The photographic edition as a visual narrative construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Catanho, Fernanda Jansen Mira
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Discursos Fotográficos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494
Resumo: This article, based on the concept of intellectual montage, developed by russian movie director Sergei Eisenstein, works in the premises that the photographic edition may be responsible for the construction of a visual narrative. Thus, it adopts a photographic essay composed of 26 pictures and sends it to three specialists for edition. The results are three different narratives. With this, it becomes evident that the photographic message may undergo a creative rearrange and compose distinctive enunciation discourses. At the end, the work shows that the differences between the discourses elaborated by the editors are captured by the receiver of the photographic message.
id UEL-4_e16d733d45654b7beb6a4cc766b07385
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1494
network_acronym_str UEL-4
network_name_str Discursos Fotográficos
repository_id_str
spelling The photographic edition as a visual narrative constructionA edição fotográfica como construção de uma narrativa visualPhotographyImage editionVisual narrativeSergei EisensteinAnálise Fotográfica. Edição de Imagens. Narrativa Visual. Sergei Eisenstein - Cineasta.This article, based on the concept of intellectual montage, developed by russian movie director Sergei Eisenstein, works in the premises that the photographic edition may be responsible for the construction of a visual narrative. Thus, it adopts a photographic essay composed of 26 pictures and sends it to three specialists for edition. The results are three different narratives. With this, it becomes evident that the photographic message may undergo a creative rearrange and compose distinctive enunciation discourses. At the end, the work shows that the differences between the discourses elaborated by the editors are captured by the receiver of the photographic message. Este artigo, baseado no conceito de montagem intelectual, desenvolvido pelo cineasta russo Sergei Eisenstein, trabalha com a premissa de que a edição fotográfica pode ser responsável pela construção de uma narrativa visual. Para tanto, adota um ensaio fotográfico composto por 26 fotografias e o passa para três especialistas editá-lo. O resultado são três narrativas diferentes. Com isso, torna-se evidente que a mensagem fotográfica pode passar por uma re-elaboração criativa e formar discursos enunciativos distintos. Ao final, o trabalho mostra que as diferenças entre os discursos elaborados pelos editores são apreendidos pelo receptor  da mensagem fotográfica.Universidade Estadual de Londrina2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/149410.5433/1984-7939.2007v3n3p81Discursos Fotograficos; v. 3 n. 3 (2007); 81-961984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494/1240Catanho, Fernanda Jansen Mirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-04-27T17:54:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1494Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2017-04-27T17:54:56Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv The photographic edition as a visual narrative construction
A edição fotográfica como construção de uma narrativa visual
title The photographic edition as a visual narrative construction
spellingShingle The photographic edition as a visual narrative construction
Catanho, Fernanda Jansen Mira
Photography
Image edition
Visual narrative
Sergei Eisenstein
Análise Fotográfica. Edição de Imagens. Narrativa Visual. Sergei Eisenstein - Cineasta.
title_short The photographic edition as a visual narrative construction
title_full The photographic edition as a visual narrative construction
title_fullStr The photographic edition as a visual narrative construction
title_full_unstemmed The photographic edition as a visual narrative construction
title_sort The photographic edition as a visual narrative construction
author Catanho, Fernanda Jansen Mira
author_facet Catanho, Fernanda Jansen Mira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Catanho, Fernanda Jansen Mira
dc.subject.por.fl_str_mv Photography
Image edition
Visual narrative
Sergei Eisenstein
Análise Fotográfica. Edição de Imagens. Narrativa Visual. Sergei Eisenstein - Cineasta.
topic Photography
Image edition
Visual narrative
Sergei Eisenstein
Análise Fotográfica. Edição de Imagens. Narrativa Visual. Sergei Eisenstein - Cineasta.
description This article, based on the concept of intellectual montage, developed by russian movie director Sergei Eisenstein, works in the premises that the photographic edition may be responsible for the construction of a visual narrative. Thus, it adopts a photographic essay composed of 26 pictures and sends it to three specialists for edition. The results are three different narratives. With this, it becomes evident that the photographic message may undergo a creative rearrange and compose distinctive enunciation discourses. At the end, the work shows that the differences between the discourses elaborated by the editors are captured by the receiver of the photographic message.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494
10.5433/1984-7939.2007v3n3p81
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494
identifier_str_mv 10.5433/1984-7939.2007v3n3p81
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494/1240
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Discursos Fotograficos; v. 3 n. 3 (2007); 81-96
1984-7939
1808-5652
reponame:Discursos Fotográficos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Discursos Fotográficos
collection Discursos Fotográficos
repository.name.fl_str_mv Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br
_version_ 1799315408529915904