The photographic edition as a visual narrative construction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Discursos Fotográficos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494 |
Resumo: | This article, based on the concept of intellectual montage, developed by russian movie director Sergei Eisenstein, works in the premises that the photographic edition may be responsible for the construction of a visual narrative. Thus, it adopts a photographic essay composed of 26 pictures and sends it to three specialists for edition. The results are three different narratives. With this, it becomes evident that the photographic message may undergo a creative rearrange and compose distinctive enunciation discourses. At the end, the work shows that the differences between the discourses elaborated by the editors are captured by the receiver of the photographic message. |
id |
UEL-4_e16d733d45654b7beb6a4cc766b07385 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1494 |
network_acronym_str |
UEL-4 |
network_name_str |
Discursos Fotográficos |
repository_id_str |
|
spelling |
The photographic edition as a visual narrative constructionA edição fotográfica como construção de uma narrativa visualPhotographyImage editionVisual narrativeSergei EisensteinAnálise Fotográfica. Edição de Imagens. Narrativa Visual. Sergei Eisenstein - Cineasta.This article, based on the concept of intellectual montage, developed by russian movie director Sergei Eisenstein, works in the premises that the photographic edition may be responsible for the construction of a visual narrative. Thus, it adopts a photographic essay composed of 26 pictures and sends it to three specialists for edition. The results are three different narratives. With this, it becomes evident that the photographic message may undergo a creative rearrange and compose distinctive enunciation discourses. At the end, the work shows that the differences between the discourses elaborated by the editors are captured by the receiver of the photographic message. Este artigo, baseado no conceito de montagem intelectual, desenvolvido pelo cineasta russo Sergei Eisenstein, trabalha com a premissa de que a edição fotográfica pode ser responsável pela construção de uma narrativa visual. Para tanto, adota um ensaio fotográfico composto por 26 fotografias e o passa para três especialistas editá-lo. O resultado são três narrativas diferentes. Com isso, torna-se evidente que a mensagem fotográfica pode passar por uma re-elaboração criativa e formar discursos enunciativos distintos. Ao final, o trabalho mostra que as diferenças entre os discursos elaborados pelos editores são apreendidos pelo receptor da mensagem fotográfica.Universidade Estadual de Londrina2007-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/149410.5433/1984-7939.2007v3n3p81Discursos Fotograficos; v. 3 n. 3 (2007); 81-961984-79391808-5652reponame:Discursos Fotográficosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494/1240Catanho, Fernanda Jansen Mirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-04-27T17:54:56Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1494Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/oairevistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br10.5433/1984-79391984-79391808-5652opendoar:2017-04-27T17:54:56Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The photographic edition as a visual narrative construction A edição fotográfica como construção de uma narrativa visual |
title |
The photographic edition as a visual narrative construction |
spellingShingle |
The photographic edition as a visual narrative construction Catanho, Fernanda Jansen Mira Photography Image edition Visual narrative Sergei Eisenstein Análise Fotográfica. Edição de Imagens. Narrativa Visual. Sergei Eisenstein - Cineasta. |
title_short |
The photographic edition as a visual narrative construction |
title_full |
The photographic edition as a visual narrative construction |
title_fullStr |
The photographic edition as a visual narrative construction |
title_full_unstemmed |
The photographic edition as a visual narrative construction |
title_sort |
The photographic edition as a visual narrative construction |
author |
Catanho, Fernanda Jansen Mira |
author_facet |
Catanho, Fernanda Jansen Mira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Catanho, Fernanda Jansen Mira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Photography Image edition Visual narrative Sergei Eisenstein Análise Fotográfica. Edição de Imagens. Narrativa Visual. Sergei Eisenstein - Cineasta. |
topic |
Photography Image edition Visual narrative Sergei Eisenstein Análise Fotográfica. Edição de Imagens. Narrativa Visual. Sergei Eisenstein - Cineasta. |
description |
This article, based on the concept of intellectual montage, developed by russian movie director Sergei Eisenstein, works in the premises that the photographic edition may be responsible for the construction of a visual narrative. Thus, it adopts a photographic essay composed of 26 pictures and sends it to three specialists for edition. The results are three different narratives. With this, it becomes evident that the photographic message may undergo a creative rearrange and compose distinctive enunciation discourses. At the end, the work shows that the differences between the discourses elaborated by the editors are captured by the receiver of the photographic message. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494 10.5433/1984-7939.2007v3n3p81 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-7939.2007v3n3p81 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1494/1240 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Discursos Fotograficos; v. 3 n. 3 (2007); 81-96 1984-7939 1808-5652 reponame:Discursos Fotográficos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Discursos Fotográficos |
collection |
Discursos Fotográficos |
repository.name.fl_str_mv |
Discursos Fotográficos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadiscursos@uel.br || laudi@uel.br || discursosfoto@uel.br |
_version_ |
1799315408529915904 |