Sex/gender variable and the use of tu/você in southern Brazil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/20205 |
Resumo: | The present study aimed to draw a comparative analysis of the influence of the sex/gender variable in the use of pronouns tu/você in five cities (Florianopolis, Blumenau, Lages, Chapeco and Concordia) in the State of Santa Catarina and four cities (Porto Alegre, Panambi, San Borja and Flores da Cunha) in the State of Rio Grande do Sul. Data about Concordia were resumed from Franceschini (2011); data about the other cities were resumed from Loregian-Penkal (2004). Surveys were conducted considering a sample of 24 respondents from each city, divided by sex/gender, two age groups and three education levels. The VARBRUL (PINTZUK, 1988) program package was used for statistical data analysis. Results show, in general, women as supporters of the canonical pronoun tu; however, the correlation between speakers’ sex/gender, age and schooling pointed the younger and middle school women toward greater use of innovative pronoun você as well as men in the sample. |
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Sex/gender variable and the use of tu/você in southern BrazilA variável sexo/gênero e o uso de tu/você no sul do BrasilSociolinguísticaTu/vocêSexo/gênero.The present study aimed to draw a comparative analysis of the influence of the sex/gender variable in the use of pronouns tu/você in five cities (Florianopolis, Blumenau, Lages, Chapeco and Concordia) in the State of Santa Catarina and four cities (Porto Alegre, Panambi, San Borja and Flores da Cunha) in the State of Rio Grande do Sul. Data about Concordia were resumed from Franceschini (2011); data about the other cities were resumed from Loregian-Penkal (2004). Surveys were conducted considering a sample of 24 respondents from each city, divided by sex/gender, two age groups and three education levels. The VARBRUL (PINTZUK, 1988) program package was used for statistical data analysis. Results show, in general, women as supporters of the canonical pronoun tu; however, the correlation between speakers’ sex/gender, age and schooling pointed the younger and middle school women toward greater use of innovative pronoun você as well as men in the sample.O presente estudo tem por objetivo traçar uma análise comparativa da influência da variável sexo/gênero no uso dos pronomes tu/você em cinco cidades catarinenses (Florianópolis, Blumenau, Lages, Chapecó e Concórdia) e em quatro cidades gaúchas (Porto Alegre, Panambi, São Borja e Flores da Cunha). Os dados de Concórdia foram retomados de AUTOR 1 (2011) e os das demais cidades de AUTOR 2 (2004). As pesquisas foram efetuadas a partir de uma amostra de 24 informantes de cada cidade, distribuídos por sexo/gênero, duas faixas etárias e três níveis de escolaridade. Para a análise estatística dos dados coletados foi utilizado o pacote de programas VARBRUL (PINTZUK, 1988). Os resultados apontam, em linhas gerais, as mulheres como favorecedoras do pronome canônico tu; entretanto, a correlação do sexo/gênero com a faixa etária e a escolaridade dos falantes aponta as mulheres mais jovens e com ensino médio rumo a um maior uso do pronome inovador você, assim como os homens da amostra.UEL2015-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa de Campo; Revisão de Literatura.application/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/2020510.5433/2237-4876.2015v18n1p182Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 18 No. 1 (2015): Variação Linguística; 182-205Signum: Estudos da Linguagem; v. 18 n. 1 (2015): Variação Linguística; 182-2052237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/20205/16677Franceschini, Lucelene TeresinhaLoregian-Penkal, Loremiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:11:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20205Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:11:07Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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