Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kleppa, Lou-Ann
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Damasceno, Gisele Maciel, Castro, Álany Malafaia de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786
Resumo: This is a comparative study in which we examine punctuation marks in printedadvertisements published in the local newspaper Alto Madeira (from Porto Velho, RO) both inthe 40s and 50s and in the 2000s. There is no theoretical framework in Linguistics that accounts for punctuation marks, so we take the formalizations of Nunberg (1990), Dahlet(1995 to 2006), Crystal (2015), and Bredel (2020) as a reference. To collect our data, wedefined that advertisements in the newspaper need to have an image that is not a mereillustration of the advertised product. As the corpora collected for each period were unequal,we chose to focus on sentence-ending punctuation marks, since the number of ending signscould be divided by the number of sentences in the advertisements. The results obtainedpoint to a change in punctuation trends so that the 'list format' consolidates in more recentyears. The volume of text has decreased in recent years and the organization of theadvertising space is now governed by graphic criteria (font, color, size, etc.), not textual ones(paragraphs).
id UEL-5_461d305fc0192a78e20e22b58ae68e9a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47786
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Punctuation marks in newspaper ads in two periods of timeSignos de puntuación en anuncios impresos en el mismo periódico en dos tiemposSinais de pontuação em peças publicitárias impressas no mesmo jornal em dois temposPunctuation marksAdvertisementsSyntactic and discursive bordersSignos de puntuaciónPiezas publicitariasLímites sintácticos y enunciativosSinais de pontuaçãoPeças publicitáriasFronteiras sintáticas e enunciativasSinais de pontuaçãoPeças publicitáriasFronteiras sintáticas e enunciativasThis is a comparative study in which we examine punctuation marks in printedadvertisements published in the local newspaper Alto Madeira (from Porto Velho, RO) both inthe 40s and 50s and in the 2000s. There is no theoretical framework in Linguistics that accounts for punctuation marks, so we take the formalizations of Nunberg (1990), Dahlet(1995 to 2006), Crystal (2015), and Bredel (2020) as a reference. To collect our data, wedefined that advertisements in the newspaper need to have an image that is not a mereillustration of the advertised product. As the corpora collected for each period were unequal,we chose to focus on sentence-ending punctuation marks, since the number of ending signscould be divided by the number of sentences in the advertisements. The results obtainedpoint to a change in punctuation trends so that the 'list format' consolidates in more recentyears. The volume of text has decreased in recent years and the organization of theadvertising space is now governed by graphic criteria (font, color, size, etc.), not textual ones(paragraphs).Este es un estudio comparativo en el que examinamos los signos de puntuación en anuncios impresos publicados en el periódico local Alto Madeira (de Porto Velho, RO) tanto en los años 40 y 50 como en los años 2000. Nuestro objectivo es acompanhar los signos de puntuación a lo largo del tiempo. No existe un marco teórico consolidado en Lingüística que dé cuenta de los signos de puntuación, por lo que tomamos como referencia las formalizaciones de Nunberg (1990), Dahlet (1995 a 2006), Crystal (2015) y Bredel (2020). Definimos que los anuncios en el periódico presentan una imagen que no es la mera ilustración del producto anunciado. Como los corpora compilados para cada epoca eran desiguales, optamos por centrarnos en los signos de puntuación de finalización, ya que el número de signos de finalización se podía dividir por el número de oraciones. Los resultados apuntan a un cambio en los métodos de puntuación, por lo que el 'formato de lista' se ha consolidado en los últimos años. El volumen de texto ha disminuido en los últimos años y la organización del espacio publicitario se rige ahora por criterios gráficos (tipo de letra, color, tamaño, etc.), ya no textuales (párrafos).Este é um estudo comparativo em que examinamos os sinais de pontuação em peças publicitárias impressas publicadas no jornal local Alto Madeira (de Porto Velho, RO) tanto nos anos 40 e 50 como nos anos 2000. Nosso objetivo é acompanhar as mudanças ocorridas no uso dos sinais de pontuação ao longo do tempo. Não há, na Linguística, um referencial teórico consolidado que dê conta dos sinais de pontuação, portanto tomamos as formalizações de Nunberg (1990), Dahlet (1995 a 2006), Crystal (2015) e Bredel (2020) como referência. Definimos que as peças publicitárias no jornal apresentam uma imagem que não seja a mera ilustração do produto anunciado. Como os corpora coletados para cada época resultaram desiguais, optamos por focar nos sinais de pontuação finalizadores, já que o número de sinais finalizadores podia ser dividido pelo número de sentenças nas peças publicitárias. Os resultados apontam para uma mudança nos modos de pontuar, de maneira que o ‘formato de lista’ se consolida nos anos mais recentes. O volume de texto diminui nos anos mais recentes e a organização do espaço da peça publicitária passa a ser regida por critérios gráficos (fonte, cor, tamanho etc.), não mais critérios textuais (parágrafos).Universidade Estadual de Londrina2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4778610.5433/1519-5392.2023v23n2p23-44Entretextos; v. 23 n. 2 (2023); 23-442764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786/49008Copyright (c) 2023 Lou-Ann Kleppa, Gisele Maciel Damasceno, Álany Malafaia de Castrohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKleppa, Lou-AnnDamasceno, Gisele MacielCastro, Álany Malafaia de2023-07-29T11:56:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47786Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-07-29T11:56:19Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
Signos de puntuación en anuncios impresos en el mismo periódico en dos tiempos
Sinais de pontuação em peças publicitárias impressas no mesmo jornal em dois tempos
title Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
spellingShingle Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
Kleppa, Lou-Ann
Punctuation marks
Advertisements
Syntactic and discursive borders
Signos de puntuación
Piezas publicitarias
Límites sintácticos y enunciativos
Sinais de pontuação
Peças publicitárias
Fronteiras sintáticas e enunciativas
Sinais de pontuação
Peças publicitárias
Fronteiras sintáticas e enunciativas
title_short Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
title_full Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
title_fullStr Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
title_full_unstemmed Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
title_sort Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
author Kleppa, Lou-Ann
author_facet Kleppa, Lou-Ann
Damasceno, Gisele Maciel
Castro, Álany Malafaia de
author_role author
author2 Damasceno, Gisele Maciel
Castro, Álany Malafaia de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kleppa, Lou-Ann
Damasceno, Gisele Maciel
Castro, Álany Malafaia de
dc.subject.por.fl_str_mv Punctuation marks
Advertisements
Syntactic and discursive borders
Signos de puntuación
Piezas publicitarias
Límites sintácticos y enunciativos
Sinais de pontuação
Peças publicitárias
Fronteiras sintáticas e enunciativas
Sinais de pontuação
Peças publicitárias
Fronteiras sintáticas e enunciativas
topic Punctuation marks
Advertisements
Syntactic and discursive borders
Signos de puntuación
Piezas publicitarias
Límites sintácticos y enunciativos
Sinais de pontuação
Peças publicitárias
Fronteiras sintáticas e enunciativas
Sinais de pontuação
Peças publicitárias
Fronteiras sintáticas e enunciativas
description This is a comparative study in which we examine punctuation marks in printedadvertisements published in the local newspaper Alto Madeira (from Porto Velho, RO) both inthe 40s and 50s and in the 2000s. There is no theoretical framework in Linguistics that accounts for punctuation marks, so we take the formalizations of Nunberg (1990), Dahlet(1995 to 2006), Crystal (2015), and Bredel (2020) as a reference. To collect our data, wedefined that advertisements in the newspaper need to have an image that is not a mereillustration of the advertised product. As the corpora collected for each period were unequal,we chose to focus on sentence-ending punctuation marks, since the number of ending signscould be divided by the number of sentences in the advertisements. The results obtainedpoint to a change in punctuation trends so that the 'list format' consolidates in more recentyears. The volume of text has decreased in recent years and the organization of theadvertising space is now governed by graphic criteria (font, color, size, etc.), not textual ones(paragraphs).
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786
10.5433/1519-5392.2023v23n2p23-44
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2023v23n2p23-44
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786/49008
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lou-Ann Kleppa, Gisele Maciel Damasceno, Álany Malafaia de Castro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lou-Ann Kleppa, Gisele Maciel Damasceno, Álany Malafaia de Castro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 23 n. 2 (2023); 23-44
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315390088609792