Por uma pedagogia do oral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Tânia Guedes
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signum: Estudos da Linguagem
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053
Resumo: This article brings contributions on the work with orality in school context. In recent decades, many were the authors who contributed to the theme in question, advising that, although the writing is central, the literate orality must also be focused in school. Thus, we present fundamental theoretical assumptions to the work with spoken modality, and list arguments for a pedagogy that consider orality. Furthermore, we list some basic concepts to the work with school speech, such as orality, spoken modality, oralization of writing and prosodical activities. The theoretical bases of this work are, mainly, in Marcuschi (1996, 2001) and Schneuwly & Dolz (2004) and in the PCN (1998).
id UEL-3_fc41f8fa3d300a2888927edff5570503
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3053
network_acronym_str UEL-3
network_name_str Signum: Estudos da Linguagem
repository_id_str
spelling Por uma pedagogia do oralLanguage teachingTextual genresOrality.Ensino de linguagemGêneros textuaisOralidade. This article brings contributions on the work with orality in school context. In recent decades, many were the authors who contributed to the theme in question, advising that, although the writing is central, the literate orality must also be focused in school. Thus, we present fundamental theoretical assumptions to the work with spoken modality, and list arguments for a pedagogy that consider orality. Furthermore, we list some basic concepts to the work with school speech, such as orality, spoken modality, oralization of writing and prosodical activities. The theoretical bases of this work are, mainly, in Marcuschi (1996, 2001) and Schneuwly & Dolz (2004) and in the PCN (1998). Este artigo traz contribuições sobre o trabalho com a oralidade na escola. Nas últimas décadas, vários foram os autores que contribuíram para o tema em questão, orientando que, embora a escrita seja central, a oralidade letrada também precisa ser enfocada na escola. Assim, apresentamos pressupostos teóricos fundamentais ao trabalho com a modalidade falada, bem como elencamos argumentos para uma pedagogia que contemple a oralidade. Além disso, listamos alguns conceitos basilares ao trabalho escolar com a fala, tais como oralidade, modalidade falada, oralização da escrita e atividades prosódicas. As bases teóricas deste trabalho estão, principalmente, em Marcuschi (1996, 2001) e Schneuwly e Dolz (2004) e nos PCN (1998). UEL2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/305310.5433/2237-4876.2008v11n2p137Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 11 No. 2 (2008): Volume Atemático; 137-153Signum: Estudos da Linguagem; v. 11 n. 2 (2008): Volume Atemático; 137-1532237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053/4671Magalhães, Tânia Guedesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:04:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3053Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:04:39Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Por uma pedagogia do oral
title Por uma pedagogia do oral
spellingShingle Por uma pedagogia do oral
Magalhães, Tânia Guedes
Language teaching
Textual genres
Orality.
Ensino de linguagem
Gêneros textuais
Oralidade.
title_short Por uma pedagogia do oral
title_full Por uma pedagogia do oral
title_fullStr Por uma pedagogia do oral
title_full_unstemmed Por uma pedagogia do oral
title_sort Por uma pedagogia do oral
author Magalhães, Tânia Guedes
author_facet Magalhães, Tânia Guedes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Tânia Guedes
dc.subject.por.fl_str_mv Language teaching
Textual genres
Orality.
Ensino de linguagem
Gêneros textuais
Oralidade.
topic Language teaching
Textual genres
Orality.
Ensino de linguagem
Gêneros textuais
Oralidade.
description This article brings contributions on the work with orality in school context. In recent decades, many were the authors who contributed to the theme in question, advising that, although the writing is central, the literate orality must also be focused in school. Thus, we present fundamental theoretical assumptions to the work with spoken modality, and list arguments for a pedagogy that consider orality. Furthermore, we list some basic concepts to the work with school speech, such as orality, spoken modality, oralization of writing and prosodical activities. The theoretical bases of this work are, mainly, in Marcuschi (1996, 2001) and Schneuwly & Dolz (2004) and in the PCN (1998).
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053
10.5433/2237-4876.2008v11n2p137
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053
identifier_str_mv 10.5433/2237-4876.2008v11n2p137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053/4671
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UEL
publisher.none.fl_str_mv UEL
dc.source.none.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 11 No. 2 (2008): Volume Atemático; 137-153
Signum: Estudos da Linguagem; v. 11 n. 2 (2008): Volume Atemático; 137-153
2237-4876
reponame:Signum: Estudos da Linguagem
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Signum: Estudos da Linguagem
collection Signum: Estudos da Linguagem
repository.name.fl_str_mv Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||signum@uel.br
_version_ 1799305961093988352