Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista do Direito Público |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/11547 |
Resumo: | Analyzes the dichotomy between the possibility of the institution and increase taxes by interim measure and the guiding principle of the tax system deauto-imposition of the republican model prerogative. Note that procedimentoelaborativo the provisional measure compared with the legislative process previstosnos articles Arts. 61, 64, 65, 66, 67, 68 and 69 of the Federal Constitution does not follow popular aconsulta prior to the imposition, it is not possible to give the medidaprovisória law of nature in the strict sense. Clears up the deflexibilização inability of the principle of self-imposed, as this is ensured by macroprincípioda strict legality, insculpido in Art. 150, item I of ConstituiçãoFederal, consistent nature of fundamental guarantee of the taxpayer-citizen, being in the list of clauses constitutional entrenchment. It follows pelaimpossibilidade institution and increase taxes by medidaprovisória and consequent unconstitutionality of § 2, art. 62, the highest law, introduced by Constitutional Amendment. 32/01. |
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Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposedMedida provisória em Direito Tributário: análise à luz do princípio da auto-imposiçãoPrinciple of self-imposedconstitutional guaranteerepublican principlelegislative processinterim measureLaw in the strict senseUnconstitutionality .Princípio da auto-imposiçãoGarantia constitucionalPrincípio republicanoProcesso legislativoMedida provisóriaLei em sentido estritoInconstitucionalidade.Analyzes the dichotomy between the possibility of the institution and increase taxes by interim measure and the guiding principle of the tax system deauto-imposition of the republican model prerogative. Note that procedimentoelaborativo the provisional measure compared with the legislative process previstosnos articles Arts. 61, 64, 65, 66, 67, 68 and 69 of the Federal Constitution does not follow popular aconsulta prior to the imposition, it is not possible to give the medidaprovisória law of nature in the strict sense. Clears up the deflexibilização inability of the principle of self-imposed, as this is ensured by macroprincípioda strict legality, insculpido in Art. 150, item I of ConstituiçãoFederal, consistent nature of fundamental guarantee of the taxpayer-citizen, being in the list of clauses constitutional entrenchment. It follows pelaimpossibilidade institution and increase taxes by medidaprovisória and consequent unconstitutionality of § 2, art. 62, the highest law, introduced by Constitutional Amendment. 32/01.Analisa-se a dicotomia entre a possibilidade de instituição e majoração de tributospor meio de medida provisória e o princípio norteador do sistema tributário deauto-imposição, apanágio do modelo republicano. Observa-se que procedimentoelaborativo da medida provisória, comparando com o processo legislativo previstosnos artigos Arts. 61, 64, 65, 66, 67, 68 e 69 da Constituição Federal, não obedece aconsulta popular prévia à imposição, não sendo possível conferir à medidaprovisória natureza de lei em sentido estrito. Apura-se a impossibilidade deflexibilização do princípio da auto-imposição, por ser este assegurado pelo macroprincípioda legalidade estrita, insculpido no Art. 150, inciso I, da ConstituiçãoFederal, consistente em natureza de garantia fundamental do contribuinte-cidadão,estando no elenco das cláusulas pétreas constitucionais. Conclui-se pelaimpossibilidade de instituição e majoração de tributos por meio de medidaprovisória e conseqüente inconstitucionalidade do §2º, art. 62, da Lei Maior,introduzido pela Emenda Constitucional n. 32/01.Universidade Estadual de Londrina2006-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/1154710.5433/1980-511X.2006v1n3p139Revista do Direito Público; v. 1 n. 3 (2006); 139-1521980-511Xreponame:Revista do Direito Públicoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/11547/10250http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBerbel, Vanessa Vilela2022-10-06T03:06:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11547Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopubPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/oai||rdpubuel@uel.br1980-511X1980-511Xopendoar:2022-10-06T03:06:31Revista do Direito Público - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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