Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
DOI: | 10.5433/2237-4876.2004v7n2p133 |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917 |
Resumo: | This article seeks to present the results of analysis of part of the data collected in the project of etnographical research in Applied Linguistics, developed by the Department of Vernacular and Classical Letters at the State University of Londrina, coordinated by teacher Alba Maria Perfeito and entitled Writing and grammar teaching: a new look at an old problem. The data, from aan elementary school four grade at a public school in the north area of the city of Londrina, allows us to verify how the process of teaching/learning Portuguese Language takes place and, inside it, the teaching of grammar. According to the social-interacionist theory of language, the genre must be the object of teaching and the text, the center of that process. Its study needs to embrace the three interdependent practices: reading, linguistic analysis, including grammar, and textual production. With this perspective, we will describe and analyze the theoretical-methodological procedures used by the subject-teacher in focus. |
id |
UEL-3_25cb8680e7ea6bd289888e63f0018865 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3917 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
spelling |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning processReflexões Sobre a Gramática no Processo de Ensino/Aprendizagem de Língua PortuguesaReflexões Sobre a Gramática no Processo de Ensino/Aprendizagem de Língua PortuguesaApplied LinguisticsMother tongueGrammarTeaching.Lingüística AplicadaLengua maternaGramáticaEnseñanzaLingüística AplicadaLíngua maternaGramáticaEnsino.This article seeks to present the results of analysis of part of the data collected in the project of etnographical research in Applied Linguistics, developed by the Department of Vernacular and Classical Letters at the State University of Londrina, coordinated by teacher Alba Maria Perfeito and entitled Writing and grammar teaching: a new look at an old problem. The data, from aan elementary school four grade at a public school in the north area of the city of Londrina, allows us to verify how the process of teaching/learning Portuguese Language takes place and, inside it, the teaching of grammar. According to the social-interacionist theory of language, the genre must be the object of teaching and the text, the center of that process. Its study needs to embrace the three interdependent practices: reading, linguistic analysis, including grammar, and textual production. With this perspective, we will describe and analyze the theoretical-methodological procedures used by the subject-teacher in focus. El objetivo de este artículo es presentar los resultados del análisis de los datos recopilados en el projecto de investigación etnográfica en Lingüística Aplicada, desarrollado por el Departamento de Filologia Vernáculas y Clásicas de la Universidad Estatal de Londrina, bajo la ccordinación de la profesora Dra. Alba Maria Perfeito, com el título Escrita y enseñanza gramatical: una nueva mirada sobre un viejo problema. Los datos obtenidos en una clase de 4° grado de primera enseñanza de una escuela pública ubicada en la región norte de la ciudad de Londrina, en el estado de Paraná, nos permitió averiguar como ocurre el proceso de enseñanza -aprendizaje de la Lengua Portuguesa tiene lugar, y dentro de él, la enseñanza de la gramática. Según la teoria de la socio-interación del lenguage, los generos debem ser el objecto de la enseñanza e el texto, el centro de esse proceso y su estudio abarca las tres prácticas interdependientes: lectura, análisis lingüística, incluiendo la gramática y la redacción. Asé describiremos y analisaremos los procedimientos teórico-metodológicos utilizados por el sujeto-profesor.Este artigo visa a apresentar os resultados de análise de parte dos dados coletados no projeto de pesquisa etnográfica em Lingüística Aplicada, desenvolvido pelo Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina, coordenado pela Prof.ª Dr.ª Alba Maria Perfeito e intitulado Escrita e ensino gramatical: um novo olhar para um velho problema. Os dados, oriundos de uma quarta série do ensino fundamental de uma escola pública na região norte da cidade de Londrina, permitem-nos verificar como se dá o processo de ensino/aprendizagem de Língua Portuguesa e, no seu interior, o de ensino gramatical. Conforme a teoria sociointeracionista de linguagem, os gêneros devem ser o objeto desse ensino e o texto, o centro do referido processo. Seu estudo deve abranger as três práticas interdependentes: leitura, análise lingüística, incluída aqui a gramática, e produção textual. Com este olhar, descreveremos e analisaremos os procedimentos teórico-metodológicos utilizados pela sujeito-professora da sala de aula em questãoUEL2004-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/391710.5433/2237-4876.2004v7n2p133Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 7 No. 2 (2004): Volume Atemático; 133-163Signum: Estudos da Linguagem; v. 7 n. 2 (2004): Volume Atemático; 133-1632237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917/3145Perfeito, Alba MariaCheron, Márcia Myszynskiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T17:59:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3917Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T17:59:33Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process Reflexões Sobre a Gramática no Processo de Ensino/Aprendizagem de Língua Portuguesa Reflexões Sobre a Gramática no Processo de Ensino/Aprendizagem de Língua Portuguesa |
title |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process |
spellingShingle |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process Perfeito, Alba Maria Applied Linguistics Mother tongue Grammar Teaching. Lingüística Aplicada Lengua materna Gramática Enseñanza Lingüística Aplicada Língua materna Gramática Ensino. Perfeito, Alba Maria Applied Linguistics Mother tongue Grammar Teaching. Lingüística Aplicada Lengua materna Gramática Enseñanza Lingüística Aplicada Língua materna Gramática Ensino. |
title_short |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process |
title_full |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process |
title_fullStr |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process |
title_full_unstemmed |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process |
title_sort |
Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process |
author |
Perfeito, Alba Maria |
author_facet |
Perfeito, Alba Maria Perfeito, Alba Maria Cheron, Márcia Myszynski Cheron, Márcia Myszynski |
author_role |
author |
author2 |
Cheron, Márcia Myszynski |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perfeito, Alba Maria Cheron, Márcia Myszynski |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Applied Linguistics Mother tongue Grammar Teaching. Lingüística Aplicada Lengua materna Gramática Enseñanza Lingüística Aplicada Língua materna Gramática Ensino. |
topic |
Applied Linguistics Mother tongue Grammar Teaching. Lingüística Aplicada Lengua materna Gramática Enseñanza Lingüística Aplicada Língua materna Gramática Ensino. |
description |
This article seeks to present the results of analysis of part of the data collected in the project of etnographical research in Applied Linguistics, developed by the Department of Vernacular and Classical Letters at the State University of Londrina, coordinated by teacher Alba Maria Perfeito and entitled Writing and grammar teaching: a new look at an old problem. The data, from aan elementary school four grade at a public school in the north area of the city of Londrina, allows us to verify how the process of teaching/learning Portuguese Language takes place and, inside it, the teaching of grammar. According to the social-interacionist theory of language, the genre must be the object of teaching and the text, the center of that process. Its study needs to embrace the three interdependent practices: reading, linguistic analysis, including grammar, and textual production. With this perspective, we will describe and analyze the theoretical-methodological procedures used by the subject-teacher in focus. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917 10.5433/2237-4876.2004v7n2p133 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2004v7n2p133 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917/3145 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 7 No. 2 (2004): Volume Atemático; 133-163 Signum: Estudos da Linguagem; v. 7 n. 2 (2004): Volume Atemático; 133-163 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1822182685544546304 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5433/2237-4876.2004v7n2p133 |