Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perfeito, Alba Maria
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Cheron, Márcia Myszynski
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917
Resumo: This article seeks to present the results of analysis of part of the data collected in the project of etnographical research in Applied Linguistics, developed by the Department of Vernacular and Classical Letters at the State University of Londrina, coordinated by teacher Alba Maria Perfeito and entitled Writing and grammar teaching: a new look at an old problem. The data, from aan elementary school four grade at a public school in the north area of the city of Londrina, allows us to verify how the process of teaching/learning Portuguese Language takes place and, inside it, the teaching of grammar. According to the social-interacionist theory of language, the genre must be the object of teaching and the text, the center of that process. Its study needs to embrace the three interdependent practices: reading, linguistic analysis, including grammar, and textual production. With this perspective, we will describe and analyze the theoretical-methodological procedures used by the subject-teacher in focus. 
id UEL-3_25cb8680e7ea6bd289888e63f0018865
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3917
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning processReflexões Sobre a Gramática no Processo de Ensino/Aprendizagem de Língua PortuguesaReflexões Sobre a Gramática no Processo de Ensino/Aprendizagem de Língua PortuguesaApplied LinguisticsMother tongueGrammarTeaching.Lingüística AplicadaLengua maternaGramáticaEnseñanzaLingüística AplicadaLíngua maternaGramáticaEnsino.This article seeks to present the results of analysis of part of the data collected in the project of etnographical research in Applied Linguistics, developed by the Department of Vernacular and Classical Letters at the State University of Londrina, coordinated by teacher Alba Maria Perfeito and entitled Writing and grammar teaching: a new look at an old problem. The data, from aan elementary school four grade at a public school in the north area of the city of Londrina, allows us to verify how the process of teaching/learning Portuguese Language takes place and, inside it, the teaching of grammar. According to the social-interacionist theory of language, the genre must be the object of teaching and the text, the center of that process. Its study needs to embrace the three interdependent practices: reading, linguistic analysis, including grammar, and textual production. With this perspective, we will describe and analyze the theoretical-methodological procedures used by the subject-teacher in focus. El objetivo de este artículo es presentar los resultados del análisis de los datos recopilados en el projecto de investigación etnográfica en Lingüística Aplicada, desarrollado por el Departamento de Filologia Vernáculas y Clásicas de la Universidad Estatal de Londrina, bajo la ccordinación de la profesora Dra. Alba Maria Perfeito, com el título Escrita y enseñanza gramatical: una nueva mirada sobre un viejo problema. Los datos obtenidos en una clase de 4° grado de primera enseñanza de una escuela pública ubicada en la región norte de la ciudad de Londrina, en el estado de Paraná, nos permitió averiguar como ocurre el proceso de enseñanza -aprendizaje de la Lengua Portuguesa tiene lugar, y dentro de él, la enseñanza de la gramática. Según la teoria de la socio-interación del lenguage, los generos debem ser el objecto de la enseñanza e el texto, el centro de esse proceso y su estudio abarca las tres prácticas interdependientes: lectura, análisis lingüística, incluiendo la gramática y la redacción. Asé describiremos y analisaremos los procedimientos teórico-metodológicos utilizados por el sujeto-profesor.Este artigo visa a apresentar os resultados de análise de parte dos dados coletados no projeto de pesquisa etnográfica em Lingüística Aplicada, desenvolvido pelo Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina, coordenado pela Prof.ª Dr.ª Alba Maria Perfeito e intitulado Escrita e ensino gramatical: um novo olhar para um velho problema. Os dados, oriundos de uma quarta série do ensino fundamental de uma escola pública na região norte da cidade de Londrina, permitem-nos verificar como se dá o processo de ensino/aprendizagem de Língua Portuguesa e, no seu interior, o de ensino gramatical. Conforme a teoria sociointeracionista de linguagem, os gêneros devem ser o objeto desse ensino e o texto, o centro do referido processo. Seu estudo deve abranger as três práticas interdependentes: leitura, análise lingüística, incluída aqui a gramática, e produção textual. Com este olhar, descreveremos e analisaremos os procedimentos teórico-metodológicos utilizados pela sujeito-professora da sala de aula em questãoUEL2004-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/391710.5433/2237-4876.2004v7n2p133Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 7 No. 2 (2004): Volume Atemático; 133-163Signum: Estudos da Linguagem; v. 7 n. 2 (2004): Volume Atemático; 133-1632237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917/3145Perfeito, Alba MariaCheron, Márcia Myszynskiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T17:59:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3917Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T17:59:33Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
Reflexões Sobre a Gramática no Processo de Ensino/Aprendizagem de Língua Portuguesa
Reflexões Sobre a Gramática no Processo de Ensino/Aprendizagem de Língua Portuguesa
title Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
spellingShingle Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
Perfeito, Alba Maria
Applied Linguistics
Mother tongue
Grammar
Teaching.
Lingüística Aplicada
Lengua materna
Gramática
Enseñanza
Lingüística Aplicada
Língua materna
Gramática
Ensino.
title_short Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
title_full Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
title_fullStr Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
title_full_unstemmed Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
title_sort Reflections on grammar in the Portuguese language teaching/learning process
author Perfeito, Alba Maria
author_facet Perfeito, Alba Maria
Cheron, Márcia Myszynski
author_role author
author2 Cheron, Márcia Myszynski
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perfeito, Alba Maria
Cheron, Márcia Myszynski
dc.subject.por.fl_str_mv Applied Linguistics
Mother tongue
Grammar
Teaching.
Lingüística Aplicada
Lengua materna
Gramática
Enseñanza
Lingüística Aplicada
Língua materna
Gramática
Ensino.
topic Applied Linguistics
Mother tongue
Grammar
Teaching.
Lingüística Aplicada
Lengua materna
Gramática
Enseñanza
Lingüística Aplicada
Língua materna
Gramática
Ensino.
description This article seeks to present the results of analysis of part of the data collected in the project of etnographical research in Applied Linguistics, developed by the Department of Vernacular and Classical Letters at the State University of Londrina, coordinated by teacher Alba Maria Perfeito and entitled Writing and grammar teaching: a new look at an old problem. The data, from aan elementary school four grade at a public school in the north area of the city of Londrina, allows us to verify how the process of teaching/learning Portuguese Language takes place and, inside it, the teaching of grammar. According to the social-interacionist theory of language, the genre must be the object of teaching and the text, the center of that process. Its study needs to embrace the three interdependent practices: reading, linguistic analysis, including grammar, and textual production. With this perspective, we will describe and analyze the theoretical-methodological procedures used by the subject-teacher in focus. 
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917
10.5433/2237-4876.2004v7n2p133
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2004v7n2p133
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3917/3145
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 7 No. 2 (2004): Volume Atemático; 133-163
Signum: Estudos da Linguagem; v. 7 n. 2 (2004): Volume Atemático; 133-163
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305961561653248