Punctum and art photography. In the path of late Barthes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Discursos Fotográficos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937 |
Resumo: | The article deals with the entry of art photography into the horizon of the late work of Roland Barthes, where it is seen accessing the dignity of style. In this sense, it draws attention to a small set of essays on a certain vanguard of French photographic art for the time being little considered by scholars. It is important to point out that this Baresian production of the final phase requires reviewing the probative set that supports the concept of "punctum", understood as the minimum signifying significance of a photo when it comes to a compelling spectator. It is inseparable from this to conjecture that, in referring to style, the last Barthes gives the photograph the same value of "deed" as it gives to the art of the word, if not assertive. |
id |
UEL-4_19452a9c3d2b49e76154a821032a868f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33937 |
network_acronym_str |
UEL-4 |
network_name_str |
Discursos Fotográficos |
repository_id_str |
|
spelling |
Punctum and art photography. In the path of late BarthesO punctum e a fotografia de arte. Nas sendas do último BarthesFotografiaImagemRoland BarthesPunctumThe article deals with the entry of art photography into the horizon of the late work of Roland Barthes, where it is seen accessing the dignity of style. In this sense, it draws attention to a small set of essays on a certain vanguard of French photographic art for the time being little considered by scholars. It is important to point out that this Baresian production of the final phase requires reviewing the probative set that supports the concept of "punctum", understood as the minimum signifying significance of a photo when it comes to a compelling spectator. It is inseparable from this to conjecture that, in referring to style, the last Barthes gives the photograph the same value of "deed" as it gives to the art of the word, if not assertive.O artigo trata da entrada da fotografia de arte no horizonte da obra tardia de Roland Barthes, onde é vista acedendo à dignidade do estilo. Nesse sentido, chama a atenção para um pequeno conjunto de ensaios sobre certa vanguarda da arte fotográfica francesa por ora pouco considerado pelos estudiosos. Trata-se de assinalar que esta produção barthesiana da fase final enseja revisar o conjunto probatório que dá sustentação ao conceito de “punctum”, entendido como aceno mínimo de significância de uma foto quando para um espectador contundente. É inseparável disso conjecturar que, ao referi-la ao estilo, o último Barthes confere à fotografia o mesmo valor de “escritura” que concede à arte da palavra, quando não assertiva.Universidade Estadual de Londrina2018-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/3393710.5433/1984-7939.2018v14n25p46Discursos Fotograficos; v. 14 n. 25 (2018); 46-671984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937/pdfCopyright (c) 2019 Discursos Fotográficoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Leda Tenorio2022-11-11T14:18:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33937Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2022-11-11T14:18:55Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Punctum and art photography. In the path of late Barthes O punctum e a fotografia de arte. Nas sendas do último Barthes |
title |
Punctum and art photography. In the path of late Barthes |
spellingShingle |
Punctum and art photography. In the path of late Barthes Motta, Leda Tenorio Fotografia Imagem Roland Barthes Punctum |
title_short |
Punctum and art photography. In the path of late Barthes |
title_full |
Punctum and art photography. In the path of late Barthes |
title_fullStr |
Punctum and art photography. In the path of late Barthes |
title_full_unstemmed |
Punctum and art photography. In the path of late Barthes |
title_sort |
Punctum and art photography. In the path of late Barthes |
author |
Motta, Leda Tenorio |
author_facet |
Motta, Leda Tenorio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Motta, Leda Tenorio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia Imagem Roland Barthes Punctum |
topic |
Fotografia Imagem Roland Barthes Punctum |
description |
The article deals with the entry of art photography into the horizon of the late work of Roland Barthes, where it is seen accessing the dignity of style. In this sense, it draws attention to a small set of essays on a certain vanguard of French photographic art for the time being little considered by scholars. It is important to point out that this Baresian production of the final phase requires reviewing the probative set that supports the concept of "punctum", understood as the minimum signifying significance of a photo when it comes to a compelling spectator. It is inseparable from this to conjecture that, in referring to style, the last Barthes gives the photograph the same value of "deed" as it gives to the art of the word, if not assertive. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Revisão de Literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937 10.5433/1984-7939.2018v14n25p46 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-7939.2018v14n25p46 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Discursos Fotográficos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Discursos Fotográficos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Discursos Fotograficos; v. 14 n. 25 (2018); 46-67 1984-7939 1808-5652 reponame:Discursos Fotográficos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Discursos Fotográficos |
collection |
Discursos Fotográficos |
repository.name.fl_str_mv |
Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br |
_version_ |
1799315410302009344 |