Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perfeito, Alba Maria
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Cecilio, Sandra Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708
Resumo: The aim of this paper is to present some reflections about the data from the ethnographical research project in Applied Linguistic “Writing and grammar teaching: a new look at an old problem”, developed by Vernacular and Classical Languages Department at the State University of Londrina (UEL). The data come from an action research by a Portuguese teacher teaching the eighth grade at a public primary school in Paraná. Data analysis reveals the teacher presents some difficulty to use the new pedagogical proposal, but also points out the fact that discussing and reflecting critically on her own pedagogical practice makes the work more productive because awareness is a way in changing direction.
id UEL-3_6e62f9d352c381e43373f17a73525445
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3708
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Teaching/Learning Grammar: Action Research DiagnosisEnsino-Aprendizagem Gramatical: Diagnóstico de uma Pesquis(a)çãoMother Tongue TeachingGrammarReflectionAction Research.Ensino de Língua MaternaGramáticaReflexãoPesquisa-ação.The aim of this paper is to present some reflections about the data from the ethnographical research project in Applied Linguistic “Writing and grammar teaching: a new look at an old problem”, developed by Vernacular and Classical Languages Department at the State University of Londrina (UEL). The data come from an action research by a Portuguese teacher teaching the eighth grade at a public primary school in Paraná. Data analysis reveals the teacher presents some difficulty to use the new pedagogical proposal, but also points out the fact that discussing and reflecting critically on her own pedagogical practice makes the work more productive because awareness is a way in changing direction.O objetivo deste artigo é apresentar reflexões acerca de dados provenientes do projeto de pesquisa etnográfica em Lingüística Aplicada “Escrita e ensino gramatical: um novo olhar para um velho problema”, desenvolvido pelo Departamento de Letras Vernáculas e Clássicas da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Os dados são oriundos da pesquisa-ação de uma professora de Língua Portuguesa de oitava série do ensino fundamental, pertencente à rede pública estadual paranaense. A análise mostra que a professora apresenta certa dificuldade para colocar em prática os pressupostos das novas propostas pedagógicas, mas também aponta para o fato de que discutir e refletir com criticidade sobre a própria prática torna o trabalho mais produtivo, porque a tomada de consciência já é uma ação e parte do processo em direção às mudanças.UEL2005-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/370810.5433/2237-4876.2005v8n2p83Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 8 No. 2 (2005): Volume Atemático; 83-107Signum: Estudos da Linguagem; v. 8 n. 2 (2005): Volume Atemático; 83-1072237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708/2981Perfeito, Alba MariaCecilio, Sandra Reginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:01:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3708Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:01:07Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
Ensino-Aprendizagem Gramatical: Diagnóstico de uma Pesquis(a)ção
title Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
spellingShingle Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
Perfeito, Alba Maria
Mother Tongue Teaching
Grammar
Reflection
Action Research.
Ensino de Língua Materna
Gramática
Reflexão
Pesquisa-ação.
title_short Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
title_full Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
title_fullStr Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
title_full_unstemmed Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
title_sort Teaching/Learning Grammar: Action Research Diagnosis
author Perfeito, Alba Maria
author_facet Perfeito, Alba Maria
Cecilio, Sandra Regina
author_role author
author2 Cecilio, Sandra Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Perfeito, Alba Maria
Cecilio, Sandra Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Mother Tongue Teaching
Grammar
Reflection
Action Research.
Ensino de Língua Materna
Gramática
Reflexão
Pesquisa-ação.
topic Mother Tongue Teaching
Grammar
Reflection
Action Research.
Ensino de Língua Materna
Gramática
Reflexão
Pesquisa-ação.
description The aim of this paper is to present some reflections about the data from the ethnographical research project in Applied Linguistic “Writing and grammar teaching: a new look at an old problem”, developed by Vernacular and Classical Languages Department at the State University of Londrina (UEL). The data come from an action research by a Portuguese teacher teaching the eighth grade at a public primary school in Paraná. Data analysis reveals the teacher presents some difficulty to use the new pedagogical proposal, but also points out the fact that discussing and reflecting critically on her own pedagogical practice makes the work more productive because awareness is a way in changing direction.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708
10.5433/2237-4876.2005v8n2p83
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2005v8n2p83
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3708/2981
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 8 No. 2 (2005): Volume Atemático; 83-107
Signum: Estudos da Linguagem; v. 8 n. 2 (2005): Volume Atemático; 83-107
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305961185214464