Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Berbel, Vanessa Vilela
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista do Direito Público
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/11547
Resumo: Analyzes the dichotomy between the possibility of the institution and increase taxes by interim measure and the guiding principle of the tax system deauto-imposition of the republican model prerogative. Note that procedimentoelaborativo the provisional measure compared with the legislative process previstosnos articles Arts. 61, 64, 65, 66, 67, 68 and 69 of the Federal Constitution does not follow popular aconsulta prior to the imposition, it is not possible to give the medidaprovisória law of nature in the strict sense. Clears up the deflexibilização inability of the principle of self-imposed, as this is ensured by macroprincípioda strict legality, insculpido in Art. 150, item I of ConstituiçãoFederal, consistent nature of fundamental guarantee of the taxpayer-citizen, being in the list of clauses constitutional entrenchment. It follows pelaimpossibilidade institution and increase taxes by medidaprovisória and consequent unconstitutionality of § 2, art. 62, the highest law, introduced by Constitutional Amendment. 32/01.
id UEL-2_e84ea94754397141ac737cb7e3de14a3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11547
network_acronym_str UEL-2
network_name_str Revista do Direito Público
repository_id_str
spelling Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposedMedida provisória em Direito Tributário: análise à luz do princípio da auto-imposiçãoPrinciple of self-imposedconstitutional guaranteerepublican principlelegislative processinterim measureLaw in the strict senseUnconstitutionality .Princípio da auto-imposiçãoGarantia constitucionalPrincípio republicanoProcesso legislativoMedida provisóriaLei em sentido estritoInconstitucionalidade.Analyzes the dichotomy between the possibility of the institution and increase taxes by interim measure and the guiding principle of the tax system deauto-imposition of the republican model prerogative. Note that procedimentoelaborativo the provisional measure compared with the legislative process previstosnos articles Arts. 61, 64, 65, 66, 67, 68 and 69 of the Federal Constitution does not follow popular aconsulta prior to the imposition, it is not possible to give the medidaprovisória law of nature in the strict sense. Clears up the deflexibilização inability of the principle of self-imposed, as this is ensured by macroprincípioda strict legality, insculpido in Art. 150, item I of ConstituiçãoFederal, consistent nature of fundamental guarantee of the taxpayer-citizen, being in the list of clauses constitutional entrenchment. It follows pelaimpossibilidade institution and increase taxes by medidaprovisória and consequent unconstitutionality of § 2, art. 62, the highest law, introduced by Constitutional Amendment. 32/01.Analisa-se a dicotomia entre a possibilidade de instituição e majoração de tributospor meio de medida provisória e o princípio norteador do sistema tributário deauto-imposição, apanágio do modelo republicano. Observa-se que procedimentoelaborativo da medida provisória, comparando com o processo legislativo previstosnos artigos Arts. 61, 64, 65, 66, 67, 68 e 69 da Constituição Federal, não obedece aconsulta popular prévia à imposição, não sendo possível conferir à medidaprovisória natureza de lei em sentido estrito. Apura-se a impossibilidade deflexibilização do princípio da auto-imposição, por ser este assegurado pelo macroprincípioda legalidade estrita, insculpido no Art. 150, inciso I, da ConstituiçãoFederal, consistente em natureza de garantia fundamental do contribuinte-cidadão,estando no elenco das cláusulas pétreas constitucionais. Conclui-se pelaimpossibilidade de instituição e majoração de tributos por meio de medidaprovisória e conseqüente inconstitucionalidade do §2º, art. 62, da Lei Maior,introduzido pela Emenda Constitucional n. 32/01.Universidade Estadual de Londrina2006-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/1154710.5433/1980-511X.2006v1n3p139Revista do Direito Público; v. 1 n. 3 (2006); 139-1521980-511Xreponame:Revista do Direito Públicoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/11547/10250http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBerbel, Vanessa Vilela2022-10-06T03:06:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11547Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopubPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/oai||rdpubuel@uel.br1980-511X1980-511Xopendoar:2022-10-06T03:06:31Revista do Direito Público - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
Medida provisória em Direito Tributário: análise à luz do princípio da auto-imposição
title Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
spellingShingle Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
Berbel, Vanessa Vilela
Principle of self-imposed
constitutional guarantee
republican principle
legislative process
interim measure
Law in the strict sense
Unconstitutionality .
Princípio da auto-imposição
Garantia constitucional
Princípio republicano
Processo legislativo
Medida provisória
Lei em sentido estrito
Inconstitucionalidade.
title_short Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
title_full Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
title_fullStr Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
title_full_unstemmed Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
title_sort Interim measure in Tax Law: analysis based on the principle of self -imposed
author Berbel, Vanessa Vilela
author_facet Berbel, Vanessa Vilela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Berbel, Vanessa Vilela
dc.subject.por.fl_str_mv Principle of self-imposed
constitutional guarantee
republican principle
legislative process
interim measure
Law in the strict sense
Unconstitutionality .
Princípio da auto-imposição
Garantia constitucional
Princípio republicano
Processo legislativo
Medida provisória
Lei em sentido estrito
Inconstitucionalidade.
topic Principle of self-imposed
constitutional guarantee
republican principle
legislative process
interim measure
Law in the strict sense
Unconstitutionality .
Princípio da auto-imposição
Garantia constitucional
Princípio republicano
Processo legislativo
Medida provisória
Lei em sentido estrito
Inconstitucionalidade.
description Analyzes the dichotomy between the possibility of the institution and increase taxes by interim measure and the guiding principle of the tax system deauto-imposition of the republican model prerogative. Note that procedimentoelaborativo the provisional measure compared with the legislative process previstosnos articles Arts. 61, 64, 65, 66, 67, 68 and 69 of the Federal Constitution does not follow popular aconsulta prior to the imposition, it is not possible to give the medidaprovisória law of nature in the strict sense. Clears up the deflexibilização inability of the principle of self-imposed, as this is ensured by macroprincípioda strict legality, insculpido in Art. 150, item I of ConstituiçãoFederal, consistent nature of fundamental guarantee of the taxpayer-citizen, being in the list of clauses constitutional entrenchment. It follows pelaimpossibilidade institution and increase taxes by medidaprovisória and consequent unconstitutionality of § 2, art. 62, the highest law, introduced by Constitutional Amendment. 32/01.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/11547
10.5433/1980-511X.2006v1n3p139
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/11547
identifier_str_mv 10.5433/1980-511X.2006v1n3p139
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/direitopub/article/view/11547/10250
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Revista do Direito Público; v. 1 n. 3 (2006); 139-152
1980-511X
reponame:Revista do Direito Público
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista do Direito Público
collection Revista do Direito Público
repository.name.fl_str_mv Revista do Direito Público - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||rdpubuel@uel.br
_version_ 1799305930523803648