Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Silvio Profirio da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lucena, Josete Marinho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Entretextos
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813
Resumo: This work has as objective knows the language conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013). As specific objectives, we intended: (a) know the treatment given to discursive genres (written and multimodal); (b) know the treatment given to the didactic axes of language teaching. For accomplishment of those objectives, we use the subsidies of documentary research, as well as the literature review. The results demonstrate that the two versions of the collection are subsidized by conceptions of different languages. In the first collection, the subsidies of the conception of language as instrument of communication are notable. In the second, the subsidies of the conception of language as a form of interaction are notable. This foments the materialization of two distinct treatments given to the discourse genres and the didactic teaching axes.
id UEL-5_77c329ea4c7344e4c56891eb55fa8266
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29813
network_acronym_str UEL-5
network_name_str Revista Entretextos
repository_id_str
spelling Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genresConcepciones de lenguaje subyacentes a la Colección Portugués Lenguaje - Enseñanza Media (1994-2013): una mirada sobre el tratamiento dado a los géneros discursivosConcepções de linguagem subjacentes à coleção português linguagens – ensino médio (1994-2013): um olhar sobre o tratamento dado aos gêneros discursivosPortuguese collection languagesConceptions of languageDiscursive genresColección portugués lenguajeConcepciones de lenguajeGéneros discursivosColeção Português LinguagensConcepções de linguagemGêneros discursivos TratamentoThis work has as objective knows the language conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013). As specific objectives, we intended: (a) know the treatment given to discursive genres (written and multimodal); (b) know the treatment given to the didactic axes of language teaching. For accomplishment of those objectives, we use the subsidies of documentary research, as well as the literature review. The results demonstrate that the two versions of the collection are subsidized by conceptions of different languages. In the first collection, the subsidies of the conception of language as instrument of communication are notable. In the second, the subsidies of the conception of language as a form of interaction are notable. This foments the materialization of two distinct treatments given to the discourse genres and the didactic teaching axes.Este trabajo tiene como objetivo conocer las concepciones de lenguaje subyacentes a la Colección Portugués Lenguaje - Enseñanza Media (1994-2013). Como objetivos específicos, pretendemos: (a) conocer el tratamiento dado a los géneros discursivos (escritos y multimodales); (b) conocer el tratamiento dado a los ejes didácticos de la enseñanza de lengua. Para la realización de estos objetivos, nosotros recurrimos a los subsidios de la investigación documental, así como de la revisión de literatura. Los resultados demuestran que las dos versiones de la colección son subsidiadas por concepciones de lenguaje distintos. En la primera colección, son notables los subsidios de la concepción del lenguaje como instrumento de comunicación. En la segunda, son notables los subsidios de la concepción del lenguaje como forma de interacción. Esto fomenta la materialización de dos distintos tratamientos dados a los géneros del discurso ya los ejes didácticos de enseñanza.Este trabalho tem como objetivo conhecer as concepções de linguagem subjacentes à Coleção Português Linguagens – Ensino Médio (1994-2013). Como objetivos específicos, pretendemos: (a) conhecer o tratamento dado aos gêneros discursivos (escritos e multimodais); (b) conhecer o tratamento dado aos eixos didáticos de ensino de língua. Para realização desses objetivos, recorremos aos subsídios da pesquisa documental, bem como da revisão de literatura. Os resultados demonstram que as duas versões da coleção são subsidiadas por concepções de linguagens distintas. Na primeira coleção, são notáveis os subsídios da concepção de linguagem como instrumento de comunicação. Na segunda, são notáveis os subsídios da concepção de linguagem como forma de interação. Isso fomenta a materialização de dois distintos tratamentos dados aos gêneros do discurso e aos eixos didáticos de ensino. Universidade Estadual de Londrina2019-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumentary Research; Literature review.Pesquisa Documental; Revisão de Literatura.application/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/2981310.5433/1519-5392.2018v18n1p73Entretextos; v. 18 n. 1 (2018); 73 - 1102764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813/25134Copyright (c) 2018 Entretextoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Silvio Profirio daLucena, Josete Marinho de2022-11-21T13:32:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29813Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2022-11-21T13:32:07Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
Concepciones de lenguaje subyacentes a la Colección Portugués Lenguaje - Enseñanza Media (1994-2013): una mirada sobre el tratamiento dado a los géneros discursivos
Concepções de linguagem subjacentes à coleção português linguagens – ensino médio (1994-2013): um olhar sobre o tratamento dado aos gêneros discursivos
title Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
spellingShingle Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
Silva, Silvio Profirio da
Portuguese collection languages
Conceptions of language
Discursive genres
Colección portugués lenguaje
Concepciones de lenguaje
Géneros discursivos
Coleção Português Linguagens
Concepções de linguagem
Gêneros discursivos Tratamento
title_short Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
title_full Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
title_fullStr Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
title_full_unstemmed Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
title_sort Language Conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013): looka at the treatment given to the discursive genres
author Silva, Silvio Profirio da
author_facet Silva, Silvio Profirio da
Lucena, Josete Marinho de
author_role author
author2 Lucena, Josete Marinho de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Silvio Profirio da
Lucena, Josete Marinho de
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese collection languages
Conceptions of language
Discursive genres
Colección portugués lenguaje
Concepciones de lenguaje
Géneros discursivos
Coleção Português Linguagens
Concepções de linguagem
Gêneros discursivos Tratamento
topic Portuguese collection languages
Conceptions of language
Discursive genres
Colección portugués lenguaje
Concepciones de lenguaje
Géneros discursivos
Coleção Português Linguagens
Concepções de linguagem
Gêneros discursivos Tratamento
description This work has as objective knows the language conceptions underlying to the Portuguese Collection Languages - Middle Teaching (1994-2013). As specific objectives, we intended: (a) know the treatment given to discursive genres (written and multimodal); (b) know the treatment given to the didactic axes of language teaching. For accomplishment of those objectives, we use the subsidies of documentary research, as well as the literature review. The results demonstrate that the two versions of the collection are subsidized by conceptions of different languages. In the first collection, the subsidies of the conception of language as instrument of communication are notable. In the second, the subsidies of the conception of language as a form of interaction are notable. This foments the materialization of two distinct treatments given to the discourse genres and the didactic teaching axes.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documentary Research; Literature review.
Pesquisa Documental; Revisão de Literatura.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813
10.5433/1519-5392.2018v18n1p73
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813
identifier_str_mv 10.5433/1519-5392.2018v18n1p73
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/29813/25134
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Entretextos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Entretextos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Entretextos; v. 18 n. 1 (2018); 73 - 110
2764-0809
1519-5392
reponame:Revista Entretextos
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Revista Entretextos
collection Revista Entretextos
repository.name.fl_str_mv Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br
_version_ 1799315388930981888