Strategy representation in logo design: Semiotic reading of the graphic brand UNO / FIAT
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Projética Revista Científica de Design |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/10277 |
Resumo: | In 2010, there was the launch of the new line of cars brand “Uno”, informally known as “Novo Uno”, manufactured by the automaker “Fiat”, which proposes the advertising slogan “Novo Uno. Novo Tudo”. The objective of this paper is to investigate the visual relationship between UNO logo, the main object of study of this work, with the car UNO. The Semiotics theory, first proposed by Charles Peirce, is adopted here to interpret the process of representation of the logo. Based on a descriptive analysis, the idea defended in this paper considers that there was a dual strategy of association of logo with the brand new cars “Uno.” This strategy is based on symbolic and arbitrary convention, and also in the likeness or analogy between the sensations and meanings, which are proposed by the visuality of the cars and by visuality of the logo. |
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Strategy representation in logo design: Semiotic reading of the graphic brand UNO / FIATEstratégia de representação em projeto de logotipia: leitura semiótica da marca gráfica Uno/FiatDesign ManagementAutomobile ManufacturerVisual-Graphic IdentityGestão do DesignMarca de AutomóvelIdentidade Gráfico-VisualIn 2010, there was the launch of the new line of cars brand “Uno”, informally known as “Novo Uno”, manufactured by the automaker “Fiat”, which proposes the advertising slogan “Novo Uno. Novo Tudo”. The objective of this paper is to investigate the visual relationship between UNO logo, the main object of study of this work, with the car UNO. The Semiotics theory, first proposed by Charles Peirce, is adopted here to interpret the process of representation of the logo. Based on a descriptive analysis, the idea defended in this paper considers that there was a dual strategy of association of logo with the brand new cars “Uno.” This strategy is based on symbolic and arbitrary convention, and also in the likeness or analogy between the sensations and meanings, which are proposed by the visuality of the cars and by visuality of the logo.A marca “Uno”, tradicionalmente, representou, desde 1983, um modelo de automóvel produzido pela montadora “Fiat” que, por sua performance de vendas em diferentes versões e, especialmente, na versão “Mille”, é apontado como um caso de sucesso comercial, na categoria de carros populares de passeio. No ano de 2010, houve o lançamento da nova linha de automóveis, informalmente denominada como “Novo Uno”, cuja publicidade propõe o slogan “Novo Uno. Novo Tudo”. O projeto de Design adotou na configuração do automóvel o conceito “round square”, que é expresso na recorrência de formas retangulares, com ângulos arredondados. A nova linha de produtos é muito diferente da anterior. Porém, houve a opção por manter o nome da marca, com a alteração do seu logotipo, que é o principal objeto de estudo deste artigo. A teoria Semiótica, primeiramente proposta por Charles Peirce, é aqui adotada para a interpretação do processo de representação do logotipo. A ideia defendida neste texto considera que houve uma dupla estratégia de associação do logotipo aos novos automóveis da marca “Uno”. Essa estratégia é baseada em convenção simbólico-arbitrária e, também, em semelhança ou analogia entre as sensações e as significações, que são propostas pela visualidade dos automóveis e pela visualidade do logotipo.Universidade Estadual de Londrina2012-09-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/1027710.5433/2236-2207.2012v3n1p11Projetica; v. 3 n. 1 (2012); 11-212236-2207reponame:Projética Revista Científica de Designinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/10277/11350Copyright (c) 2012 Projeticainfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Bruno Indalêncio dePerassi, Richard2021-12-20T13:10:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10277Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/PUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/oai||projetica@uel.br2236-22072236-2207opendoar:2021-12-20T13:10:59Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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