Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rüsen, Jörn
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502
Resumo: This paper present  some reflexions between History Didactics and a new concept of  Humanism. It shows among other questions the challenges of nowadays historical culture, which come from the growth of the interculturality and communication in all  dimensions of pratical human life. To develop the argumentation it has been necessary to clarify some categories like History Didactics, Historical consciousness, Historical culture, Historical  learning and Humanism. Moreover, to answer the challenges, one has developed the idea of a new humanism and its implications for historical learning. The paper also discutes how to learn Universal History means the understanding that the unity of historical time within the diversity of historical experience and how it could be a contribution for people to learn to be human.
id UEL-13_e3c212da12b0341e8753118072917cee
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14502
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History DidacticsFormando a Consciência Histórica – Por uma Didática Humanista da HistóriaHistory didacticsHistorical consciousnessHistorical cultureDidática da históriaConsciência históricaCultura históricaThis paper present  some reflexions between History Didactics and a new concept of  Humanism. It shows among other questions the challenges of nowadays historical culture, which come from the growth of the interculturality and communication in all  dimensions of pratical human life. To develop the argumentation it has been necessary to clarify some categories like History Didactics, Historical consciousness, Historical culture, Historical  learning and Humanism. Moreover, to answer the challenges, one has developed the idea of a new humanism and its implications for historical learning. The paper also discutes how to learn Universal History means the understanding that the unity of historical time within the diversity of historical experience and how it could be a contribution for people to learn to be human.Este texto apresenta algumas reflexes entre Didática da História e um novo conceito de Humanismo. Mostra, entre outras reflexões, os desafios da cultura histórica hoje, os quais vêm do crescimento da interculturalidade e da comunicação em todas as dimensões da vida humana prática. Para desenvolver a argumentação foi necessário clarificar algumas categorias como Didática da História, Consciência Histórica, Cultura Histórica, Aprendizagem Histórica e Humanismo. Ademais, para responder aos desafios, desenvolveu-se a ideia do novo humanismo e suas implicações para a aprendizagem histórica. O texto também discute como aprender História Universal significa a compreensão de que a unidade do tempo histórica contém a diversidade da experiência histórica e como isso poderia ser uma contribuição para as pessoas aprenderem a ser humanas.Universidade Estadual de Londrina2013-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1450210.5433/1984-3356.2012v5n10p519Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 519-536Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 519-5361984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELenghttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502/12160Copyright (c) 2012 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRüsen, Jörn2022-04-06T11:55:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14502Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-04-06T11:55:43Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
Formando a Consciência Histórica – Por uma Didática Humanista da História
title Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
spellingShingle Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
Rüsen, Jörn
History didactics
Historical consciousness
Historical culture
Didática da história
Consciência histórica
Cultura histórica
title_short Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
title_full Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
title_fullStr Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
title_full_unstemmed Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
title_sort Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
author Rüsen, Jörn
author_facet Rüsen, Jörn
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rüsen, Jörn
dc.subject.por.fl_str_mv History didactics
Historical consciousness
Historical culture
Didática da história
Consciência histórica
Cultura histórica
topic History didactics
Historical consciousness
Historical culture
Didática da história
Consciência histórica
Cultura histórica
description This paper present  some reflexions between History Didactics and a new concept of  Humanism. It shows among other questions the challenges of nowadays historical culture, which come from the growth of the interculturality and communication in all  dimensions of pratical human life. To develop the argumentation it has been necessary to clarify some categories like History Didactics, Historical consciousness, Historical culture, Historical  learning and Humanism. Moreover, to answer the challenges, one has developed the idea of a new humanism and its implications for historical learning. The paper also discutes how to learn Universal History means the understanding that the unity of historical time within the diversity of historical experience and how it could be a contribution for people to learn to be human.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502
10.5433/1984-3356.2012v5n10p519
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2012v5n10p519
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502/12160
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Antíteses
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Antíteses
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 519-536
Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 519-536
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069045949792256