Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813 |
Resumo: | This work has as objective knows the language conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013). As specific objectives, we intended: (a) know the treatment given to discursive genres (written and multimodal); (b) know the treatment given to the didactic axes of language teaching. For accomplishment of those objectives, we use the subsidies of documentary research, as well as the literature review. The results demonstrate that the two versions of the collection are subsidized by conceptions of different languages. In the first collection, the subsidies of the conception of language as instrument of communication are notable. In the second, the subsidies of the conception of language as a form of interaction are notable. This foments the materialization of two distinct treatments given to the discourse genres and the didactic teaching axes. |
id |
UEL-5_77c329ea4c7344e4c56891eb55fa8266 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29813 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genresConcepciones de lenguaje subyacentes a la Colección Portugués Lenguaje - Enseñanza Media (1994-2013): una mirada sobre el tratamiento dado a los géneros discursivosConcepções de linguagem subjacentes à coleção português linguagens – ensino médio (1994-2013): um olhar sobre o tratamento dado aos gêneros discursivosPortuguese collection languagesConceptions of languageDiscursive genresColección portugués lenguajeConcepciones de lenguajeGéneros discursivosColeção Português LinguagensConcepções de linguagemGêneros discursivos TratamentoThis work has as objective knows the language conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013). As specific objectives, we intended: (a) know the treatment given to discursive genres (written and multimodal); (b) know the treatment given to the didactic axes of language teaching. For accomplishment of those objectives, we use the subsidies of documentary research, as well as the literature review. The results demonstrate that the two versions of the collection are subsidized by conceptions of different languages. In the first collection, the subsidies of the conception of language as instrument of communication are notable. In the second, the subsidies of the conception of language as a form of interaction are notable. This foments the materialization of two distinct treatments given to the discourse genres and the didactic teaching axes.Este trabajo tiene como objetivo conocer las concepciones de lenguaje subyacentes a la Colección Portugués Lenguaje - Enseñanza Media (1994-2013). Como objetivos específicos, pretendemos: (a) conocer el tratamiento dado a los géneros discursivos (escritos y multimodales); (b) conocer el tratamiento dado a los ejes didácticos de la enseñanza de lengua. Para la realización de estos objetivos, nosotros recurrimos a los subsidios de la investigación documental, así como de la revisión de literatura. Los resultados demuestran que las dos versiones de la colección son subsidiadas por concepciones de lenguaje distintos. En la primera colección, son notables los subsidios de la concepción del lenguaje como instrumento de comunicación. En la segunda, son notables los subsidios de la concepción del lenguaje como forma de interacción. Esto fomenta la materialización de dos distintos tratamientos dados a los géneros del discurso ya los ejes didácticos de enseñanza.Este trabalho tem como objetivo conhecer as concepções de linguagem subjacentes à Coleção Português Linguagens – Ensino Médio (1994-2013). Como objetivos específicos, pretendemos: (a) conhecer o tratamento dado aos gêneros discursivos (escritos e multimodais); (b) conhecer o tratamento dado aos eixos didáticos de ensino de língua. Para realização desses objetivos, recorremos aos subsídios da pesquisa documental, bem como da revisão de literatura. Os resultados demonstram que as duas versões da coleção são subsidiadas por concepções de linguagens distintas. Na primeira coleção, são notáveis os subsídios da concepção de linguagem como instrumento de comunicação. Na segunda, são notáveis os subsídios da concepção de linguagem como forma de interação. Isso fomenta a materialização de dois distintos tratamentos dados aos gêneros do discurso e aos eixos didáticos de ensino. Universidade Estadual de Londrina2019-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumentary Research; Literature review.Pesquisa Documental; Revisão de Literatura.application/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/2981310.5433/1519-5392.2018v18n1p73Entretextos; v. 18 n. 1 (2018); 73 - 1102764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813/25134Copyright (c) 2018 Entretextoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Silvio Profirio daLucena, Josete Marinho de2022-11-21T13:32:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29813Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-11-21T13:32:07Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres Concepciones de lenguaje subyacentes a la Colección Portugués Lenguaje - Enseñanza Media (1994-2013): una mirada sobre el tratamiento dado a los géneros discursivos Concepções de linguagem subjacentes à coleção português linguagens – ensino médio (1994-2013): um olhar sobre o tratamento dado aos gêneros discursivos |
title |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres |
spellingShingle |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres Silva, Silvio Profirio da Portuguese collection languages Conceptions of language Discursive genres Colección portugués lenguaje Concepciones de lenguaje Géneros discursivos Coleção Português Linguagens Concepções de linguagem Gêneros discursivos Tratamento |
title_short |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres |
title_full |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres |
title_fullStr |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres |
title_full_unstemmed |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres |
title_sort |
Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres |
author |
Silva, Silvio Profirio da |
author_facet |
Silva, Silvio Profirio da Lucena, Josete Marinho de |
author_role |
author |
author2 |
Lucena, Josete Marinho de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Silvio Profirio da Lucena, Josete Marinho de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese collection languages Conceptions of language Discursive genres Colección portugués lenguaje Concepciones de lenguaje Géneros discursivos Coleção Português Linguagens Concepções de linguagem Gêneros discursivos Tratamento |
topic |
Portuguese collection languages Conceptions of language Discursive genres Colección portugués lenguaje Concepciones de lenguaje Géneros discursivos Coleção Português Linguagens Concepções de linguagem Gêneros discursivos Tratamento |
description |
This work has as objective knows the language conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013). As specific objectives, we intended: (a) know the treatment given to discursive genres (written and multimodal); (b) know the treatment given to the didactic axes of language teaching. For accomplishment of those objectives, we use the subsidies of documentary research, as well as the literature review. The results demonstrate that the two versions of the collection are subsidized by conceptions of different languages. In the first collection, the subsidies of the conception of language as instrument of communication are notable. In the second, the subsidies of the conception of language as a form of interaction are notable. This foments the materialization of two distinct treatments given to the discourse genres and the didactic teaching axes. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documentary Research; Literature review. Pesquisa Documental; Revisão de Literatura. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813 10.5433/1519-5392.2018v18n1p73 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2018v18n1p73 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813/25134 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Entretextos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Entretextos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 18 n. 1 (2018); 73 - 110 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315388930981888 |