Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Entretextos |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46694 |
Resumo: | This study proposes reviewing understandings about content and language integrated learning (CLIL) (COYLE, 2010; HOOD, 2010; MARSH, 2010; DALE e TANNER, 2012) after analyzing pedagogical proposals of different subjects in primary education. To achieve this goal, it departs from a review about bilingual education and the understandings about CLIL. The analysis enabled us to observe that the concepto of CLIL should be put into practice from a broader perspective. We argue, here, that for an effective bilingual education, in the setting of Brazilian primary education, which is not restricted to instruction in two languages, but competence development through and about two languages, it is necessary to reconceptualize the understanding about CLIL as an integrated approach which articulates one or another subject to the teaching of language, and analyze it, as well, as a curriculum integration dimension. |
id |
UEL-5_fff784b967f14736e47007502a665bd4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46694 |
network_acronym_str |
UEL-5 |
network_name_str |
Revista Entretextos |
repository_id_str |
|
spelling |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngueEducação bilíngueCLILIntegração curricularThis study proposes reviewing understandings about content and language integrated learning (CLIL) (COYLE, 2010; HOOD, 2010; MARSH, 2010; DALE e TANNER, 2012) after analyzing pedagogical proposals of different subjects in primary education. To achieve this goal, it departs from a review about bilingual education and the understandings about CLIL. The analysis enabled us to observe that the concepto of CLIL should be put into practice from a broader perspective. We argue, here, that for an effective bilingual education, in the setting of Brazilian primary education, which is not restricted to instruction in two languages, but competence development through and about two languages, it is necessary to reconceptualize the understanding about CLIL as an integrated approach which articulates one or another subject to the teaching of language, and analyze it, as well, as a curriculum integration dimension.Este estudio propone una (re)lectura de las comprensiones acerca del aprendizaje integrado de lengua y (otros) contenido(s) (content and language integrated learning - CLIL) (COYLE, 2010; HOOD, 2010; MARSH, 2010; DALE y TANNER, 2012) en el contexto de la educación bilingüe (HORNBERGER, 1990) al analizar propuestas pedagógicas de la educación básica desde diferentes componentes curriculares. Para eso, parte de una revisión a respecto de la educación bilingüe y de las concepciones construidas sobre CLIL. A partir del análisis de las propuestas pedagógicas, se desprende que el concepto de CLIL debe movilizarse de forma ampliada. Se argumenta aquí que, para una efectiva educación bilingüe en el sistema de educación básica brasileño, que no considere sólo la instrucción en dos lenguas, sino el desarrollo de las competencias en lenguas y de lenguas, es necesario resignificar la comprensión de CLIL en cuanto un espacio de integración que articula uno u otro componente curricular a la enseñanza de lengua, y analizarlo, también, bajo el prisma de la integración curricular.Este estudo propõe uma (re)leitura dos entendimentos sobre aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) (content and language integrated learning - CLIL) (COYLE; HOOD; MARSH, 2010) no contexto da educação bilíngue (HORNBERGER, 1990) ao analisar propostas pedagógicas de educação básica de diferentes componentes curriculares. Parte, para isso, de uma revisão sobre educação bilíngue e dos entendimentos construídos sobre CLIL. A partir da análise das propostas pedagógicas, pode-se observar que o conceito de CLIL pode ser mobilizado de forma amplificada. Argumenta-se aqui que, para uma efetiva educação bilíngue, no âmbito da educação básica brasileira, que não considere apenas instrução em duas línguas, mas o desenvolvimento das competências em línguas e de línguas, é necessário ressignificar o entendimento de CLIL enquanto espaço de integração que articule um ou outro componente curricular ao ensino de língua, e analisá-lo, também, sob o prisma da integração curricular. Universidade Estadual de Londrina2023-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/4669410.5433/1519-5392.2022v22n4Espp290-309Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 290-3092764-08091519-5392reponame:Revista Entretextosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46694/48760Copyright (c) 2023 Cristiane Schnack, Adriel Klering, Juliana Danyluk Mader, Jéssica Wissmannhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchnack, CristianeKlering, AdrielDanyluk Mader, JulianaWissmann, Jéssica2023-06-06T16:58:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46694Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextosPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/oai||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br1519-53922764-0809opendoar:2023-06-06T16:58:13Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue |
title |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue |
spellingShingle |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue Schnack, Cristiane Educação bilíngue CLIL Integração curricular |
title_short |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue |
title_full |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue |
title_fullStr |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue |
title_full_unstemmed |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue |
title_sort |
Análise de práticas pedagógicas na aprendizagem integrada de língua e (outros) conteúdo(s) na educação bilíngue |
author |
Schnack, Cristiane |
author_facet |
Schnack, Cristiane Klering, Adriel Danyluk Mader, Juliana Wissmann, Jéssica |
author_role |
author |
author2 |
Klering, Adriel Danyluk Mader, Juliana Wissmann, Jéssica |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schnack, Cristiane Klering, Adriel Danyluk Mader, Juliana Wissmann, Jéssica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação bilíngue CLIL Integração curricular |
topic |
Educação bilíngue CLIL Integração curricular |
description |
This study proposes reviewing understandings about content and language integrated learning (CLIL) (COYLE, 2010; HOOD, 2010; MARSH, 2010; DALE e TANNER, 2012) after analyzing pedagogical proposals of different subjects in primary education. To achieve this goal, it departs from a review about bilingual education and the understandings about CLIL. The analysis enabled us to observe that the concepto of CLIL should be put into practice from a broader perspective. We argue, here, that for an effective bilingual education, in the setting of Brazilian primary education, which is not restricted to instruction in two languages, but competence development through and about two languages, it is necessary to reconceptualize the understanding about CLIL as an integrated approach which articulates one or another subject to the teaching of language, and analyze it, as well, as a curriculum integration dimension. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46694 10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp290-309 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46694 |
identifier_str_mv |
10.5433/1519-5392.2022v22n4Espp290-309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/entretextos/article/view/46694/48760 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cristiane Schnack, Adriel Klering, Juliana Danyluk Mader, Jéssica Wissmann https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Cristiane Schnack, Adriel Klering, Juliana Danyluk Mader, Jéssica Wissmann https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entretextos; v. 22 n. 4Esp (2022): Dossiê: Ensino e aprendizagem na perspectiva da Linguística Aplicada: estudos da/para a sala de aula; 290-309 2764-0809 1519-5392 reponame:Revista Entretextos instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Revista Entretextos |
collection |
Revista Entretextos |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Entretextos - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||entretextos.uel@gmail.com|| ppgel@uel.br|| laudi@uel.br |
_version_ |
1799315390024646656 |