The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação & Informação |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906 |
Resumo: | Introduction: the main theme of this text is the teaching of cataloging and has as its guiding thread an analysis of the corporate body and the necessary requirements for undergraduate in Library Science. Objective: to present research related to the teaching of cataloging and to analyze, based on the norms for Brazilian higher education, the social role of the cataloger, since its formation. Methodology: bibliographic research that critically analyzes from the student's education to the teaching performance. Results: it has been observed, for some time, that cataloging was geared to technical characteristics and that the demands and changes in the area require re-learning of teaching. Conclusions: the social role and the training of the librarianship require multiple actions and for that, one must explore all the proposed elements of the pedagogical project, from mandatory subjects to extension activities. |
id |
UEL-8_0ea6f91916a94b0322d2e676dcd3928b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41906 |
network_acronym_str |
UEL-8 |
network_name_str |
Informação & Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learningLa representación del agente colectivo: una discusión sobre enseñanza y aprendizajeA Representação da entidade coletiva: uma discussão sobre o ensino e aprendizagemCatalogingCorporate bodyDescriptive representationTeachingCatalogaciónAgente colectivoRepresentación descriptivaEnseñandoCatalogaçãoEntidades coletivasRepresentação descritivaEnsino superiorIntroduction: the main theme of this text is the teaching of cataloging and has as its guiding thread an analysis of the corporate body and the necessary requirements for undergraduate in Library Science. Objective: to present research related to the teaching of cataloging and to analyze, based on the norms for Brazilian higher education, the social role of the cataloger, since its formation. Methodology: bibliographic research that critically analyzes from the student's education to the teaching performance. Results: it has been observed, for some time, that cataloging was geared to technical characteristics and that the demands and changes in the area require re-learning of teaching. Conclusions: the social role and the training of the librarianship require multiple actions and for that, one must explore all the proposed elements of the pedagogical project, from mandatory subjects to extension activities.Introducción: el tema central de este texto es la enseñanza de la catalogación y tiene como hilo conductor un análisis del agente colectivo y los requisitos necesarios para el grado en Bibliotecología. Objetivo: presentar investigaciones relacionadas con la enseñanza de la catalogación y analizar, con base en las normas de la educación superior brasileña, el papel social del catalogador, desde su formación. Metodología: investigación bibliográfica que analiza críticamente desde la formación del alumno hasta el desempeño docente. Resultados: se ha observado, desde hace algún tiempo, que la catalogación estaba orientada a características técnicas y que las demandas y cambios en el área requieren un reaprendizaje de la docencia. Conclusiones: el rol social y la formación en Bibliotecología requieren múltiples acciones y para ello se deben explorar todos los elementos propuestos del proyecto pedagógico, desde las asignaturas obligatorias hasta las actividades de extensiónIntrodução: o tema principal desse texto é o ensino de catalogação e tem como fio condutor uma análise sobre a entidade coletiva e os requisitos necessários a formação de graduação em Biblioteconomia.Objetivo: apresentar pesquisas relacionadas ao ensino de catalogação e analisar com base nas normativas destinadas ao ensino superior brasileiro o papel social do catalogador, desde a sua formação. Metodologia: pesquisa bibliográfica que analisa criticamente desde a formação do estudante até a atuação docente. Resultados: há algum tempo se discute que a catalogação estaria mais voltada às características tecnicistas e que as demandas e mudanças da área requerem uma reaprendizagem do ensino de tais conteúdos. Conclusões: o papel social e a formação do catalogador requerem múltiplas ações e para isso se deve explorar todos os elementos propostos do projeto pedagógico, desde disciplinas obrigatórias até as atividades de extensão.Universidade Estadual de Londrina2020-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4190610.5433/1981-8920.2020v25n3p87Informação & Informação; v. 25 n. 3 (2020); 87-1061981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906/pdfCopyright (c) 2020 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Naira Christofoletti2022-07-06T15:33:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41906Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-07-06T15:33:31Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning La representación del agente colectivo: una discusión sobre enseñanza y aprendizaje A Representação da entidade coletiva: uma discussão sobre o ensino e aprendizagem |
title |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning |
spellingShingle |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning Silveira, Naira Christofoletti Cataloging Corporate body Descriptive representation Teaching Catalogación Agente colectivo Representación descriptiva Enseñando Catalogação Entidades coletivas Representação descritiva Ensino superior |
title_short |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning |
title_full |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning |
title_fullStr |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning |
title_full_unstemmed |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning |
title_sort |
The representation of the corporate body: a discussion on teaching and learning |
author |
Silveira, Naira Christofoletti |
author_facet |
Silveira, Naira Christofoletti |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Naira Christofoletti |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cataloging Corporate body Descriptive representation Teaching Catalogación Agente colectivo Representación descriptiva Enseñando Catalogação Entidades coletivas Representação descritiva Ensino superior |
topic |
Cataloging Corporate body Descriptive representation Teaching Catalogación Agente colectivo Representación descriptiva Enseñando Catalogação Entidades coletivas Representação descritiva Ensino superior |
description |
Introduction: the main theme of this text is the teaching of cataloging and has as its guiding thread an analysis of the corporate body and the necessary requirements for undergraduate in Library Science. Objective: to present research related to the teaching of cataloging and to analyze, based on the norms for Brazilian higher education, the social role of the cataloger, since its formation. Methodology: bibliographic research that critically analyzes from the student's education to the teaching performance. Results: it has been observed, for some time, that cataloging was geared to technical characteristics and that the demands and changes in the area require re-learning of teaching. Conclusions: the social role and the training of the librarianship require multiple actions and for that, one must explore all the proposed elements of the pedagogical project, from mandatory subjects to extension activities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906 10.5433/1981-8920.2020v25n3p87 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906 |
identifier_str_mv |
10.5433/1981-8920.2020v25n3p87 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41906/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Informação & Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Informação & Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Informação & Informação; v. 25 n. 3 (2020); 87-106 1981-8920 reponame:Informação & Informação instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Informação & Informação |
collection |
Informação & Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||infoeinfo@uel.br |
_version_ |
1799305987089235968 |