Por uma pedagogia do oral
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Signum: Estudos da Linguagem |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053 |
Resumo: | This article brings contributions on the work with orality in school context. In recent decades, many were the authors who contributed to the theme in question, advising that, although the writing is central, the literate orality must also be focused in school. Thus, we present fundamental theoretical assumptions to the work with spoken modality, and list arguments for a pedagogy that consider orality. Furthermore, we list some basic concepts to the work with school speech, such as orality, spoken modality, oralization of writing and prosodical activities. The theoretical bases of this work are, mainly, in Marcuschi (1996, 2001) and Schneuwly & Dolz (2004) and in the PCN (1998). |
id |
UEL-3_fc41f8fa3d300a2888927edff5570503 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3053 |
network_acronym_str |
UEL-3 |
network_name_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Por uma pedagogia do oralLanguage teachingTextual genresOrality.Ensino de linguagemGêneros textuaisOralidade. This article brings contributions on the work with orality in school context. In recent decades, many were the authors who contributed to the theme in question, advising that, although the writing is central, the literate orality must also be focused in school. Thus, we present fundamental theoretical assumptions to the work with spoken modality, and list arguments for a pedagogy that consider orality. Furthermore, we list some basic concepts to the work with school speech, such as orality, spoken modality, oralization of writing and prosodical activities. The theoretical bases of this work are, mainly, in Marcuschi (1996, 2001) and Schneuwly & Dolz (2004) and in the PCN (1998). Este artigo traz contribuições sobre o trabalho com a oralidade na escola. Nas últimas décadas, vários foram os autores que contribuíram para o tema em questão, orientando que, embora a escrita seja central, a oralidade letrada também precisa ser enfocada na escola. Assim, apresentamos pressupostos teóricos fundamentais ao trabalho com a modalidade falada, bem como elencamos argumentos para uma pedagogia que contemple a oralidade. Além disso, listamos alguns conceitos basilares ao trabalho escolar com a fala, tais como oralidade, modalidade falada, oralização da escrita e atividades prosódicas. As bases teóricas deste trabalho estão, principalmente, em Marcuschi (1996, 2001) e Schneuwly e Dolz (2004) e nos PCN (1998). UEL2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/305310.5433/2237-4876.2008v11n2p137Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 11 No. 2 (2008): Volume Atemático; 137-153Signum: Estudos da Linguagem; v. 11 n. 2 (2008): Volume Atemático; 137-1532237-4876reponame:Signum: Estudos da Linguageminstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053/4671Magalhães, Tânia Guedesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-16T18:04:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3053Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signumPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/oai||signum@uel.br2237-48761516-3083opendoar:2022-11-16T18:04:39Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Por uma pedagogia do oral |
title |
Por uma pedagogia do oral |
spellingShingle |
Por uma pedagogia do oral Magalhães, Tânia Guedes Language teaching Textual genres Orality. Ensino de linguagem Gêneros textuais Oralidade. |
title_short |
Por uma pedagogia do oral |
title_full |
Por uma pedagogia do oral |
title_fullStr |
Por uma pedagogia do oral |
title_full_unstemmed |
Por uma pedagogia do oral |
title_sort |
Por uma pedagogia do oral |
author |
Magalhães, Tânia Guedes |
author_facet |
Magalhães, Tânia Guedes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Tânia Guedes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Language teaching Textual genres Orality. Ensino de linguagem Gêneros textuais Oralidade. |
topic |
Language teaching Textual genres Orality. Ensino de linguagem Gêneros textuais Oralidade. |
description |
This article brings contributions on the work with orality in school context. In recent decades, many were the authors who contributed to the theme in question, advising that, although the writing is central, the literate orality must also be focused in school. Thus, we present fundamental theoretical assumptions to the work with spoken modality, and list arguments for a pedagogy that consider orality. Furthermore, we list some basic concepts to the work with school speech, such as orality, spoken modality, oralization of writing and prosodical activities. The theoretical bases of this work are, mainly, in Marcuschi (1996, 2001) and Schneuwly & Dolz (2004) and in the PCN (1998). |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053 10.5433/2237-4876.2008v11n2p137 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053 |
identifier_str_mv |
10.5433/2237-4876.2008v11n2p137 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3053/4671 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
publisher.none.fl_str_mv |
UEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem; Vol. 11 No. 2 (2008): Volume Atemático; 137-153 Signum: Estudos da Linguagem; v. 11 n. 2 (2008): Volume Atemático; 137-153 2237-4876 reponame:Signum: Estudos da Linguagem instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Signum: Estudos da Linguagem |
collection |
Signum: Estudos da Linguagem |
repository.name.fl_str_mv |
Signum: Estudos da Linguagem - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||signum@uel.br |
_version_ |
1799305961093988352 |