Literary text and broadening of horizons
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082 |
Resumo: | This article presents a sequence of activities designed and implemented with the aim of encouraging reflections on the influence of space and landscape on us and ways of literary production based on these reflections among middle school students. We chose a 6th grade class to participate in these activities because we understand the need to establish a dialogue between academia and teaching, applying the theoretical assumptions of the former in the latter, and making the gap between research and its application in basic education smaller. In addition to contributing to the dialogue between the different spheres of education, we present another contribution resulting from the obtained results: the stimulation of literary reader formation, allowing the students to express themselves through the activities carried out and understanding their existence from the space in which they live. For this purpose, we chose the poetry genre due to its creative and expressive potential, as well as its proximity to students of this age group. |
id |
UEL-15_c0698ef062aa97e345a9199bfb8270b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48082 |
network_acronym_str |
UEL-15 |
network_name_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository_id_str |
|
spelling |
Literary text and broadening of horizonsTexto literário e ampliação de horizontesEspaçoPaisagemLiteraturaPoemaSpaceLandscapeLiteraturePoemThis article presents a sequence of activities designed and implemented with the aim of encouraging reflections on the influence of space and landscape on us and ways of literary production based on these reflections among middle school students. We chose a 6th grade class to participate in these activities because we understand the need to establish a dialogue between academia and teaching, applying the theoretical assumptions of the former in the latter, and making the gap between research and its application in basic education smaller. In addition to contributing to the dialogue between the different spheres of education, we present another contribution resulting from the obtained results: the stimulation of literary reader formation, allowing the students to express themselves through the activities carried out and understanding their existence from the space in which they live. For this purpose, we chose the poetry genre due to its creative and expressive potential, as well as its proximity to students of this age group.Este artigo apresenta uma sequência de atividades escolares elaboradas e aplicadas com o intuito de provocar reflexões sobre a influência que espaço e paisagem exercem em nós e na maneira como nos relacionamos com produções literárias. O público-alvo são alunos do 6º ano do Ensino Fundamental. Por meio deste trabalho, compreendemos a necessidade de estabelecer um diálogo entre a academia e o ensino, aplicando os pressupostos teóricos da primeira na segunda, e fazendo com que o abismo entre pesquisa e a sua aplicação na Educação Básica seja cada vez menor. Para além da contribuição com o diálogo entre as distintas esferas de ensino, apresentamos outra contribuição decorrente dos resultados obtidos: o estímulo à formação do leitor literário, permitindo que por meio das atividades realizadas os alunos também pudessem se expressar, compreendendo, assim, a sua existência a partir do espaço em que vivem. Para isso, escolhemos o poema como eixo do trabalho, devido à sua potencialidade criadora e expressiva, além de não ser um gênero tão distante dos educandos dessa faixa etária. Programa de Pós-graduação em Letras2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/4808210.5433/1678-2054.2023vol43n2p157Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 No. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 Núm. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 43 n. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 1571678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082/49867Copyright (c) 2023 Wellington Rodrigues, Phablo Fachinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Wellington RodriguesRoberto Marchis Fachin, Phablo2024-01-08T14:18:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48082Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2024-01-08T14:18:04Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literary text and broadening of horizons Texto literário e ampliação de horizontes |
title |
Literary text and broadening of horizons |
spellingShingle |
Literary text and broadening of horizons Ferreira, Wellington Rodrigues Espaço Paisagem Literatura Poema Space Landscape Literature Poem |
title_short |
Literary text and broadening of horizons |
title_full |
Literary text and broadening of horizons |
title_fullStr |
Literary text and broadening of horizons |
title_full_unstemmed |
Literary text and broadening of horizons |
title_sort |
Literary text and broadening of horizons |
author |
Ferreira, Wellington Rodrigues |
author_facet |
Ferreira, Wellington Rodrigues Roberto Marchis Fachin, Phablo |
author_role |
author |
author2 |
Roberto Marchis Fachin, Phablo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Wellington Rodrigues Roberto Marchis Fachin, Phablo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Espaço Paisagem Literatura Poema Space Landscape Literature Poem |
topic |
Espaço Paisagem Literatura Poema Space Landscape Literature Poem |
description |
This article presents a sequence of activities designed and implemented with the aim of encouraging reflections on the influence of space and landscape on us and ways of literary production based on these reflections among middle school students. We chose a 6th grade class to participate in these activities because we understand the need to establish a dialogue between academia and teaching, applying the theoretical assumptions of the former in the latter, and making the gap between research and its application in basic education smaller. In addition to contributing to the dialogue between the different spheres of education, we present another contribution resulting from the obtained results: the stimulation of literary reader formation, allowing the students to express themselves through the activities carried out and understanding their existence from the space in which they live. For this purpose, we chose the poetry genre due to its creative and expressive potential, as well as its proximity to students of this age group. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082 10.5433/1678-2054.2023vol43n2p157 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082 |
identifier_str_mv |
10.5433/1678-2054.2023vol43n2p157 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/48082/49867 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Wellington Rodrigues, Phablo Fachin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Wellington Rodrigues, Phablo Fachin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 No. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 43 Núm. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 43 n. 2 (2023): A paisagem e suas construções literárias; 157 1678-2054 reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
collection |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository.name.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terraroxa.uel@gmail.com |
_version_ |
1797047359606095872 |