Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375 |
Resumo: | This present work claims the pedagogical place of the text to the teaching of reading practices used in two medias: printed and digital. Therefore, I start from the questioning: Do the reading practices revealed from texts (of printed and digital media) indicate the necessity of new configuration to the training of competent readers communicatively? To answer this question, we observed the handling given on the topic “racism”, in activities of manuals and in comments on digital media. The comparison of the objects based on the authors such as Coracini (2005), Kleiman (2009), Abreu (2014), Leurquin e Carneiro (2014), among others, enabled the identification of differentiated practices for each support. In the manual, they point to a stabilization of meaning centred in the text and the author, very common in the school situation. However, in the comments, the practices show a stabilization of meaning focused on the reader, typical in situations outside the school. The deviant characteristic to the production of meaning indicates a continuous tension in the handling given to the texts and the reading, highlighting the necessity of a teaching planning, considering the relation between the text diversion and the multiple media support to readers training following the new practices. |
id |
UEL-3_dde52cf1f3eb5fbadedd18fe57998941 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25375 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientesLeituraEnsino de textosmídia digital.8.01.06.00-5 Lingüística AplicadaThis present work claims the pedagogical place of the text to the teaching of reading practices used in two medias: printed and digital. Therefore, I start from the questioning: Do the reading practices revealed from texts (of printed and digital media) indicate the necessity of new configuration to the training of competent readers communicatively? To answer this question, we observed the handling given on the topic “racism”, in activities of manuals and in comments on digital media. The comparison of the objects based on the authors such as Coracini (2005), Kleiman (2009), Abreu (2014), Leurquin e Carneiro (2014), among others, enabled the identification of differentiated practices for each support. In the manual, they point to a stabilization of meaning centred in the text and the author, very common in the school situation. However, in the comments, the practices show a stabilization of meaning focused on the reader, typical in situations outside the school. The deviant characteristic to the production of meaning indicates a continuous tension in the handling given to the texts and the reading, highlighting the necessity of a teaching planning, considering the relation between the text diversion and the multiple media support to readers training following the new practices. O presente artigo reivindica o lugar pedagógico do texto para o ensino de práticas de leitura utilizados em duas mídias: impressa e digital. Assim, parto da problematização: Será que as práticas de leitura reveladas a partir de textos (de mídias impressa e digital) sinalizam a necessidade de novas configurações para a formação de leitores competentes comunicativamente? Para respondê-la, observamos o tratamento dado ao tema “racismo”, em atividades de livros didáticos, e em comentários, em rede social. O confronto dos objetos com base em Coracini (2005), Kleiman (2009), Abreu (2014), Leurquin e Carneiro (2014), dentre outros, possibilitou a identificação de práticas diferenciadas para cada suporte. No livro didático, elas apontam para uma estabilização de sentidos centrado no texto e no autor, típicas na situação de escolarização. Diferentemente, nos comentários, as práticas evidenciam uma estabilização de sentidos focado no leitor, típicas em situação fora do ambiente escolar. O comportamento divergente para a produção de sentido sinaliza uma contínua tensão no tratamento dado aos textos e à leitura, destacando a necessidade de ações de planejamento de ensino, considerando a relação entre a diversidade textual e os múltiplos suportes midiáticos para a formação de leitores em sintonia com novas práticas.UEL2017-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/2537510.5433/2237-4876.2017v20n1p81Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 20 No. 1 (2017): Volume Atemático; 81-109Signum: Estudos da Linguagem; v. 20 n. 1 (2017): Volume Atemático; 81-1092237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporenghttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375/20862https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375/20863Copyright (c) 2017 Signum: Estudos da Linguagemhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Williany Miranda2022-11-16T18:12:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25375Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:12:33Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes |
title |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes |
spellingShingle |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes Silva, Williany Miranda Leitura Ensino de textos mídia digital. 8.01.06.00-5 Lingüística Aplicada |
title_short |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes |
title_full |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes |
title_fullStr |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes |
title_full_unstemmed |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes |
title_sort |
Textos em mídia impressa e digital: confrontando práticas de leitura e objetos de ensino para a formação de leitores proficientes |
author |
Silva, Williany Miranda |
author_facet |
Silva, Williany Miranda |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Williany Miranda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Ensino de textos mídia digital. 8.01.06.00-5 Lingüística Aplicada |
topic |
Leitura Ensino de textos mídia digital. 8.01.06.00-5 Lingüística Aplicada |
description |
This present work claims the pedagogical place of the text to the teaching of reading practices used in two medias: printed and digital. Therefore, I start from the questioning: Do the reading practices revealed from texts (of printed and digital media) indicate the necessity of new configuration to the training of competent readers communicatively? To answer this question, we observed the handling given on the topic “racism”, in activities of manuals and in comments on digital media. The comparison of the objects based on the authors such as Coracini (2005), Kleiman (2009), Abreu (2014), Leurquin e Carneiro (2014), among others, enabled the identification of differentiated practices for each support. In the manual, they point to a stabilization of meaning centred in the text and the author, very common in the school situation. However, in the comments, the practices show a stabilization of meaning focused on the reader, typical in situations outside the school. The deviant characteristic to the production of meaning indicates a continuous tension in the handling given to the texts and the reading, highlighting the necessity of a teaching planning, considering the relation between the text diversion and the multiple media support to readers training following the new practices. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375 10.5433/2237-4876.2017v20n1p81 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2017v20n1p81 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375/20862 https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/25375/20863 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Signum: Estudos da Linguagem http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Signum: Estudos da Linguagem http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 20 No. 1 (2017): Volume Atemático; 81-109 Signum: Estudos da Linguagem; v. 20 n. 1 (2017): Volume Atemático; 81-109 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305963800363008 |