Challenges of diversity at school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gusmão, Neusa Maria Mendes
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9158
Resumo: Using images as a linguistical framework, the article seeks to increase the awareness of teachers to the necessity of recovering and teaching children mutual respect among the different: natives, blacks, women, children, mentally and physically challenged ones, and many others. In order to do so; it establishes the alterity as the goal to be reached in education and schools, whose main challenge is to understand the teaching-learning relation as a cultural process based on a permanent exchange among the different subjects.
id UEL-16_0a683960ed652dc56e2ee890487ede55
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9158
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Challenges of diversity at schoolDesafios da diversidade na escolaEducationCultureDiversitySchoolEducaçãoCulturaDiversidadeEscolaUsing images as a linguistical framework, the article seeks to increase the awareness of teachers to the necessity of recovering and teaching children mutual respect among the different: natives, blacks, women, children, mentally and physically challenged ones, and many others. In order to do so; it establishes the alterity as the goal to be reached in education and schools, whose main challenge is to understand the teaching-learning relation as a cultural process based on a permanent exchange among the different subjects.Usando imagens como suporte lingüístico, o texto procura alertar professores para a necessidade de recuperar e ensinar às crianças o respeito mútuo entre os diferentes: índios, negros, mulheres, crianças, deficientes e muitos outros. Para tanto, coloca a alteridade como horizonte a ser alcançado na educação e na escola, cujo desafio está em compreender a relação ensino-aprendizagem como processo cultural, baseado na troca permanente entre diferentes.Universidade Estadual de Londrina2000-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/915810.5433/2176-6665.2000v5n2p9Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 5 No. 2 (2000); 9-28Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 5 Núm. 2 (2000); 9-28Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 5 n. 2 (2000); 9-282176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9158/7749Copyright (c) 2000 Neusa Maria Mendes Gusmãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Neusa Maria Mendes2022-06-10T14:00:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9158Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:45.827024Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges of diversity at school
Desafios da diversidade na escola
title Challenges of diversity at school
spellingShingle Challenges of diversity at school
Gusmão, Neusa Maria Mendes
Education
Culture
Diversity
School
Educação
Cultura
Diversidade
Escola
title_short Challenges of diversity at school
title_full Challenges of diversity at school
title_fullStr Challenges of diversity at school
title_full_unstemmed Challenges of diversity at school
title_sort Challenges of diversity at school
author Gusmão, Neusa Maria Mendes
author_facet Gusmão, Neusa Maria Mendes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gusmão, Neusa Maria Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Culture
Diversity
School
Educação
Cultura
Diversidade
Escola
topic Education
Culture
Diversity
School
Educação
Cultura
Diversidade
Escola
description Using images as a linguistical framework, the article seeks to increase the awareness of teachers to the necessity of recovering and teaching children mutual respect among the different: natives, blacks, women, children, mentally and physically challenged ones, and many others. In order to do so; it establishes the alterity as the goal to be reached in education and schools, whose main challenge is to understand the teaching-learning relation as a cultural process based on a permanent exchange among the different subjects.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9158
10.5433/2176-6665.2000v5n2p9
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9158
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2000v5n2p9
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9158/7749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2000 Neusa Maria Mendes Gusmão
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2000 Neusa Maria Mendes Gusmão
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 5 No. 2 (2000); 9-28
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 5 Núm. 2 (2000); 9-28
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 5 n. 2 (2000); 9-28
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047382503849984