Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Capelo, Maria Regina Clivati
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Mediações - Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151
Resumo: The main goal of this work is to register, in a historico-sociological perspective, traces of the cultural dynamics that allowed the structuralization of Londrina's rural school system. Using the socio-cultural diversity as the leading thought, it was possible lo visualize the process of the rural school installment, revealing the Jesuitic education presence in the region of Londrina and, other school experiences of ethnic characteristics that represented the laical and bourgeois modernity. This particular view, among so many possibilities, allows focusing on the complexity of educational processes.
id UEL-16_b1bda331d36196936e0edcdafe50d157
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9151
network_acronym_str UEL-16
network_name_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological linesEducação e escola no meio rural de Londrina em traços histórico-sociológicosRural schoolCultural diversityCultural dynamicsEscolarização ruralDiversidade socioculturalDinâmica culturalThe main goal of this work is to register, in a historico-sociological perspective, traces of the cultural dynamics that allowed the structuralization of Londrina's rural school system. Using the socio-cultural diversity as the leading thought, it was possible lo visualize the process of the rural school installment, revealing the Jesuitic education presence in the region of Londrina and, other school experiences of ethnic characteristics that represented the laical and bourgeois modernity. This particular view, among so many possibilities, allows focusing on the complexity of educational processes.Registrar em perspectiva histórico-sociológica traços da dinâmica cultural que possibilitaram a estruturação do sistema escolar rural londrinense constitui o propósito mais imediato deste artigo. Visualizando a escolarização rural através do fio condutor da diversidade sociocultural, foi possível revelar a presença da educação jesuítica na região onde se formou o município de Londrina, bem como outras experiências escolares de características étnicas que representavam a modernidade laica e burguesa. Esse olhar, um entre tantos possíveis, permite focalizar a complexidade dos processos educativos.Universidade Estadual de Londrina2001-06-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/915110.5433/2176-6665.2001v6n1p187Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 6 No. 1 (2001); 187-196Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 6 Núm. 1 (2001); 187-196Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 6 n. 1 (2001); 187-1962176-66651414-0543reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151/7737Copyright (c) 2001 Maria Regina Clivati Capeloinfo:eu-repo/semantics/openAccessCapelo, Maria Regina Clivati2022-06-10T12:12:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9151Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/oaimediacoes@uel.br2176-66652176-6665opendoar:2023-01-13T10:37:45.548302Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
Educação e escola no meio rural de Londrina em traços histórico-sociológicos
title Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
spellingShingle Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
Capelo, Maria Regina Clivati
Rural school
Cultural diversity
Cultural dynamics
Escolarização rural
Diversidade sociocultural
Dinâmica cultural
title_short Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
title_full Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
title_fullStr Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
title_full_unstemmed Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
title_sort Education and school in the rural areas of Londrina in historical-sociological lines
author Capelo, Maria Regina Clivati
author_facet Capelo, Maria Regina Clivati
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Capelo, Maria Regina Clivati
dc.subject.por.fl_str_mv Rural school
Cultural diversity
Cultural dynamics
Escolarização rural
Diversidade sociocultural
Dinâmica cultural
topic Rural school
Cultural diversity
Cultural dynamics
Escolarização rural
Diversidade sociocultural
Dinâmica cultural
description The main goal of this work is to register, in a historico-sociological perspective, traces of the cultural dynamics that allowed the structuralization of Londrina's rural school system. Using the socio-cultural diversity as the leading thought, it was possible lo visualize the process of the rural school installment, revealing the Jesuitic education presence in the region of Londrina and, other school experiences of ethnic characteristics that represented the laical and bourgeois modernity. This particular view, among so many possibilities, allows focusing on the complexity of educational processes.
publishDate 2001
dc.date.none.fl_str_mv 2001-06-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151
10.5433/2176-6665.2001v6n1p187
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151
identifier_str_mv 10.5433/2176-6665.2001v6n1p187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9151/7737
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2001 Maria Regina Clivati Capelo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2001 Maria Regina Clivati Capelo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 6 No. 1 (2001); 187-196
Mediações - Revista de Ciências Sociais; Vol. 6 Núm. 1 (2001); 187-196
Mediações - Revista de Ciências Sociais; v. 6 n. 1 (2001); 187-196
2176-6665
1414-0543
reponame:Mediações - Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Mediações - Revista de Ciências Sociais
collection Mediações - Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Mediações - Revista de Ciências Sociais - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv mediacoes@uel.br
_version_ 1797047382494412800