Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Projética Revista Científica de Design |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750 |
Resumo: | This paper consists on the decodification of Rogério Duarte’s Tropicália visual aspects in two of his graphic works: the album covers of "Caetano Veloso" (1968) and "Gilberto Gil" (1968). Through a formal and symbolic analysis, the album covers will be described in a threefold approach: the junction of its formal, semantic and social-historical dimensions. By investigating the aspects related to cultural resilience in Brazil during a controversial and effervescent time of military dictatorship, we intend to reflect on questions about Tropicália and how Rogério Duarte worked with his concepts: the search for a national identity, the cultural emptiness, the resistance, and the political experience along with the masses. |
id |
UEL-10_b1d6f0825db1b7ea1aa5d37e921ae7b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28750 |
network_acronym_str |
UEL-10 |
network_name_str |
Projética Revista Científica de Design |
repository_id_str |
|
spelling |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968)A tropicália de Rogério Duarte em "Caetano Veloso" e "Gilberto Gil" (1968)Design and CultureBrazilian DesignBrazilian HistoryTropicáliaDesign e CulturaDesign BrasileiroHistória BrasileiraTropicáliaThis paper consists on the decodification of Rogério Duarte’s Tropicália visual aspects in two of his graphic works: the album covers of "Caetano Veloso" (1968) and "Gilberto Gil" (1968). Through a formal and symbolic analysis, the album covers will be described in a threefold approach: the junction of its formal, semantic and social-historical dimensions. By investigating the aspects related to cultural resilience in Brazil during a controversial and effervescent time of military dictatorship, we intend to reflect on questions about Tropicália and how Rogério Duarte worked with his concepts: the search for a national identity, the cultural emptiness, the resistance, and the political experience along with the masses.Este artigo consiste na decodificação da visualidade tropicalista de Rogério Duarte em suas duas peças gráficas: a capa do álbum "Caetano Veloso" (1968) e "Gilberto Gil" (1968). Através da análise formal e simbólica dos impressos, as capas de disco serão descritas a partir de uma abordagem tríplice, na junção de sua dimensão formal, semântica e histórico-social. Trabalhando em questões relativas à resistência cultural no Brasil em uma época efervescente e polêmica de ditadura militar, se pretende refletir as questões referentes a tropicália e em como Rogério Duarte trabalhou com seus conceitos: a busca por uma identidade nacional, o esvaziamento cultural, a resistência e a experiência política junto às massas.Universidade Estadual de Londrina2018-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/2875010.5433/2236-2207.2018v9n1p69Projetica; v. 9 n. 1 (2018); 69-862236-2207reponame:Projética Revista Científica de Designinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750/23795Copyright (c) 2018 Projeticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Fernando dos SantosFuchs, Isabela MarquesKaminski, Rosane2021-10-25T12:15:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28750Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/PUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/oai||projetica@uel.br2236-22072236-2207opendoar:2021-10-25T12:15:04Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968) A tropicália de Rogério Duarte em "Caetano Veloso" e "Gilberto Gil" (1968) |
title |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968) |
spellingShingle |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968) Almeida, Fernando dos Santos Design and Culture Brazilian Design Brazilian History Tropicália Design e Cultura Design Brasileiro História Brasileira Tropicália |
title_short |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968) |
title_full |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968) |
title_fullStr |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968) |
title_full_unstemmed |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968) |
title_sort |
Rogério Duarte's Tropicália in "Caetano Veloso" and "Gilberto Gil" (1968) |
author |
Almeida, Fernando dos Santos |
author_facet |
Almeida, Fernando dos Santos Fuchs, Isabela Marques Kaminski, Rosane |
author_role |
author |
author2 |
Fuchs, Isabela Marques Kaminski, Rosane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Fernando dos Santos Fuchs, Isabela Marques Kaminski, Rosane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design and Culture Brazilian Design Brazilian History Tropicália Design e Cultura Design Brasileiro História Brasileira Tropicália |
topic |
Design and Culture Brazilian Design Brazilian History Tropicália Design e Cultura Design Brasileiro História Brasileira Tropicália |
description |
This paper consists on the decodification of Rogério Duarte’s Tropicália visual aspects in two of his graphic works: the album covers of "Caetano Veloso" (1968) and "Gilberto Gil" (1968). Through a formal and symbolic analysis, the album covers will be described in a threefold approach: the junction of its formal, semantic and social-historical dimensions. By investigating the aspects related to cultural resilience in Brazil during a controversial and effervescent time of military dictatorship, we intend to reflect on questions about Tropicália and how Rogério Duarte worked with his concepts: the search for a national identity, the cultural emptiness, the resistance, and the political experience along with the masses. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750 10.5433/2236-2207.2018v9n1p69 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750 |
identifier_str_mv |
10.5433/2236-2207.2018v9n1p69 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/28750/23795 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Projetica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Projetica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Projetica; v. 9 n. 1 (2018); 69-86 2236-2207 reponame:Projética Revista Científica de Design instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Projética Revista Científica de Design |
collection |
Projética Revista Científica de Design |
repository.name.fl_str_mv |
Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||projetica@uel.br |
_version_ |
1799315451383119872 |