Por um ensino de história com sentido para a vida

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.uem.br/dialogos/index.php?journal=ojs&page=article&op=view&path=1068
http://hdl.handle.net/11449/126867
Resumo: Reflections from the doctoral thesis ‘Learning History with a meaning in life: Historical awareness of Brazilian and Portuguese students’ are provided. The thesis was presented at the Faculty of Education of the Universidade de São Paulo, Brazil, in 2011, after a brief period at the Universidade do Minho in Braga, Portugal. The narratives of Brazilian and Portuguese high school students developed through the interpretation of textbooks dealing with the “transfer of the Portuguese royal family to the Portuguese colony of Brazil in 1808” are compared. The material analyzed by theories on Historical Education from German, British, Portuguese and Brazilian authors, provided a typology for meaning-giving historical narratives for the temporal orientation of the groups studied, or rather, on the historical awareness of the group.
id UNSP_5e6406aef0382794fa866606c4e2165c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126867
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Por um ensino de história com sentido para a vidaThe teaching of history with a meaning of lifePor una enseñanza de historia con sentido para la vidaHistorical consciousnessHistorical thoughtMeta-Historical conceptsConciencia históricaPensamiento históricoConceptos metahistóricosConsciência históricaPensamento históricoConceitos meta-históricosReflections from the doctoral thesis ‘Learning History with a meaning in life: Historical awareness of Brazilian and Portuguese students’ are provided. The thesis was presented at the Faculty of Education of the Universidade de São Paulo, Brazil, in 2011, after a brief period at the Universidade do Minho in Braga, Portugal. The narratives of Brazilian and Portuguese high school students developed through the interpretation of textbooks dealing with the “transfer of the Portuguese royal family to the Portuguese colony of Brazil in 1808” are compared. The material analyzed by theories on Historical Education from German, British, Portuguese and Brazilian authors, provided a typology for meaning-giving historical narratives for the temporal orientation of the groups studied, or rather, on the historical awareness of the group.El objetivo es presentar algunas reflexiones derivadas de la tesis de doctorado titulada “Aprender historia con sentido para la vida: conciencia histórica de estudiantes brasileños y portugueses”, defendida en la Facultad de Educación de la Universidad de San Pablo (Brasil, 2011), con una etapa realizada en la Universidad de Minho, situada en Braga (Portugal). Es un estudio comparativo de las narrativas de alumnos brasileños y portugueses de Nivel Medio, desarrolladas a través de la interpretación de los libros didácticos que tratan el tema de la “transferencia de la familia real al Brasil Portugués” (1808). El análisis del material a partir del repertorio teórico de autores de la Educación Histórica (Alemania, Inglaterra, Portugal y Brasil) permitió la construcción de una tipología de análisis de las narrativas históricas que otorgan sentido a la orientación temporal de los grupos estudiados (en otras palabras, sobre la conciencia histórica de un grupo).O objetivo é apresentar algumas reflexões decorrentes da tese de doutorado intitulada "Aprender história com sentido para a vida: consciência histórica dos brasileiros e estudantes portugueses", defendida na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - Brasil (2011) com uma etapa realizada na Universidade do Minho, situada em Braga - Portugal. È estudo comparativo das narrativas de alunos brasileiros e portugueses do Ensino Médio, desenvolvidas através da interpretação dos livros didáticos que lidam com a "transferência da família real para o Brasil Português" (1808). A análise do material sob o repertório teórico de autores da Educação Histórica (Alemanha, Inglaterra, Portugal e Brasil), permitiu a construção de uma tipologia de análise das narrativas históricas atribuidoras de sentido à orientação temporal dos grupos estudados (em outras palavras, sobre a consciência histórica de um grupo).Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Centro, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Centro, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]2015-08-21T17:53:21Z2015-08-21T17:53:21Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article323-343application/pdfhttp://www.uem.br/dialogos/index.php?journal=ojs&page=article&op=view&path=1068Dialogos, v. 19, n. 1, p. 323-343, 2015.2177-2940http://hdl.handle.net/11449/12686710.4025/dialogos.v19i1.1068ISSN2177-2940-2015-19-01-323-343.pdf42610355959052390000-0002-9466-9965Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDialogos0,100info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126867Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:27:03.835624Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Por um ensino de história com sentido para a vida
The teaching of history with a meaning of life
Por una enseñanza de historia con sentido para la vida
title Por um ensino de história com sentido para a vida
spellingShingle Por um ensino de história com sentido para a vida
Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
Historical consciousness
Historical thought
Meta-Historical concepts
Conciencia histórica
Pensamiento histórico
Conceptos metahistóricos
Consciência histórica
Pensamento histórico
Conceitos meta-históricos
title_short Por um ensino de história com sentido para a vida
title_full Por um ensino de história com sentido para a vida
title_fullStr Por um ensino de história com sentido para a vida
title_full_unstemmed Por um ensino de história com sentido para a vida
title_sort Por um ensino de história com sentido para a vida
author Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
author_facet Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historical consciousness
Historical thought
Meta-Historical concepts
Conciencia histórica
Pensamiento histórico
Conceptos metahistóricos
Consciência histórica
Pensamento histórico
Conceitos meta-históricos
topic Historical consciousness
Historical thought
Meta-Historical concepts
Conciencia histórica
Pensamiento histórico
Conceptos metahistóricos
Consciência histórica
Pensamento histórico
Conceitos meta-históricos
description Reflections from the doctoral thesis ‘Learning History with a meaning in life: Historical awareness of Brazilian and Portuguese students’ are provided. The thesis was presented at the Faculty of Education of the Universidade de São Paulo, Brazil, in 2011, after a brief period at the Universidade do Minho in Braga, Portugal. The narratives of Brazilian and Portuguese high school students developed through the interpretation of textbooks dealing with the “transfer of the Portuguese royal family to the Portuguese colony of Brazil in 1808” are compared. The material analyzed by theories on Historical Education from German, British, Portuguese and Brazilian authors, provided a typology for meaning-giving historical narratives for the temporal orientation of the groups studied, or rather, on the historical awareness of the group.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-21T17:53:21Z
2015-08-21T17:53:21Z
2015
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.uem.br/dialogos/index.php?journal=ojs&page=article&op=view&path=1068
Dialogos, v. 19, n. 1, p. 323-343, 2015.
2177-2940
http://hdl.handle.net/11449/126867
10.4025/dialogos.v19i1.1068
ISSN2177-2940-2015-19-01-323-343.pdf
4261035595905239
0000-0002-9466-9965
url http://www.uem.br/dialogos/index.php?journal=ojs&page=article&op=view&path=1068
http://hdl.handle.net/11449/126867
identifier_str_mv Dialogos, v. 19, n. 1, p. 323-343, 2015.
2177-2940
10.4025/dialogos.v19i1.1068
ISSN2177-2940-2015-19-01-323-343.pdf
4261035595905239
0000-0002-9466-9965
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Dialogos
0,100
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 323-343
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129203059556352