Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708 |
Resumo: | The aim of this paper is to present some reflections about the data from the ethnographical research project in Applied Linguistic “Writing and grammar teaching: a new look at an old problem”, developed by Vernacular and Classical Languages Department at the State University of Londrina (UEL). The data come from an action research by a Portuguese teacher teaching the eighth grade at a public primary school in Paraná. Data analysis reveals the teacher presents some difficulty to use the new pedagogical proposal, but also points out the fact that discussing and reflecting critically on her own pedagogical practice makes the work more productive because awareness is a way in changing direction. |
id |
UEL-3_6e62f9d352c381e43373f17a73525445 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3708 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching/Learning Grammar: Action Research DiagnosisEnsino-Aprendizagem Gramatical: Diagnóstico de uma Pesquis(a)çãoMother Tongue TeachingGrammarReflectionAction Research.Ensino de Língua MaternaGramáticaReflexãoPesquisa-ação.The aim of this paper is to present some reflections about the data from the ethnographical research project in Applied Linguistic “Writing and grammar teaching: a new look at an old problem”, developed by Vernacular and Classical Languages Department at the State University of Londrina (UEL). The data come from an action research by a Portuguese teacher teaching the eighth grade at a public primary school in Paraná. Data analysis reveals the teacher presents some difficulty to use the new pedagogical proposal, but also points out the fact that discussing and reflecting critically on her own pedagogical practice makes the work more productive because awareness is a way in changing direction.O objetivo deste artigo é apresentar reflexões acerca de dados provenientes do projeto de pesquisa etnográfica em Lingüística Aplicada “Escrita e ensino gramatical: um novo olhar para um velho problema”, desenvolvido pelo Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Os dados são oriundos da pesquisa-ação de uma professora de Língua Portuguesa de oitava série do ensino fundamental, pertencente à rede pública estadual paranaense. A análise mostra que a professora apresenta certa dificuldade para colocar em prática os pressupostos das novas propostas pedagógicas, mas também aponta para o fato de que discutir e refletir com criticidade sobre a própria prática torna o trabalho mais produtivo, porque a tomada de consciência já é uma ação e parte do processo em direção às mudanças.UEL2005-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/370810.5433/2237-4876.2005v8n2p83Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 8 No. 2 (2005): Volume Atemático; 83-107Signum: Estudos da Linguagem; v. 8 n. 2 (2005): Volume Atemático; 83-1072237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708/2981Perfeito, Alba MariaCecilio, Sandra Reginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:01:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3708Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:01:07Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis Ensino-Aprendizagem Gramatical: Diagnóstico de uma Pesquis(a)ção |
title |
Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis |
spellingShingle |
Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis Perfeito, Alba Maria Mother Tongue Teaching Grammar Reflection Action Research. Ensino de Língua Materna Gramática Reflexão Pesquisa-ação. |
title_short |
Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis |
title_full |
Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis |
title_fullStr |
Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis |
title_full_unstemmed |
Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis |
title_sort |
Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis |
author |
Perfeito, Alba Maria |
author_facet |
Perfeito, Alba Maria Cecilio, Sandra Regina |
author_role |
author |
author2 |
Cecilio, Sandra Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perfeito, Alba Maria Cecilio, Sandra Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mother Tongue Teaching Grammar Reflection Action Research. Ensino de Língua Materna Gramática Reflexão Pesquisa-ação. |
topic |
Mother Tongue Teaching Grammar Reflection Action Research. Ensino de Língua Materna Gramática Reflexão Pesquisa-ação. |
description |
The aim of this paper is to present some reflections about the data from the ethnographical research project in Applied Linguistic “Writing and grammar teaching: a new look at an old problem”, developed by Vernacular and Classical Languages Department at the State University of Londrina (UEL). The data come from an action research by a Portuguese teacher teaching the eighth grade at a public primary school in Paraná. Data analysis reveals the teacher presents some difficulty to use the new pedagogical proposal, but also points out the fact that discussing and reflecting critically on her own pedagogical practice makes the work more productive because awareness is a way in changing direction. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708 10.5433/2237-4876.2005v8n2p83 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2005v8n2p83 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708/2981 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 8 No. 2 (2005): Volume Atemático; 83-107 Signum: Estudos da Linguagem; v. 8 n. 2 (2005): Volume Atemático; 83-107 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305961185214464 |