Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502 |
Resumo: | This paper present some reflexions between History Didactics and a new concept of Humanism. It shows among other questions the challenges of nowadays historical culture, which come from the growth of the interculturality and communication in all dimensions of pratical human life. To develop the argumentation it has been necessary to clarify some categories like History Didactics, Historical consciousness, Historical culture, Historical learning and Humanism. Moreover, to answer the challenges, one has developed the idea of a new humanism and its implications for historical learning. The paper also discutes how to learn Universal History means the understanding that the unity of historical time within the diversity of historical experience and how it could be a contribution for people to learn to be human. |
id |
UEL-13_e3c212da12b0341e8753118072917cee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14502 |
network_acronym_str |
UEL-13 |
network_name_str |
Antíteses |
repository_id_str |
|
spelling |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History DidacticsFormando a Consciência Histórica – Por uma Didática Humanista da HistóriaHistory didacticsHistorical consciousnessHistorical cultureDidática da históriaConsciência históricaCultura históricaThis paper present some reflexions between History Didactics and a new concept of Humanism. It shows among other questions the challenges of nowadays historical culture, which come from the growth of the interculturality and communication in all dimensions of pratical human life. To develop the argumentation it has been necessary to clarify some categories like History Didactics, Historical consciousness, Historical culture, Historical learning and Humanism. Moreover, to answer the challenges, one has developed the idea of a new humanism and its implications for historical learning. The paper also discutes how to learn Universal History means the understanding that the unity of historical time within the diversity of historical experience and how it could be a contribution for people to learn to be human.Este texto apresenta algumas reflexes entre Didática da História e um novo conceito de Humanismo. Mostra, entre outras reflexões, os desafios da cultura histórica hoje, os quais vêm do crescimento da interculturalidade e da comunicação em todas as dimensões da vida humana prática. Para desenvolver a argumentação foi necessário clarificar algumas categorias como Didática da História, Consciência Histórica, Cultura Histórica, Aprendizagem Histórica e Humanismo. Ademais, para responder aos desafios, desenvolveu-se a ideia do novo humanismo e suas implicações para a aprendizagem histórica. O texto também discute como aprender História Universal significa a compreensão de que a unidade do tempo histórica contém a diversidade da experiência histórica e como isso poderia ser uma contribuição para as pessoas aprenderem a ser humanas.Universidade Estadual de Londrina2013-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1450210.5433/1984-3356.2012v5n10p519Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 519-536Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 519-5361984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELenghttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502/12160Copyright (c) 2012 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRüsen, Jörn2022-04-06T11:55:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14502Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-04-06T11:55:43Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics Formando a Consciência Histórica – Por uma Didática Humanista da História |
title |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics |
spellingShingle |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics Rüsen, Jörn History didactics Historical consciousness Historical culture Didática da história Consciência histórica Cultura histórica |
title_short |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics |
title_full |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics |
title_fullStr |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics |
title_full_unstemmed |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics |
title_sort |
Forming Historical Consciousness – Towards a Humanistic History Didactics |
author |
Rüsen, Jörn |
author_facet |
Rüsen, Jörn |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rüsen, Jörn |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History didactics Historical consciousness Historical culture Didática da história Consciência histórica Cultura histórica |
topic |
History didactics Historical consciousness Historical culture Didática da história Consciência histórica Cultura histórica |
description |
This paper present some reflexions between History Didactics and a new concept of Humanism. It shows among other questions the challenges of nowadays historical culture, which come from the growth of the interculturality and communication in all dimensions of pratical human life. To develop the argumentation it has been necessary to clarify some categories like History Didactics, Historical consciousness, Historical culture, Historical learning and Humanism. Moreover, to answer the challenges, one has developed the idea of a new humanism and its implications for historical learning. The paper also discutes how to learn Universal History means the understanding that the unity of historical time within the diversity of historical experience and how it could be a contribution for people to learn to be human. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502 10.5433/1984-3356.2012v5n10p519 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-3356.2012v5n10p519 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14502/12160 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Antíteses info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Antíteses |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 519-536 Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 519-536 1984-3356 reponame:Antíteses instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Antíteses |
collection |
Antíteses |
repository.name.fl_str_mv |
Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
antiteses@uel.br|| |
_version_ |
1797069045949792256 |