The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Naira Christofoletti
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906
Resumo: Introduction: the main theme of this text is the teaching of cataloging and has as its guiding thread an analysis of the corporate body and the necessary requirements for undergraduate in Library Science. Objective: to present research related to the teaching of cataloging and to analyze, based on the norms for Brazilian higher education, the social role of the cataloger, since its formation. Methodology: bibliographic research that critically analyzes from the student's education to the teaching performance. Results: it has been observed, for some time, that cataloging was geared to technical characteristics and that the demands and changes in the area require re-learning of teaching. Conclusions: the social role and the training of the librarianship require multiple actions and for that, one must explore all the proposed elements of the pedagogical project, from mandatory subjects to extension activities.
id UEL-8_0ea6f91916a94b0322d2e676dcd3928b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41906
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learningLa representación del agente colectivo: una discusión sobre enseñanza y aprendizajeA Representação da entidade coletiva: uma discussão sobre o ensino e aprendizagemCatalogingCorporate bodyDescriptive representationTeachingCatalogaciónAgente colectivoRepresentación descriptivaEnseñandoCatalogaçãoEntidades coletivasRepresentação descritivaEnsino superiorIntroduction: the main theme of this text is the teaching of cataloging and has as its guiding thread an analysis of the corporate body and the necessary requirements for undergraduate in Library Science. Objective: to present research related to the teaching of cataloging and to analyze, based on the norms for Brazilian higher education, the social role of the cataloger, since its formation. Methodology: bibliographic research that critically analyzes from the student's education to the teaching performance. Results: it has been observed, for some time, that cataloging was geared to technical characteristics and that the demands and changes in the area require re-learning of teaching. Conclusions: the social role and the training of the librarianship require multiple actions and for that, one must explore all the proposed elements of the pedagogical project, from mandatory subjects to extension activities.Introducción: el tema central de este texto es la enseñanza de la catalogación y tiene como hilo conductor un análisis del agente colectivo y los requisitos necesarios para el grado en Bibliotecología. Objetivo: presentar investigaciones relacionadas con la enseñanza de la catalogación y analizar, con base en las normas de la educación superior brasileña, el papel social del catalogador, desde su formación. Metodología: investigación bibliográfica que analiza críticamente desde la formación del alumno hasta el desempeño docente. Resultados: se ha observado, desde hace algún tiempo, que la catalogación estaba orientada a características técnicas y que las demandas y cambios en el área requieren un reaprendizaje de la docencia. Conclusiones: el rol social y la formación en Bibliotecología requieren múltiples acciones y para ello se deben explorar todos los elementos propuestos del proyecto pedagógico, desde las asignaturas obligatorias hasta las actividades de extensiónIntrodução: o tema principal desse texto é o ensino de catalogação e tem como fio condutor uma análise sobre a entidade coletiva e os requisitos necessários a formação de graduação em Biblioteconomia.Objetivo: apresentar pesquisas relacionadas ao ensino de catalogação e analisar com base nas normativas destinadas ao ensino superior brasileiro o papel social do catalogador, desde a sua formação. Metodologia: pesquisa bibliográfica que analisa criticamente desde a formação do estudante até a atuação docente. Resultados: há algum tempo se discute que a catalogação estaria mais voltada às características tecnicistas e que as demandas e mudanças da área requerem uma reaprendizagem do ensino de tais conteúdos. Conclusões: o papel social e a formação do catalogador requerem múltiplas ações e para isso se deve explorar todos os elementos propostos do projeto pedagógico, desde disciplinas obrigatórias até as atividades de extensão.Universidade Estadual de Londrina2020-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4190610.5433/1981-8920.2020v25n3p87Informação & Informação; v. 25 n. 3 (2020); 87-1061981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906/pdfCopyright (c) 2020 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Naira Christofoletti2022-07-06T15:33:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41906Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-07-06T15:33:31Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
La representación del agente colectivo: una discusión sobre enseñanza y aprendizaje
A Representação da entidade coletiva: uma discussão sobre o ensino e aprendizagem
title The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
spellingShingle The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
Silveira, Naira Christofoletti
Cataloging
Corporate body
Descriptive representation
Teaching
Catalogación
Agente colectivo
Representación descriptiva
Enseñando
Catalogação
Entidades coletivas
Representação descritiva
Ensino superior
title_short The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
title_full The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
title_fullStr The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
title_full_unstemmed The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
title_sort The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
author Silveira, Naira Christofoletti
author_facet Silveira, Naira Christofoletti
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Naira Christofoletti
dc.subject.por.fl_str_mv Cataloging
Corporate body
Descriptive representation
Teaching
Catalogación
Agente colectivo
Representación descriptiva
Enseñando
Catalogação
Entidades coletivas
Representação descritiva
Ensino superior
topic Cataloging
Corporate body
Descriptive representation
Teaching
Catalogación
Agente colectivo
Representación descriptiva
Enseñando
Catalogação
Entidades coletivas
Representação descritiva
Ensino superior
description Introduction: the main theme of this text is the teaching of cataloging and has as its guiding thread an analysis of the corporate body and the necessary requirements for undergraduate in Library Science. Objective: to present research related to the teaching of cataloging and to analyze, based on the norms for Brazilian higher education, the social role of the cataloger, since its formation. Methodology: bibliographic research that critically analyzes from the student's education to the teaching performance. Results: it has been observed, for some time, that cataloging was geared to technical characteristics and that the demands and changes in the area require re-learning of teaching. Conclusions: the social role and the training of the librarianship require multiple actions and for that, one must explore all the proposed elements of the pedagogical project, from mandatory subjects to extension activities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906
10.5433/1981-8920.2020v25n3p87
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2020v25n3p87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 25 n. 3 (2020); 87-106
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1799305987089235968