Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franceschini, Lucelene Teresinha
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signótica (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufg.br/sig/article/view/30825
Resumo: This paper analyzes the influence of social factors, age, gender and schooling on the use of the personal pronouns tu/você in the speech of speakers from Concórdia  –  Santa  Catarina.  The  study  has  been  supported  mainly  upon theoretical assumptions of variationist sociolinguistics (LABOV, 1972). The sample consists of 24 interviews distributed among two age groups, gender, and  three  levels  of  schooling.  Statistical  analysis  was  performed  with  the VARBRUL  software  (PINTZUK,  1988).  The  overall  findings  indicate  that younger,  male,  and  higher  education  speakers  favor  the  use  of  innovative pronoun você.
id UFG-8_b96d0d11b58de537b5802a1dbac1bbf5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ufg.br:article/30825
network_acronym_str UFG-8
network_name_str Signótica (Online)
repository_id_str
spelling Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factorsVariación pronominal tu/você en Concórdia - SC: el papel de los factores socialesVariação pronominal tu/você em Concórdia/SC: o papel dos fatores sociaisSociolinguisticspronominal variation tu/vocêsocial factors.sociolinguísticavariación pronominal tu/vocêfactores sociales.sociolinguísticavariação pronominal tu/vocêfatores sociais.This paper analyzes the influence of social factors, age, gender and schooling on the use of the personal pronouns tu/você in the speech of speakers from Concórdia  –  Santa  Catarina.  The  study  has  been  supported  mainly  upon theoretical assumptions of variationist sociolinguistics (LABOV, 1972). The sample consists of 24 interviews distributed among two age groups, gender, and  three  levels  of  schooling.  Statistical  analysis  was  performed  with  the VARBRUL  software  (PINTZUK,  1988).  The  overall  findings  indicate  that younger,  male,  and  higher  education  speakers  favor  the  use  of  innovative pronoun você.En  este  artículo  analizamos  la  influencia  de  los  factores  sociales  franja etaria, sexo y escolaridad en el uso de los pronombres personales tu/você en el habla de Concórdia – SC. Este estudio está apoyado, especialmente, en  los  presupuestos  teóricos  de  la sociolingüística  variacionista  (LABOV, 1972).  La  muestra  fue  compuesta  por  24  encuestas,  distribuidas  por  dos franjas etarias; sexo y tres niveles de escolaridad. Para el análisis estadística de los datos recolectados fue utilizado el paquete de programas VARBRUL (PINTZUK, 1988). Los resultados generales indican que los hablantes más jóvenes,  del  sexo  masculino  y  con  mayor  escolaridad  eligen  el  uso  del pronombre innovador você.Neste artigo analisamos a influência dos fatores sociais, faixa etária, sexo e escolaridade no uso dos pronomes pessoais tu/você no falar de Concórdia – Santa  Catarina.  Este  estudo  está  apoiado,  especialmente,  nos  pressupostos teóricos  da  sociolinguística  variacionista  (LABOV,  1972).  A  amostra  foi constituída  por  24  entrevistas,  distribuídas  por  duas  faixas  etárias;  sexo  e três níveis de escolaridade. Para a análise estatística dos dados coletados foi utilizado o pacote de programas VARBRUL (PINTZUK, 1988). Os resultados gerais indicam que os falantes mais jovens, do sexo masculino e com maior escolaridade favorecem o uso do pronome inovador você.Universidade Federal de Goiás2015-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/3082510.5216/sig.v27i2.30825Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 265-286Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 265-2862316-36900103-7250reponame:Signótica (Online)instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)instacron:UFGporhttps://revistas.ufg.br/sig/article/view/30825/19759Franceschini, Lucelene Teresinhainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-02-20T12:10:43Zoai:ojs.revistas.ufg.br:article/30825Revistahttp://www.revistas.ufg.br/index.php/sig/indexPUBhttps://www.revistas.ufg.br/sig/oaisignotica@gmail.com2316-36900103-7250opendoar:2024-05-21T19:57:15.307535Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)true
dc.title.none.fl_str_mv Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors
Variación pronominal tu/você en Concórdia - SC: el papel de los factores sociales
Variação pronominal tu/você em Concórdia/SC: o papel dos fatores sociais
title Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors
spellingShingle Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors
Franceschini, Lucelene Teresinha
Sociolinguistics
pronominal variation tu/você
social factors.
sociolinguística
variación pronominal tu/você
factores sociales.
sociolinguística
variação pronominal tu/você
fatores sociais.
title_short Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors
title_full Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors
title_fullStr Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors
title_full_unstemmed Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors
title_sort Pronominal variation tu/você in Concórdia - SC: the role of the social factors
author Franceschini, Lucelene Teresinha
author_facet Franceschini, Lucelene Teresinha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franceschini, Lucelene Teresinha
dc.subject.por.fl_str_mv Sociolinguistics
pronominal variation tu/você
social factors.
sociolinguística
variación pronominal tu/você
factores sociales.
sociolinguística
variação pronominal tu/você
fatores sociais.
topic Sociolinguistics
pronominal variation tu/você
social factors.
sociolinguística
variación pronominal tu/você
factores sociales.
sociolinguística
variação pronominal tu/você
fatores sociais.
description This paper analyzes the influence of social factors, age, gender and schooling on the use of the personal pronouns tu/você in the speech of speakers from Concórdia  –  Santa  Catarina.  The  study  has  been  supported  mainly  upon theoretical assumptions of variationist sociolinguistics (LABOV, 1972). The sample consists of 24 interviews distributed among two age groups, gender, and  three  levels  of  schooling.  Statistical  analysis  was  performed  with  the VARBRUL  software  (PINTZUK,  1988).  The  overall  findings  indicate  that younger,  male,  and  higher  education  speakers  favor  the  use  of  innovative pronoun você.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/30825
10.5216/sig.v27i2.30825
url https://revistas.ufg.br/sig/article/view/30825
identifier_str_mv 10.5216/sig.v27i2.30825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufg.br/sig/article/view/30825/19759
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Signótica; Vol. 27 No. 2 (2015); 265-286
Signótica; v. 27 n. 2 (2015); 265-286
2316-3690
0103-7250
reponame:Signótica (Online)
instname:Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron:UFG
instname_str Universidade Federal de Goiás (UFG)
instacron_str UFG
institution UFG
reponame_str Signótica (Online)
collection Signótica (Online)
repository.name.fl_str_mv Signótica (Online) - Universidade Federal de Goiás (UFG)
repository.mail.fl_str_mv signotica@gmail.com
_version_ 1799875045523193856