Historical agency as a problem for researchers in history education
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14503 |
Resumo: | In this paper, I am dealing with conceptual problems, turning attention to the second order concept of historical agency, which was identified early as important for historical understanding, but which has received little subsequent attention from history education researchers, despite its attention from philosophers, sociologists and historians. It is a fundamentally contested term, and the bulk of this paper consists of an exploration of a number of challenges raised by it. At the end, notwithstanding unresolved conceptual dilemmas, I will suggest avenues for empirical research on historical agency that might help inform history education, and contribute to more active, useful, and meaningful teaching and learning of history. |
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Historical agency as a problem for researchers in history educationAção Histórica como um Problema para Pesquisadores em Educação em HistóriaHistorical educationHistorical agencyHistorical learningSecond order conceptEducação históricaAção históricaAprendizagem históricaConceitos de segunda ordemIn this paper, I am dealing with conceptual problems, turning attention to the second order concept of historical agency, which was identified early as important for historical understanding, but which has received little subsequent attention from history education researchers, despite its attention from philosophers, sociologists and historians. It is a fundamentally contested term, and the bulk of this paper consists of an exploration of a number of challenges raised by it. At the end, notwithstanding unresolved conceptual dilemmas, I will suggest avenues for empirical research on historical agency that might help inform history education, and contribute to more active, useful, and meaningful teaching and learning of history.Neste trabalho, estou lidando com problemas conceituais, dirigindo atenção para o conceito de segunda ordem “ação histórica”, o qual foi primeiro identificado como importante para compreensão histórica, mas recebeu pouca atenção subsequente de pesquisadores de educação em história, apesar da atenção dada por parte dos filósofos, sociólogos e historiadores. Este é um termo fundamentalmente contestado e o conteúdo deste trabalho consiste em uma exploração de inúmeros desafios lançados por eles. No final, apesar de dilemas conceituais não resolvidos, vou sugerir possibilidades para a pesquisa empírica sobre ação histórica que talvez possam ajudar a educação histórica e contribuir para um ensino e aprendizado de história mais ativo, útil e significativo.Universidade Estadual de Londrina2013-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1450310.5433/1984-3356.2012v5n10p537Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 537-553Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 537-5531984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELengporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14503/12120https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14503/12121Copyright (c) 2012 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSeixas, Peter2022-04-06T13:14:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14503Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-04-06T13:14:06Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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In this paper, I am dealing with conceptual problems, turning attention to the second order concept of historical agency, which was identified early as important for historical understanding, but which has received little subsequent attention from history education researchers, despite its attention from philosophers, sociologists and historians. It is a fundamentally contested term, and the bulk of this paper consists of an exploration of a number of challenges raised by it. At the end, notwithstanding unresolved conceptual dilemmas, I will suggest avenues for empirical research on historical agency that might help inform history education, and contribute to more active, useful, and meaningful teaching and learning of history. |
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