Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3055 |
Resumo: | The intrinsic relation between language and literature is a subject of constant discussions among specialists in teaching of motherly and foreign languages. In this work, it is discussed the literary reading as a special way to the discovery and to construction of the senses and the pictorial language like an important tool in this course. This proposal is based on the relations of transtextuality discussed by Genette (1982), for whom the paratext is also associated to the illustration. We analyze still until what point associates the literary text to the image it can be considered to “vulgarize the literature” or a way of moving the reader to the literary phenomenon. |
id |
UEL-3_4cddbef6619fc88edf5c5437c6c1f0b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3055 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE)IllustrationLiteratureTeaching.IlustraçãoLiteraturaEnsino. The intrinsic relation between language and literature is a subject of constant discussions among specialists in teaching of motherly and foreign languages. In this work, it is discussed the literary reading as a special way to the discovery and to construction of the senses and the pictorial language like an important tool in this course. This proposal is based on the relations of transtextuality discussed by Genette (1982), for whom the paratext is also associated to the illustration. We analyze still until what point associates the literary text to the image it can be considered to “vulgarize the literature” or a way of moving the reader to the literary phenomenon. A intrínseca relação língua e literatura é tema de constantes debates entre professores de línguas, de literaturas e também de especialistas em didática de línguas materna e estrangeiras. Neste trabalho, discute-se a leitura literária como um caminho especial para a descoberta e construção de sentidos e a linguagem pictórica como uma ferramenta importante nesse percurso. Esta proposta está embasada nas relações de transtextualidade discutidas por Genette (1982), para quem o paratexto está ligado também à ilustração. Analisa-se ainda até que ponto associar o texto literário à imagem pode ser considerado ‘banalizar a literatura’, ou um meio de sensibilização do leitor ao fenômeno literário. UEL2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/305510.5433/2237-4876.2008v11n2p177Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 11 No. 2 (2008): Volume Atemático; 177-194Signum: Estudos da Linguagem; v. 11 n. 2 (2008): Volume Atemático; 177-1942237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3055/4673Pinheiro-Mariz, Josileneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:04:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3055Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:04:39Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE) |
title |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE) |
spellingShingle |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE) Pinheiro-Mariz, Josilene Illustration Literature Teaching. Ilustração Literatura Ensino. |
title_short |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE) |
title_full |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE) |
title_fullStr |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE) |
title_full_unstemmed |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE) |
title_sort |
Leitura literária e utilização de imagens em aula de Francês Língua Estrangeira (FLE) |
author |
Pinheiro-Mariz, Josilene |
author_facet |
Pinheiro-Mariz, Josilene |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro-Mariz, Josilene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Illustration Literature Teaching. Ilustração Literatura Ensino. |
topic |
Illustration Literature Teaching. Ilustração Literatura Ensino. |
description |
The intrinsic relation between language and literature is a subject of constant discussions among specialists in teaching of motherly and foreign languages. In this work, it is discussed the literary reading as a special way to the discovery and to construction of the senses and the pictorial language like an important tool in this course. This proposal is based on the relations of transtextuality discussed by Genette (1982), for whom the paratext is also associated to the illustration. We analyze still until what point associates the literary text to the image it can be considered to “vulgarize the literature” or a way of moving the reader to the literary phenomenon. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3055 10.5433/2237-4876.2008v11n2p177 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3055 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2008v11n2p177 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3055/4673 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 11 No. 2 (2008): Volume Atemático; 177-194 Signum: Estudos da Linguagem; v. 11 n. 2 (2008): Volume Atemático; 177-194 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305961097134080 |