropicália and how Rogério Duarte worked with his concepts: the search for a national identity, the cultural emptiness, the resistance, and the political experience along with the masses.Este artigo consiste na decodificação da visualidade tropicalista de Rogério Duarte em suas duas peças gráficas: a capa do álbum "Caetano Veloso" (1968) e "Gilberto Gil" (1968). Através da análise formal e simbólica dos impressos, as capas de disco serão descritas a partir de uma abordagem tríplice, na junção de sua dimensão formal, semântica e histórico-social. Trabalhando em questões relativas à resistência cultural no Brasil em uma época efervescente e polêmica de ditadura militar, se pretende refletir as questões referentes a tropicália e em como Rogério Duarte trabalhou com seus conceitos: a busca por uma identidade nacional, o esvaziamento cultural, a resistência e a experiência política junto às massas.Universidade Estadual de Londrina2018-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/2875010.5433/2236-2207.2018v9n1p69Projetica; v. 9 n. 1 (2018); 69-862236-2207reponame:Projética Revista Científica de Designinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750/23795Copyright (c) 2018 Projeticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Fernando dos SantosFuchs, Isabela MarquesKaminski, Rosane2021-10-25T12:15:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28750Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/PUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/oai||projetica@uel.br2236-22072236-2207opendoar:2021-10-25T12:15:04Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
A tropicália de Rogério Duarte em "Caetano Veloso" e "Gilberto Gil" (1968)
title Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
spellingShingle Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
Almeida, Fernando dos Santos
Design and Culture
Brazilian Design
Brazilian History
Tropicália
Design e Cultura
Design Brasileiro
História Brasileira
Tropicália
title_short Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
title_full Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
title_fullStr Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
title_full_unstemmed Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
title_sort Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
author Almeida, Fernando dos Santos
author_facet Almeida, Fernando dos Santos
Fuchs, Isabela Marques
Kaminski, Rosane
author_role author
author2 Fuchs, Isabela Marques
Kaminski, Rosane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Fernando dos Santos
Fuchs, Isabela Marques
Kaminski, Rosane
dc.subject.por.fl_str_mv Design and Culture
Brazilian Design
Brazilian History
Tropicália
Design e Cultura
Design Brasileiro
História Brasileira
Tropicália
topic Design and Culture
Brazilian Design
Brazilian History
Tropicália
Design e Cultura
Design Brasileiro
História Brasileira
Tropicália
description This paper consists on the decodification of Rogério Duarte’s Tropicália visual aspects in two of his graphic works: the album covers of "Caetano Veloso" (1968) and "Gilberto Gil" (1968). Through a formal and symbolic analysis, the album covers will be described in a threefold approach: the junction of its formal, semantic and social-historical dimensions. By investigating the aspects related to cultural resilience in Brazil during a controversial and effervescent time of military dictatorship, we intend to reflect on questions about Tropicália and how Rogério Duarte worked with his concepts: the search for a national identity, the cultural emptiness, the resistance, and the political experience along with the masses.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750
10.5433/2236-2207.2018v9n1p69
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750
identifier_str_mv 10.5433/2236-2207.2018v9n1p69
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750/23795
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Projetica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Projetica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Projetica; v. 9 n. 1 (2018); 69-86
2236-2207
reponame:Projética Revista Científica de Design
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Projética Revista Científica de Design
collection Projética Revista Científica de Design
repository.name.fl_str_mv Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||projetica@uel.br
_version_ 1799315451383119872