Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786 |
Resumo: | This is a comparative study in which we examine punctuation marks in printedadvertisements published in the local newspaper Alto Madeira (from Porto Velho, RO) both inthe 40s and 50s and in the 2000s. There is no theoretical framework in Linguistics that accounts for punctuation marks, so we take the formalizations of Nunberg (1990), Dahlet(1995 to 2006), Crystal (2015), and Bredel (2020) as a reference. To collect our data, wedefined that advertisements in the newspaper need to have an image that is not a mereillustration of the advertised product. As the corpora collected for each period were unequal,we chose to focus on sentence-ending punctuation marks, since the number of ending signscould be divided by the number of sentences in the advertisements. The results obtainedpoint to a change in punctuation trends so that the 'list format' consolidates in more recentyears. The volume of text has decreased in recent years and the organization of theadvertising space is now governed by graphic criteria (font, color, size, etc.), not textual ones(paragraphs). |
id |
UEL-5_461d305fc0192a78e20e22b58ae68e9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47786 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of timeSignos de puntuación en anuncios impresos en el mismo periódico en dos tiemposSinais de pontuação em peças publicitárias impressas no mesmo jornal em dois temposPunctuation marksAdvertisementsSyntactic and discursive bordersSignos de puntuaciónPiezas publicitariasLímites sintácticos y enunciativosSinais de pontuaçãoPeças publicitáriasFronteiras sintáticas e enunciativasSinais de pontuaçãoPeças publicitáriasFronteiras sintáticas e enunciativasThis is a comparative study in which we examine punctuation marks in printedadvertisements published in the local newspaper Alto Madeira (from Porto Velho, RO) both inthe 40s and 50s and in the 2000s. There is no theoretical framework in Linguistics that accounts for punctuation marks, so we take the formalizations of Nunberg (1990), Dahlet(1995 to 2006), Crystal (2015), and Bredel (2020) as a reference. To collect our data, wedefined that advertisements in the newspaper need to have an image that is not a mereillustration of the advertised product. As the corpora collected for each period were unequal,we chose to focus on sentence-ending punctuation marks, since the number of ending signscould be divided by the number of sentences in the advertisements. The results obtainedpoint to a change in punctuation trends so that the 'list format' consolidates in more recentyears. The volume of text has decreased in recent years and the organization of theadvertising space is now governed by graphic criteria (font, color, size, etc.), not textual ones(paragraphs).Este es un estudio comparativo en el que examinamos los signos de puntuación en anuncios impresos publicados en el periódico local Alto Madeira (de Porto Velho, RO) tanto en los años 40 y 50 como en los años 2000. Nuestro objectivo es acompanhar los signos de puntuación a lo largo del tiempo. No existe un marco teórico consolidado en Lingüística que dé cuenta de los signos de puntuación, por lo que tomamos como referencia las formalizaciones de Nunberg (1990), Dahlet (1995 a 2006), Crystal (2015) y Bredel (2020). Definimos que los anuncios en el periódico presentan una imagen que no es la mera ilustración del producto anunciado. Como los corpora compilados para cada epoca eran desiguales, optamos por centrarnos en los signos de puntuación de finalización, ya que el número de signos de finalización se podía dividir por el número de oraciones. Los resultados apuntan a un cambio en los métodos de puntuación, por lo que el 'formato de lista' se ha consolidado en los últimos años. El volumen de texto ha disminuido en los últimos años y la organización del espacio publicitario se rige ahora por criterios gráficos (tipo de letra, color, tamaño, etc.), ya no textuales (párrafos).Este é um estudo comparativo em que examinamos os sinais de pontuação em peças publicitárias impressas publicadas no jornal local Alto Madeira (de Porto Velho, RO) tanto nos anos 40 e 50 como nos anos 2000. Nosso objetivo é acompanhar as mudanças ocorridas no uso dos sinais de pontuação ao longo do tempo. Não há, na Linguística, um referencial teórico consolidado que dê conta dos sinais de pontuação, portanto tomamos as formalizações de Nunberg (1990), Dahlet (1995 a 2006), Crystal (2015) e Bredel (2020) como referência. Definimos que as peças publicitárias no jornal apresentam uma imagem que não seja a mera ilustração do produto anunciado. Como os corpora coletados para cada época resultaram desiguais, optamos por focar nos sinais de pontuação finalizadores, já que o número de sinais finalizadores podia ser dividido pelo número de sentenças nas peças publicitárias. Os resultados apontam para uma mudança nos modos de pontuar, de maneira que o ‘formato de lista’ se consolida nos anos mais recentes. O volume de texto diminui nos anos mais recentes e a organização do espaço da peça publicitária passa a ser regida por critérios gráficos (fonte, cor, tamanho etc.), não mais critérios textuais (parágrafos).Universidade Estadual de Londrina2023-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4778610.5433/1519-5392.2023v23n2p23-44Entretextos; v. 23 n. 2 (2023); 23-442764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786/49008Copyright (c) 2023 Lou-Ann Kleppa, Gisele Maciel Damasceno, Álany Malafaia de Castrohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKleppa, Lou-AnnDamasceno, Gisele MacielCastro, Álany Malafaia de2023-07-29T11:56:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47786Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-07-29T11:56:19Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time Signos de puntuación en anuncios impresos en el mismo periódico en dos tiempos Sinais de pontuação em peças publicitárias impressas no mesmo jornal em dois tempos |
title |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time |
spellingShingle |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time Kleppa, Lou-Ann Punctuation marks Advertisements Syntactic and discursive borders Signos de puntuación Piezas publicitarias Límites sintácticos y enunciativos Sinais de pontuação Peças publicitárias Fronteiras sintáticas e enunciativas Sinais de pontuação Peças publicitárias Fronteiras sintáticas e enunciativas |
title_short |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time |
title_full |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time |
title_fullStr |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time |
title_full_unstemmed |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time |
title_sort |
Punctuation marks in newspaper ads in two periods of time |
author |
Kleppa, Lou-Ann |
author_facet |
Kleppa, Lou-Ann Damasceno, Gisele Maciel Castro, Álany Malafaia de |
author_role |
author |
author2 |
Damasceno, Gisele Maciel Castro, Álany Malafaia de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kleppa, Lou-Ann Damasceno, Gisele Maciel Castro, Álany Malafaia de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Punctuation marks Advertisements Syntactic and discursive borders Signos de puntuación Piezas publicitarias Límites sintácticos y enunciativos Sinais de pontuação Peças publicitárias Fronteiras sintáticas e enunciativas Sinais de pontuação Peças publicitárias Fronteiras sintáticas e enunciativas |
topic |
Punctuation marks Advertisements Syntactic and discursive borders Signos de puntuación Piezas publicitarias Límites sintácticos y enunciativos Sinais de pontuação Peças publicitárias Fronteiras sintáticas e enunciativas Sinais de pontuação Peças publicitárias Fronteiras sintáticas e enunciativas |
description |
This is a comparative study in which we examine punctuation marks in printedadvertisements published in the local newspaper Alto Madeira (from Porto Velho, RO) both inthe 40s and 50s and in the 2000s. There is no theoretical framework in Linguistics that accounts for punctuation marks, so we take the formalizations of Nunberg (1990), Dahlet(1995 to 2006), Crystal (2015), and Bredel (2020) as a reference. To collect our data, wedefined that advertisements in the newspaper need to have an image that is not a mereillustration of the advertised product. As the corpora collected for each period were unequal,we chose to focus on sentence-ending punctuation marks, since the number of ending signscould be divided by the number of sentences in the advertisements. The results obtainedpoint to a change in punctuation trends so that the 'list format' consolidates in more recentyears. The volume of text has decreased in recent years and the organization of theadvertising space is now governed by graphic criteria (font, color, size, etc.), not textual ones(paragraphs). |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786 10.5433/1519-5392.2023v23n2p23-44 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2023v23n2p23-44 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/47786/49008 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lou-Ann Kleppa, Gisele Maciel Damasceno, Álany Malafaia de Castro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lou-Ann Kleppa, Gisele Maciel Damasceno, Álany Malafaia de Castro https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 23 n. 2 (2023); 23-44 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390088609792 |