A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8578 |
Resumo: | This research paper presents an analysis of a didactic sequence (DS), developed by two pre-service English language teachers of (PSELT) during their practicum in a public university in the state of Paraná. The DS - based on the sitcom ‘Friends’ - is designed for a third grade class at a public High School. We intend to investigate the configurations of the DS considering its external organization (language capacities) and internal organization (coherence of aims). Concerning the DS external organization, the results show that there is a juxtaposition of tasks focusing on action capacities and linguistic discursive capacities. Regarding its internal organization, the objectives are only partially achieved. The results indicate the need for PSELTs to reflect on the DS’s successive changes. |
id |
UEL-3_b88331896aeef4aa8f65658ad9921d92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8578 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesaA construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesaEnglish language pre-service teacher educationDidactic sequenceExternal and internal organizationFormação inicial de professores em língua inglesaSequência didáticaOrganização externa e internaThis research paper presents an analysis of a didactic sequence (DS), developed by two pre-service English language teachers of (PSELT) during their practicum in a public university in the state of Paraná. The DS - based on the sitcom ‘Friends’ - is designed for a third grade class at a public High School. We intend to investigate the configurations of the DS considering its external organization (language capacities) and internal organization (coherence of aims). Concerning the DS external organization, the results show that there is a juxtaposition of tasks focusing on action capacities and linguistic discursive capacities. Regarding its internal organization, the objectives are only partially achieved. The results indicate the need for PSELTs to reflect on the DS’s successive changes.Este artigo apresenta uma análise de uma sequência didática (SD) elaborada por duas alunas-professoras de língua inglesa (APLIs) quando em estágio supervisionado em uma universidade pública do interior do Paraná. A SD é destinada a alunos da terceira série do Ensino Média público com base no gênero sitcom Friends. Procuramos investigar as configurações da SD sob o prisma da organização externa (capacidades de linguagem) e da organização interna (coerência dos objetivos propostos). Quanto à organização externa, há uma superposição de tarefas de capacidades de ação e de capacidades linguístico-discursivas. Quanto à organização interna, observa-se uma concretização parcial dos objetivos. Os resultados sinalizam a necessidade de reflexões das APLIs para sucessivas transformações da SD.UEL2011-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/857810.5433/2237-4876.2011v14n1p569Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 14 No. 1 (2011): Formação de Professores de Línguas; 569-589Signum: Estudos da Linguagem; v. 14 n. 1 (2011): Formação de Professores de Línguas; 569-5892237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8578/pdfStutz, LidiaCristovão, Vera Lúcia Lopesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:21:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8578Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:21:48Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa |
title |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa |
spellingShingle |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa Stutz, Lidia English language pre-service teacher education Didactic sequence External and internal organization Formação inicial de professores em língua inglesa Sequência didática Organização externa e interna |
title_short |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa |
title_full |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa |
title_fullStr |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa |
title_full_unstemmed |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa |
title_sort |
A construção de uma sequência didática na formação docente inicial de língua inglesa |
author |
Stutz, Lidia |
author_facet |
Stutz, Lidia Cristovão, Vera Lúcia Lopes |
author_role |
author |
author2 |
Cristovão, Vera Lúcia Lopes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Stutz, Lidia Cristovão, Vera Lúcia Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
English language pre-service teacher education Didactic sequence External and internal organization Formação inicial de professores em língua inglesa Sequência didática Organização externa e interna |
topic |
English language pre-service teacher education Didactic sequence External and internal organization Formação inicial de professores em língua inglesa Sequência didática Organização externa e interna |
description |
This research paper presents an analysis of a didactic sequence (DS), developed by two pre-service English language teachers of (PSELT) during their practicum in a public university in the state of Paraná. The DS - based on the sitcom ‘Friends’ - is designed for a third grade class at a public High School. We intend to investigate the configurations of the DS considering its external organization (language capacities) and internal organization (coherence of aims). Concerning the DS external organization, the results show that there is a juxtaposition of tasks focusing on action capacities and linguistic discursive capacities. Regarding its internal organization, the objectives are only partially achieved. The results indicate the need for PSELTs to reflect on the DS’s successive changes. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Pesquisa Empírica de Campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8578 10.5433/2237-4876.2011v14n1p569 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8578 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2011v14n1p569 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8578/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 14 No. 1 (2011): Formação de Professores de Línguas; 569-589 Signum: Estudos da Linguagem; v. 14 n. 1 (2011): Formação de Professores de Línguas; 569-589 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305962521100288 |