Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leyton, Gabriela Alejandra Vásquez
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Agustí, María Sánchez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26371
Resumo: The military coup of september 11th in 1973 was the beggining of a hard dictatorship that placed Pinochet for 17 years in the chilean executive power. This fact, gave origin to many research that, from different visions, positions and ideas, intend to create an “historical conscience” among the citizens who lived in dictatorship and live in democracy today. Related to this, from the educational world, this research has a real importance as, knowing ideas about dictatorship will allow to see the visión of this “sons of democracy” who perceive the effects of this histórical process. For chilean secondary students, the process of dictatorship was caracterised by violence because of the hard repression during the military regime to demonstrations and protest, enphasising that for them, Dictatorship and Transition are parts of the same historical period, as they relate the transition with facts and situations that happened in the military regime.
id UEL-13_1d53f356848d4d0c229de4a2852f995c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26371
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptionsEl concepto de Dictadura: Concepciones de los estudiantes chilenos de educación mediaO conceito da Ditadura: conceitos de estudantes chilenos educação para os mediaDictatorshipDidactics of historyStudents’ conceptionsRecent historyTeaching historyTeaching historyDictaduraDidáctica de la historiaConcepciones de estudiantesHistoria recienteEnseñanza de la historiaDidáctica de la historiaDitaduraDidática da históriaConcepções de estudantesHistória recenteEnsino de históriaEnsino de HistóriaThe military coup of september 11th in 1973 was the beggining of a hard dictatorship that placed Pinochet for 17 years in the chilean executive power. This fact, gave origin to many research that, from different visions, positions and ideas, intend to create an “historical conscience” among the citizens who lived in dictatorship and live in democracy today. Related to this, from the educational world, this research has a real importance as, knowing ideas about dictatorship will allow to see the visión of this “sons of democracy” who perceive the effects of this histórical process. For chilean secondary students, the process of dictatorship was caracterised by violence because of the hard repression during the military regime to demonstrations and protest, enphasising that for them, Dictatorship and Transition are parts of the same historical period, as they relate the transition with facts and situations that happened in the military regime.El golpe militar del 11 de septiembre de 1973 dio inicio a una cruenta dictadura que mantendría a Pinochet 17 años en el poder ejecutivo del Estado chileno. Este hecho ha traído consigo una serie de investigaciones que desde distintas visiones, posturas e ideas, buscan ayudar en la creación de una “Conciencia histórica” en los ciudadanos que vivieron en dictadura y que hoy viven en democracia. En este aspecto, desde el mundo educativo, esta investigación tiene real sentido porque conocer las ideas sobre la dictadura nos permitirá conocer la visión de los denominados hijos de la democracia, los que perciben los efectos de dicho proceso histórico. Para el alumnado de secundaria chilena, el proceso de dictadura se caracterizó por su carácter violento debido a la brutal represión ejercida por el Régimen Militar ante las protestas de diverso tipo, poniendo de manifiesto que para ellos Dictadura y Transición forman parte de un mismo conjunto histórico, puesto que relacionan el proceso transitorio con hechos y situaciones vividas en el gobierno militar.O golpe militar de 11 de setembro de 1973 começou uma sangrenta ditadura que iria manter Pinochet 17 anos no poder executivo do Estado chileno. Isto levou a uma série de investigações de diferentes pontos de vista, posições e idéias, buscando ajuda na criação de um cidadão "consciência histórica" que viveram na ditadura e que agora vivem em democracia. Neste aspecto, do mundo educacional, esta pesquisa tem um significado real porque conhecer as idéias de ditadura nos permitem conhecer a visão dos chamados filhos de democracia, aqueles que percebem os efeitos do processo histórico. Para os alunos de secundária chileno, o processo de ditadura foi caracterizado por violentos em consequência da repressão brutal por parte do regime militar aos protestos de vários tipos, mostrando que para eles Ditadura e Transição são parte do mesmo conjunto histórico, uma vez que o processo de transição referem a eventos e situações vividas no governo militar.Universidade Estadual de Londrina2017-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHistorical researchPesquisa históricaInvestigación históricaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2637110.5433/1984-3356.2016v9n18p45Antíteses; Vol. 9 No. 18 (2016): v. 9 , n. 18; 45-66Antíteses; v. 9 n. 18 (2016): v. 9 , n. 18; 45-661984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELspahttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26371/20359Copyright (c) 2016 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessLeyton, Gabriela Alejandra VásquezAgustí, María Sánchez2021-09-21T18:06:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26371Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2021-09-21T18:06:58Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions
El concepto de Dictadura: Concepciones de los estudiantes chilenos de educación media
O conceito da Ditadura: conceitos de estudantes chilenos educação para os media
title Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions
spellingShingle Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions
Leyton, Gabriela Alejandra Vásquez
Dictatorship
Didactics of history
Students’ conceptions
Recent history
Teaching history
Teaching history
Dictadura
Didáctica de la historia
Concepciones de estudiantes
Historia reciente
Enseñanza de la historia
Didáctica de la historia
Ditadura
Didática da história
Concepções de estudantes
História recente
Ensino de história
Ensino de História
title_short Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions
title_full Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions
title_fullStr Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions
title_full_unstemmed Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions
title_sort Concept of Dictatorship: Secondary chilean students’ conceptions
author Leyton, Gabriela Alejandra Vásquez
author_facet Leyton, Gabriela Alejandra Vásquez
Agustí, María Sánchez
author_role author
author2 Agustí, María Sánchez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leyton, Gabriela Alejandra Vásquez
Agustí, María Sánchez
dc.subject.por.fl_str_mv Dictatorship
Didactics of history
Students’ conceptions
Recent history
Teaching history
Teaching history
Dictadura
Didáctica de la historia
Concepciones de estudiantes
Historia reciente
Enseñanza de la historia
Didáctica de la historia
Ditadura
Didática da história
Concepções de estudantes
História recente
Ensino de história
Ensino de História
topic Dictatorship
Didactics of history
Students’ conceptions
Recent history
Teaching history
Teaching history
Dictadura
Didáctica de la historia
Concepciones de estudiantes
Historia reciente
Enseñanza de la historia
Didáctica de la historia
Ditadura
Didática da história
Concepções de estudantes
História recente
Ensino de história
Ensino de História
description The military coup of september 11th in 1973 was the beggining of a hard dictatorship that placed Pinochet for 17 years in the chilean executive power. This fact, gave origin to many research that, from different visions, positions and ideas, intend to create an “historical conscience” among the citizens who lived in dictatorship and live in democracy today. Related to this, from the educational world, this research has a real importance as, knowing ideas about dictatorship will allow to see the visión of this “sons of democracy” who perceive the effects of this histórical process. For chilean secondary students, the process of dictatorship was caracterised by violence because of the hard repression during the military regime to demonstrations and protest, enphasising that for them, Dictatorship and Transition are parts of the same historical period, as they relate the transition with facts and situations that happened in the military regime.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Historical research
Pesquisa histórica
Investigación histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26371
10.5433/1984-3356.2016v9n18p45
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26371
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2016v9n18p45
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/26371/20359
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Antíteses
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Antíteses
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 9 No. 18 (2016): v. 9 , n. 18; 45-66
Antíteses; v. 9 n. 18 (2016): v. 9 , n. 18; 45-66
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069047351738368