Punctum and art photography. In the path of late Barthes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta, Leda Tenorio
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Discursos Fotográficos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937
Resumo: The article deals with the entry of art photography into the horizon of the late work of Roland Barthes, where it is seen accessing the dignity of style. In this sense, it draws attention to a small set of essays on a certain vanguard of French photographic art for the time being little considered by scholars. It is important to point out that this Baresian production of the final phase requires reviewing the probative set that supports the concept of "punctum", understood as the minimum signifying significance of a photo when it comes to a compelling spectator. It is inseparable from this to conjecture that, in referring to style, the last Barthes gives the photograph the same value of "deed" as it gives to the art of the word, if not assertive.
id UEL-4_19452a9c3d2b49e76154a821032a868f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33937
network_acronym_str UEL-4
network_name_str Discursos Fotográficos
repository_id_str
spelling Punctum and art photography. In the path of late BarthesO punctum e a fotografia de arte. Nas sendas do último BarthesFotografiaImagemRoland BarthesPunctumThe article deals with the entry of art photography into the horizon of the late work of Roland Barthes, where it is seen accessing the dignity of style. In this sense, it draws attention to a small set of essays on a certain vanguard of French photographic art for the time being little considered by scholars. It is important to point out that this Baresian production of the final phase requires reviewing the probative set that supports the concept of "punctum", understood as the minimum signifying significance of a photo when it comes to a compelling spectator. It is inseparable from this to conjecture that, in referring to style, the last Barthes gives the photograph the same value of "deed" as it gives to the art of the word, if not assertive.O artigo trata da entrada da fotografia de arte no horizonte da obra tardia de Roland Barthes, onde é vista acedendo à dignidade do estilo. Nesse sentido, chama a atenção para um pequeno conjunto de ensaios sobre certa vanguarda da arte fotográfica francesa por ora pouco considerado pelos estudiosos. Trata-se de assinalar que esta produção barthesiana da fase final enseja revisar o conjunto probatório que dá sustentação ao conceito de “punctum”, entendido como aceno mínimo de significância de uma foto quando para um espectador contundente. É inseparável disso conjecturar que, ao referi-la ao estilo, o último Barthes confere à fotografia o mesmo valor de “escritura” que concede à arte da palavra, quando não assertiva.Universidade Estadual de Londrina2018-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/3393710.5433/1984-7939.2018v14n25p46Discursos Fotograficos; v. 14 n. 25 (2018); 46-671984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937/pdfCopyright (c) 2019 Discursos Fotográficoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMotta, Leda Tenorio2022-11-11T14:18:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33937Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2022-11-11T14:18:55Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Punctum and art photography. In the path of late Barthes
O punctum e a fotografia de arte. Nas sendas do último Barthes
title Punctum and art photography. In the path of late Barthes
spellingShingle Punctum and art photography. In the path of late Barthes
Motta, Leda Tenorio
Fotografia
Imagem
Roland Barthes
Punctum
title_short Punctum and art photography. In the path of late Barthes
title_full Punctum and art photography. In the path of late Barthes
title_fullStr Punctum and art photography. In the path of late Barthes
title_full_unstemmed Punctum and art photography. In the path of late Barthes
title_sort Punctum and art photography. In the path of late Barthes
author Motta, Leda Tenorio
author_facet Motta, Leda Tenorio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta, Leda Tenorio
dc.subject.por.fl_str_mv Fotografia
Imagem
Roland Barthes
Punctum
topic Fotografia
Imagem
Roland Barthes
Punctum
description The article deals with the entry of art photography into the horizon of the late work of Roland Barthes, where it is seen accessing the dignity of style. In this sense, it draws attention to a small set of essays on a certain vanguard of French photographic art for the time being little considered by scholars. It is important to point out that this Baresian production of the final phase requires reviewing the probative set that supports the concept of "punctum", understood as the minimum signifying significance of a photo when it comes to a compelling spectator. It is inseparable from this to conjecture that, in referring to style, the last Barthes gives the photograph the same value of "deed" as it gives to the art of the word, if not assertive.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937
10.5433/1984-7939.2018v14n25p46
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937
identifier_str_mv 10.5433/1984-7939.2018v14n25p46
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/33937/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Discursos Fotográficos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Discursos Fotográficos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Discursos Fotograficos; v. 14 n. 25 (2018); 46-67
1984-7939
1808-5652
reponame:Discursos Fotográficos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Discursos Fotográficos
collection Discursos Fotográficos
repository.name.fl_str_mv Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br
_version_ 1799315410302009344