Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Margarida de Cássia
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Vaccari, Thaís Gaffo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Geografia (Londrina)
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29216
Resumo: The present text has as its goal to analyze how high-school students from the country schools in Londrina realize specialties of their living areas, from the interpretation of eight mental maps, having as a theoretical approach the conceptions of Human Geography. As its methodological procedure the reading of texts and summaries, the organization and planning of a pedagogical workshop and its applicability were used. Lastly it was concluded that learners assign feelings and values to their living place as they interact with it and build sentimental relationships with their pairs.
id UEL-7_5301761ea41dad1e7575e0f927815e8e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29216
network_acronym_str UEL-7
network_name_str Geografia (Londrina)
repository_id_str
spelling Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to placesTaller pedagógico de mapas mentales en la enseñanza media: percepción de los sentimientos y valores atribuidos al lugarOficina pedagógica de mapas mentais no Ensino Médio: percepção dos sentimentos e valores atribuídos ao lugarGeography teachingMental mapsHigh school.Enseñanza de GeografíaMapas mentalesEnseñanza Media.Ensino de GeografiaMapas mentaisEnsino Médio.The present text has as its goal to analyze how high-school students from the country schools in Londrina realize specialties of their living areas, from the interpretation of eight mental maps, having as a theoretical approach the conceptions of Human Geography. As its methodological procedure the reading of texts and summaries, the organization and planning of a pedagogical workshop and its applicability were used. Lastly it was concluded that learners assign feelings and values to their living place as they interact with it and build sentimental relationships with their pairs.El presente texto tiene por objetivo analizar cómo los estudiantes de la enseñanza media de las escuelas rurales en la ciudad de Londrina notan las espacialidades de su sitio de vivencia desde la interpretación de ocho mapas mentales, teniendo como contribución teórica las concepciones de la Geografía Humanista. Como procedimiento metodológico se ha utilizado la lectura y registros de textos, organización y planificación del taller pedagógico y su aplicación. Por último, se ha concluido que los educandos atribuyen sentimientos y valores al lugar de vivencia a medida que interactúan con él y crean relaciones afectivas con sus pares.O presente texto tem como objetivo analisar como os estudantes do ensino médio de escolas do campo no município de Londrina percebem as espacialidades de seu lugar de vivência a partir da interpretação de oito mapas mentais, tendo como aporte teórico as concepções da Geografia Humanista. Como procedimento metodológico utilizou-se a leitura e os fichamentos de textos, organização e planejamento da oficina pedagógica e aplicação da mesma. Por fim, conclui-se que os educandos atribuem sentimentos e valores ao lugar de vivência na medida em que interagem com o mesmo e criam relações afetivas com seus pares.Universidade Estadual de Londrina2018-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliados pelos Paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/2921610.5433/2447-1747.2018v27n1p175GEOGRAFIA (Londrina); v. 27 n. 1 (2018); 175 - 1862447-1747reponame:Geografia (Londrina)instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29216/23444Copyright (c) 2018 GEOGRAFIA (Londrina)http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Margarida de CássiaVaccari, Thaís Gaffo2022-09-21T11:48:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29216Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografiaPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/oairevista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br2447-17470102-3888opendoar:2022-09-21T11:48:32Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places
Taller pedagógico de mapas mentales en la enseñanza media: percepción de los sentimientos y valores atribuidos al lugar
Oficina pedagógica de mapas mentais no Ensino Médio: percepção dos sentimentos e valores atribuídos ao lugar
title Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places
spellingShingle Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places
Campos, Margarida de Cássia
Geography teaching
Mental maps
High school.
Enseñanza de Geografía
Mapas mentales
Enseñanza Media.
Ensino de Geografia
Mapas mentais
Ensino Médio.
title_short Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places
title_full Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places
title_fullStr Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places
title_full_unstemmed Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places
title_sort Pedagogical workshop from the mental maps in high school: perception of feelings assigned to places
author Campos, Margarida de Cássia
author_facet Campos, Margarida de Cássia
Vaccari, Thaís Gaffo
author_role author
author2 Vaccari, Thaís Gaffo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Margarida de Cássia
Vaccari, Thaís Gaffo
dc.subject.por.fl_str_mv Geography teaching
Mental maps
High school.
Enseñanza de Geografía
Mapas mentales
Enseñanza Media.
Ensino de Geografia
Mapas mentais
Ensino Médio.
topic Geography teaching
Mental maps
High school.
Enseñanza de Geografía
Mapas mentales
Enseñanza Media.
Ensino de Geografia
Mapas mentais
Ensino Médio.
description The present text has as its goal to analyze how high-school students from the country schools in Londrina realize specialties of their living areas, from the interpretation of eight mental maps, having as a theoretical approach the conceptions of Human Geography. As its methodological procedure the reading of texts and summaries, the organization and planning of a pedagogical workshop and its applicability were used. Lastly it was concluded that learners assign feelings and values to their living place as they interact with it and build sentimental relationships with their pairs.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliados pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29216
10.5433/2447-1747.2018v27n1p175
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29216
identifier_str_mv 10.5433/2447-1747.2018v27n1p175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/29216/23444
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 GEOGRAFIA (Londrina)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 GEOGRAFIA (Londrina)
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv GEOGRAFIA (Londrina); v. 27 n. 1 (2018); 175 - 186
2447-1747
reponame:Geografia (Londrina)
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Geografia (Londrina)
collection Geografia (Londrina)
repository.name.fl_str_mv Geografia (Londrina) - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv revista.geografia.uel@gmail.com||marcar@uel.br||laudi@uel.br
_version_ 1799315431813545984