Por um ensino de história com sentido para a vida
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.uem.br/dialogos/index.php?journal=ojs&page=article&op=view&path=1068 http://hdl.handle.net/11449/126867 |
Resumo: | Reflections from the doctoral thesis ‘Learning History with a meaning in life: Historical awareness of Brazilian and Portuguese students’ are provided. The thesis was presented at the Faculty of Education of the Universidade de São Paulo, Brazil, in 2011, after a brief period at the Universidade do Minho in Braga, Portugal. The narratives of Brazilian and Portuguese high school students developed through the interpretation of textbooks dealing with the “transfer of the Portuguese royal family to the Portuguese colony of Brazil in 1808” are compared. The material analyzed by theories on Historical Education from German, British, Portuguese and Brazilian authors, provided a typology for meaning-giving historical narratives for the temporal orientation of the groups studied, or rather, on the historical awareness of the group. |
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Por um ensino de história com sentido para a vidaThe teaching of history with a meaning of lifePor una enseñanza de historia con sentido para la vidaHistorical consciousnessHistorical thoughtMeta-Historical conceptsConciencia históricaPensamiento históricoConceptos metahistóricosConsciência históricaPensamento históricoConceitos meta-históricosReflections from the doctoral thesis ‘Learning History with a meaning in life: Historical awareness of Brazilian and Portuguese students’ are provided. The thesis was presented at the Faculty of Education of the Universidade de São Paulo, Brazil, in 2011, after a brief period at the Universidade do Minho in Braga, Portugal. The narratives of Brazilian and Portuguese high school students developed through the interpretation of textbooks dealing with the “transfer of the Portuguese royal family to the Portuguese colony of Brazil in 1808” are compared. The material analyzed by theories on Historical Education from German, British, Portuguese and Brazilian authors, provided a typology for meaning-giving historical narratives for the temporal orientation of the groups studied, or rather, on the historical awareness of the group.El objetivo es presentar algunas reflexiones derivadas de la tesis de doctorado titulada “Aprender historia con sentido para la vida: conciencia histórica de estudiantes brasileños y portugueses”, defendida en la Facultad de Educación de la Universidad de San Pablo (Brasil, 2011), con una etapa realizada en la Universidad de Minho, situada en Braga (Portugal). Es un estudio comparativo de las narrativas de alumnos brasileños y portugueses de Nivel Medio, desarrolladas a través de la interpretación de los libros didácticos que tratan el tema de la “transferencia de la familia real al Brasil Portugués” (1808). El análisis del material a partir del repertorio teórico de autores de la Educación Histórica (Alemania, Inglaterra, Portugal y Brasil) permitió la construcción de una tipología de análisis de las narrativas históricas que otorgan sentido a la orientación temporal de los grupos estudiados (en otras palabras, sobre la conciencia histórica de un grupo).O objetivo é apresentar algumas reflexões decorrentes da tese de doutorado intitulada "Aprender história com sentido para a vida: consciência histórica dos brasileiros e estudantes portugueses", defendida na Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - Brasil (2011) com uma etapa realizada na Universidade do Minho, situada em Braga - Portugal. È estudo comparativo das narrativas de alunos brasileiros e portugueses do Ensino Médio, desenvolvidas através da interpretação dos livros didáticos que lidam com a "transferência da família real para o Brasil Português" (1808). A análise do material sob o repertório teórico de autores da Educação Histórica (Alemanha, Inglaterra, Portugal e Brasil), permitiu a construção de uma tipologia de análise das narrativas históricas atribuidoras de sentido à orientação temporal dos grupos estudados (em outras palavras, sobre a consciência histórica de um grupo).Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Centro, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Avenida Dom Antonio, 2100, Centro, CEP 19806900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Ronaldo Cardoso [UNESP]2015-08-21T17:53:21Z2015-08-21T17:53:21Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article323-343application/pdfhttp://www.uem.br/dialogos/index.php?journal=ojs&page=article&op=view&path=1068Dialogos, v. 19, n. 1, p. 323-343, 2015.2177-2940http://hdl.handle.net/11449/12686710.4025/dialogos.v19i1.1068ISSN2177-2940-2015-19-01-323-343.pdf42610355959052390000-0002-9466-9965Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporDialogos0,100info:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126867Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:27:03.835624Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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Reflections from the doctoral thesis ‘Learning History with a meaning in life: Historical awareness of Brazilian and Portuguese students’ are provided. The thesis was presented at the Faculty of Education of the Universidade de São Paulo, Brazil, in 2011, after a brief period at the Universidade do Minho in Braga, Portugal. The narratives of Brazilian and Portuguese high school students developed through the interpretation of textbooks dealing with the “transfer of the Portuguese royal family to the Portuguese colony of Brazil in 1808” are compared. The material analyzed by theories on Historical Education from German, British, Portuguese and Brazilian authors, provided a typology for meaning-giving historical narratives for the temporal orientation of the groups studied, or rather, on the historical awareness of the group. |
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