WhatsApp as a tool in English teaching-learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Senefonte, Fábio Henrique Rosa
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Talavera, Marjorie Ninoska Gómez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33971
Resumo: The technological influence in the different social spheres of the contemporary world is undeniable. Thus, within the educational context, technological tools promise to enhance pedagogical practices (COSTA, LOPES, 2015, PRENSKY, 2010 among others). In this respect, WhatsApp can be a powerful tool in language teachinglearning (ARIMURA; TAKAKI, 2014; BELÉM, 2014). Taking these assumptions into account, this article presents a didactic proposal envisioning the linguistic development in the English language, both in the oral and written skills. We hope that this proposal can contribute to the theoretical-methodological enrichment of the literature, since there is a shortage of empirical studies in this theme. In addition, this research emphasizes the importance of feedback, which in turn has been neglected in studies conducted in the field.
id UEL-5_724b3620e09db59e044dc000f0fa99b7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33971
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling WhatsApp as a tool in English teaching-learningEl WhatsApp como herramienta en la enseñanzaaprendizaje del idioma inglésO WhatsApp como ferramenta no ensino-aprendizagem de língua inglesaEnglish teaching-learningEducational technologyWhatsAppEnseñanza-aprendizaje del inglésTecnología EducativaWhatsAppEnsino-aprendizagem de InglêsTecnologia EducacionalWhatsApp.The technological influence in the different social spheres of the contemporary world is undeniable. Thus, within the educational context, technological tools promise to enhance pedagogical practices (COSTA, LOPES, 2015, PRENSKY, 2010 among others). In this respect, WhatsApp can be a powerful tool in language teachinglearning (ARIMURA; TAKAKI, 2014; BELÉM, 2014). Taking these assumptions into account, this article presents a didactic proposal envisioning the linguistic development in the English language, both in the oral and written skills. We hope that this proposal can contribute to the theoretical-methodological enrichment of the literature, since there is a shortage of empirical studies in this theme. In addition, this research emphasizes the importance of feedback, which in turn has been neglected in studies conducted in the field.Es innegable la influencia tecnológica en las diferentes esferas sociales del mundo contemporáneo. Por lo tanto, dentro del contexto educativo, las herramientas tecnológicas prometen potenciar las prácticas pedagógicas (COSTA, LOPES, 2015, PRENSKY, 2010 entre otros). En este sentido, la aplicación WhatsApp puede ser un poderoso instrumento en la enseñanza-aprendizaje de idiomas (ARIMURA, TAKAKI, 2014, BELÉM, 2014). En este artículo se presenta una propuesta didáctica, con vistas al desarrollo lingüístico en lengua inglesa, tanto en las habilidades orales como escritas. Esperamos que tal propuesta pueda contribuir al enriquecimiento teóricometodológico dentro de la literatura, en vista que hay una escasez de estudios empíricos dentro de la temática. Adicionalmente, esta investigación enfatiza la importancia del feedback, que a su vez ha sido descuidado en los estudios conducidos en el área.É inegável a influência tecnológica nas diferentes esferas sociais do mundo contemporâneo. Assim, dentro do contexto educacional, as ferramentas tecnológicas prometem potencializar as práticas pedagógicas (COSTA; LOPES, 2015; PRENSKY, 2010 entre outros). Nesse sentido, o aplicativo WhatsApp pode ser um poderoso instrumento no ensino-aprendizagem de línguas (ARIMURA; TAKAKI, 2014; BELÉM, 2014). Levando tais premissas em consideração, este artigo apresenta uma proposta didática, com vistas ao desenvolvimento linguístico em língua inglesa, tanto nas habilidades orais quanto escritas. Esperamos que tal proposta possa contribuir para o enriquecimento teórico-metodológico na literatura, visto que há uma escassez de estudos empíricos na temática. Além disso, esta pesquisa enfatiza a importância do feedback, que por sua vez tem sido negligenciado nos estudos conduzidos na área.Universidade Estadual de Londrina2018-07-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/3397110.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p241Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 241-2642764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33971/23839Copyright (c) 2018 Entretextosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSenefonte, Fábio Henrique RosaTalavera, Marjorie Ninoska Gómez2021-12-27T11:53:26Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33971Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2021-12-27T11:53:26Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv WhatsApp as a tool in English teaching-learning
El WhatsApp como herramienta en la enseñanzaaprendizaje del idioma inglés
O WhatsApp como ferramenta no ensino-aprendizagem de língua inglesa
title WhatsApp as a tool in English teaching-learning
spellingShingle WhatsApp as a tool in English teaching-learning
Senefonte, Fábio Henrique Rosa
English teaching-learning
Educational technology
WhatsApp
Enseñanza-aprendizaje del inglés
Tecnología Educativa
WhatsApp
Ensino-aprendizagem de Inglês
Tecnologia Educacional
WhatsApp.
title_short WhatsApp as a tool in English teaching-learning
title_full WhatsApp as a tool in English teaching-learning
title_fullStr WhatsApp as a tool in English teaching-learning
title_full_unstemmed WhatsApp as a tool in English teaching-learning
title_sort WhatsApp as a tool in English teaching-learning
author Senefonte, Fábio Henrique Rosa
author_facet Senefonte, Fábio Henrique Rosa
Talavera, Marjorie Ninoska Gómez
author_role author
author2 Talavera, Marjorie Ninoska Gómez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Senefonte, Fábio Henrique Rosa
Talavera, Marjorie Ninoska Gómez
dc.subject.por.fl_str_mv English teaching-learning
Educational technology
WhatsApp
Enseñanza-aprendizaje del inglés
Tecnología Educativa
WhatsApp
Ensino-aprendizagem de Inglês
Tecnologia Educacional
WhatsApp.
topic English teaching-learning
Educational technology
WhatsApp
Enseñanza-aprendizaje del inglés
Tecnología Educativa
WhatsApp
Ensino-aprendizagem de Inglês
Tecnologia Educacional
WhatsApp.
description The technological influence in the different social spheres of the contemporary world is undeniable. Thus, within the educational context, technological tools promise to enhance pedagogical practices (COSTA, LOPES, 2015, PRENSKY, 2010 among others). In this respect, WhatsApp can be a powerful tool in language teachinglearning (ARIMURA; TAKAKI, 2014; BELÉM, 2014). Taking these assumptions into account, this article presents a didactic proposal envisioning the linguistic development in the English language, both in the oral and written skills. We hope that this proposal can contribute to the theoretical-methodological enrichment of the literature, since there is a shortage of empirical studies in this theme. In addition, this research emphasizes the importance of feedback, which in turn has been neglected in studies conducted in the field.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33971
10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p241
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33971
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2018v18n1Supl.p241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/33971/23839
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Entretextos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Entretextos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 18 n. 1Supl. (2018): Dossiê: tecnologias digitais e práticas de ensino de línguas: materna e adicionais/estrangeiras; 241-264
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315389393403904