Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Williany Miranda
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375
Resumo: This present work claims the pedagogical place of the text to the teaching of reading practices used in two medias: printed and digital. Therefore, I start from the questioning: Do the reading practices revealed from texts (of printed and digital media) indicate the necessity of new configuration to the training of competent readers communicatively? To answer this question, we observed the handling given on the topic “racism”, in activities of manuals and in comments on digital media. The comparison of the objects based on the authors such as Coracini (2005), Kleiman (2009), Abreu (2014), Leurquin e Carneiro (2014), among others, enabled the identification of differentiated practices for each support. In the manual, they point to a stabilization of meaning centred in the text and the author, very common in the school situation. However, in the comments, the practices show a stabilization of meaning focused on the reader, typical in situations outside the school. The deviant characteristic to the production of meaning indicates a continuous tension in the handling given to the texts and the reading, highlighting the necessity of a teaching planning, considering the relation between the text diversion and the multiple media support to readers training following the new practices. 
id UEL-3_dde52cf1f3eb5fbadedd18fe57998941
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25375
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientesLeituraEnsino de textosmídia digital.8.01.06.00-5 Lingüística AplicadaThis present work claims the pedagogical place of the text to the teaching of reading practices used in two medias: printed and digital. Therefore, I start from the questioning: Do the reading practices revealed from texts (of printed and digital media) indicate the necessity of new configuration to the training of competent readers communicatively? To answer this question, we observed the handling given on the topic “racism”, in activities of manuals and in comments on digital media. The comparison of the objects based on the authors such as Coracini (2005), Kleiman (2009), Abreu (2014), Leurquin e Carneiro (2014), among others, enabled the identification of differentiated practices for each support. In the manual, they point to a stabilization of meaning centred in the text and the author, very common in the school situation. However, in the comments, the practices show a stabilization of meaning focused on the reader, typical in situations outside the school. The deviant characteristic to the production of meaning indicates a continuous tension in the handling given to the texts and the reading, highlighting the necessity of a teaching planning, considering the relation between the text diversion and the multiple media support to readers training following the new practices. O presente artigo reivindica o lugar pedagógico do texto para o ensino de práticas de leitura utilizados em duas mídias: impressa e digital. Assim, parto da problematização: Será que as práticas de leitura reveladas a partir de textos (de mídias impressa e digital) sinalizam a necessidade de novas configurações para a formação de leitores competentes comunicativamente? Para respondê-la, observamos o tratamento dado ao tema “racismo”, em atividades de livros didáticos, e em comentários, em rede social. O confronto dos objetos com base em Coracini (2005), Kleiman (2009), Abreu (2014), Leurquin e Carneiro (2014), dentre outros, possibilitou a identificação de práticas diferenciadas para cada suporte. No livro didático, elas apontam para uma estabilização de sentidos centrado no texto e no autor, típicas na situação de escolarização. Diferentemente, nos comentários, as práticas evidenciam uma estabilização de sentidos focado no leitor, típicas em situação fora do ambiente escolar. O comportamento divergente para a produção de sentido sinaliza uma contínua tensão no tratamento dado aos textos e à leitura, destacando a necessidade de ações de planejamento de ensino, considerando a relação entre a diversidade textual e os múltiplos suportes midiáticos para a formação de leitores em sintonia com novas práticas.UEL2017-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/2537510.5433/2237-4876.2017v20n1p81Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 20 No. 1 (2017): Volume Atemático; 81-109Signum: Estudos da Linguagem; v. 20 n. 1 (2017): Volume Atemático; 81-1092237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporenghttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375/20862https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375/20863Copyright (c) 2017 Signum: Estudos da Linguagemhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Williany Miranda2022-11-16T18:12:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25375Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:12:33Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
title Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
spellingShingle Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
Silva, Williany Miranda
Leitura
Ensino de textos
mídia digital.
8.01.06.00-5 Lingüística Aplicada
title_short Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
title_full Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
title_fullStr Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
title_full_unstemmed Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
title_sort Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
author Silva, Williany Miranda
author_facet Silva, Williany Miranda
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Williany Miranda
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Ensino de textos
mídia digital.
8.01.06.00-5 Lingüística Aplicada
topic Leitura
Ensino de textos
mídia digital.
8.01.06.00-5 Lingüística Aplicada
description This present work claims the pedagogical place of the text to the teaching of reading practices used in two medias: printed and digital. Therefore, I start from the questioning: Do the reading practices revealed from texts (of printed and digital media) indicate the necessity of new configuration to the training of competent readers communicatively? To answer this question, we observed the handling given on the topic “racism”, in activities of manuals and in comments on digital media. The comparison of the objects based on the authors such as Coracini (2005), Kleiman (2009), Abreu (2014), Leurquin e Carneiro (2014), among others, enabled the identification of differentiated practices for each support. In the manual, they point to a stabilization of meaning centred in the text and the author, very common in the school situation. However, in the comments, the practices show a stabilization of meaning focused on the reader, typical in situations outside the school. The deviant characteristic to the production of meaning indicates a continuous tension in the handling given to the texts and the reading, highlighting the necessity of a teaching planning, considering the relation between the text diversion and the multiple media support to readers training following the new practices. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375
10.5433/2237-4876.2017v20n1p81
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2017v20n1p81
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375/20862
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375/20863
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Signum: Estudos da Linguagem
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Signum: Estudos da Linguagem
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 20 No. 1 (2017): Volume Atemático; 81-109
Signum: Estudos da Linguagem; v. 20 n. 1 (2017): Volume Atemático; 81-109
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305963800363008