Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Mediações - Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151 |
Resumo: | The main goal of this work is to register, in a historico-sociological perspective, traces of the cultural dynamics that allowed the structuralization of Londrina's rural school system. Using the socio-cultural diversity as the leading thought, it was possible lo visualize the process of the rural school installment, revealing the Jesuitic education presence in the region of Londrina and, other school experiences of ethnic characteristics that represented the laical and bourgeois modernity. This particular view, among so many possibilities, allows focusing on the complexity of educational processes. |
id |
UEL-16_b1bda331d36196936e0edcdafe50d157 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9151 |
network_acronym_str |
UEL-16 |
network_name_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological linesEducação e escola no meio rural de Londrina em traços histórico-sociológicosRural schoolCultural diversityCultural dynamicsEscolarização ruralDiversidade socioculturalDinâmica culturalThe main goal of this work is to register, in a historico-sociological perspective, traces of the cultural dynamics that allowed the structuralization of Londrina's rural school system. Using the socio-cultural diversity as the leading thought, it was possible lo visualize the process of the rural school installment, revealing the Jesuitic education presence in the region of Londrina and, other school experiences of ethnic characteristics that represented the laical and bourgeois modernity. This particular view, among so many possibilities, allows focusing on the complexity of educational processes.Registrar em perspectiva histórico-sociológica traços da dinâmica cultural que possibilitaram a estruturação do sistema escolar rural londrinense constitui o propósito mais imediato deste artigo. Visualizando a escolarização rural através do fio condutor da diversidade sociocultural, foi possível revelar a presença da educação jesuítica na região onde se formou o município de Londrina, bem como outras experiências escolares de características étnicas que representavam a modernidade laica e burguesa. Esse olhar, um entre tantos possíveis, permite focalizar a complexidade dos processos educativos.Universidade Estadual de Londrina2001-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/915110.5433/2176-6665.2001v6n1p187Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 6 No. 1 (2001); 187-196Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 6 Núm. 1 (2001); 187-196Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 6 n. 1 (2001); 187-1962176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151/7737Copyright (c) 2001 Maria Regina Clivati Capeloinfo:eu-repo/semantics/openAccessCapelo, Maria Regina Clivati2022-06-10T12:12:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9151Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:45.548302Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines Educação e escola no meio rural de Londrina em traços histórico-sociológicos |
title |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines |
spellingShingle |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines Capelo, Maria Regina Clivati Rural school Cultural diversity Cultural dynamics Escolarização rural Diversidade sociocultural Dinâmica cultural |
title_short |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines |
title_full |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines |
title_fullStr |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines |
title_full_unstemmed |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines |
title_sort |
Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines |
author |
Capelo, Maria Regina Clivati |
author_facet |
Capelo, Maria Regina Clivati |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Capelo, Maria Regina Clivati |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rural school Cultural diversity Cultural dynamics Escolarização rural Diversidade sociocultural Dinâmica cultural |
topic |
Rural school Cultural diversity Cultural dynamics Escolarização rural Diversidade sociocultural Dinâmica cultural |
description |
The main goal of this work is to register, in a historico-sociological perspective, traces of the cultural dynamics that allowed the structuralization of Londrina's rural school system. Using the socio-cultural diversity as the leading thought, it was possible lo visualize the process of the rural school installment, revealing the Jesuitic education presence in the region of Londrina and, other school experiences of ethnic characteristics that represented the laical and bourgeois modernity. This particular view, among so many possibilities, allows focusing on the complexity of educational processes. |
publishDate |
2001 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2001-06-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151 10.5433/2176-6665.2001v6n1p187 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151 |
identifier_str_mv |
10.5433/2176-6665.2001v6n1p187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151/7737 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2001 Maria Regina Clivati Capelo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2001 Maria Regina Clivati Capelo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 6 No. 1 (2001); 187-196 Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 6 Núm. 1 (2001); 187-196 Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 6 n. 1 (2001); 187-196 2176-6665 1414-0543 reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
collection |
Mediações - Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
mediacoes@uel.br |
_version_ |
1797047382494412800 |