Atypical language and silence in aphasia and stuttering: a discursive analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Nadia Pereira da Silva Gonçalves
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Claudemir Santos, Moura, Érika Maria Asevedo Costa, Cavalcanti, Maria do Carmo Gomes Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos da Língua(gem)
Texto Completo: https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5312
Resumo: This paper aims to present a linguistic-discursive discussion based on the study of aphasia and stuttering in supporting groups conducted at the Catholic University of Pernambuco, Brazil. Stuttering and aphasia are understood as phenomena related to discourse, which are directly related to the interlocutors and the conditions of production. To do so, this research is based on the the French Discourse Analysis (DA). Thus, through the discursive sequences, it is considered silence/silencing in the discourse of the subjects with language disorders, aphasia and stuttering, in the confrontation of what is expected by the social environment, i.e. an absolute fluency, without slips of tongue, pauses or hesitations in the process of language between the discursive pairs.
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spelling Atypical language and silence in aphasia and stuttering: a discursive analysisEl lenguaje atípico y el silencio en afasia y la tartamudez: un análisis discursivoA linguagem atípica e o silenciamento em afasia e gagueira: uma análise discursiva (Atypical language and silence in aphasia and stuttering: a discursive analysis)Linguagem; Análise de Discurso; Afasia; Gagueira.Language; Discourse Analysis; Aphasia; Stuttering.Lenguaje; Análisis de Discurso; Afasia; Tartamudeo.This paper aims to present a linguistic-discursive discussion based on the study of aphasia and stuttering in supporting groups conducted at the Catholic University of Pernambuco, Brazil. Stuttering and aphasia are understood as phenomena related to discourse, which are directly related to the interlocutors and the conditions of production. To do so, this research is based on the the French Discourse Analysis (DA). Thus, through the discursive sequences, it is considered silence/silencing in the discourse of the subjects with language disorders, aphasia and stuttering, in the confrontation of what is expected by the social environment, i.e. an absolute fluency, without slips of tongue, pauses or hesitations in the process of language between the discursive pairs.El objetivo de este artículo es presentar una discusión lingüístico-discursiva a partir del estudio de la afasia y de la tartamudez en grupos de apoyo de la Universidad Católica de Pernambuco, Brasil. La tartamudez y la afasia son comprendidas como fenómenos del orden del discurso, que presentan relación directa con los interlocutores y con las condiciones de producción. Para ello, la teoría base es el Análisis del Discurso de línea francesa (AD). En el caso de las secuencias discursivas, se discuten el silencio / silenciamiento en el discurso de los sujetos con disturbios del lenguaje, afasia y tartamudez, en el enfrentamiento de lo que es esperado por el medio social, o sea, una fluidez absoluta, sin deslizamientos, pausas o vacilaciones en el proceso de lenguaje entre los pares discursivos.O objetivo deste artigo é apresentar uma discussão linguístico-discursiva a partir do estudo da afasia e da gagueira em grupos de apoio da Universidade Católica de Pernambuco, Brasil. A gagueira e a afasia são compreendidas como fenômenos da ordem do discurso, que apresentam relação direta com os interlocutores e com as condições de produção. Para tanto, a teoria base é a Análise do Discurso de linha francesa (AD). Assim, por meio das sequências discursivas, são discutidos o silêncio/silenciamento no discurso dos sujeitos com distúrbios da linguagem, afasia e gagueira, no enfrentamento daquilo que é esperado pelo meio social, ou seja, uma fluência absoluta, sem deslizes, pausas ou hesitações no processo de linguagem entre os pares discursivos.Edições UESB2019-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionReviewed by peersRevisión por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/531210.22481/el.v17i1.5312Estudos da Língua(gem); v. 17 n. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 37-54Language Studies; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 37-54Études de Langues; Vol. 17 No. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 37-54Estudios del lenguaje; Vol. 17 Núm. 1 (2019): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 37-541982-05341808-135510.22481/el.v17i1reponame:Estudos da Língua(gem)instname:Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)instacron:UESBporhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5312/3994Copyright (c) 2019 Estudos da Língua(gem)info:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Nadia Pereira da Silva GonçalvesSilva, Claudemir SantosMoura, Érika Maria Asevedo CostaCavalcanti, Maria do Carmo Gomes Pereira2022-01-03T08:39:37Zoai:periodicos.periodicos2.uesb.br:article/5312Revistahttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/PUBhttps://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/oaiestudosdalingua.gem@gmail.com||con.fonseca@gmail.com1982-05341808-1355opendoar:2022-01-03T08:39:37Estudos da Língua(gem) - Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)false
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