Legal information access through comic books and booklets

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Andréia Gonçalves
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Silva, Leonardo Gonçalves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/9019
Resumo: Introduction: From laws to sentences, legal texts are to written in a language that is distance of major part of population. However, some initiatives that seek to approximate the citizen of the legislation can be found at public and private institutions. Marketing years, brochures, comic books and websites aims to approximate the citizen of their rights and duties which are guaranteed by laws. Objective: to analyze the potential of the comic books to booklets as facilitators of legal information access. Methodology: Literature Review and image analysis of a comic books “A Turma da Mônica em: o Estatuto da Criança e do Adolescente” and two booklets to promoved by public institute “Procon-Mirim: formando consumidores conscientes” and “Os direitos humanos”. Results: Due to language capabilities as well as comic books and booklets history, magazines can be used to become the legal language more accessible. Conclusions: This paper highlight the value of studies that shows the importance of becomes legal language easier to understand.
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spelling Legal information access through comic books and bookletsEl acceso a la información jurídica a través de libros de historietas y folletosO acesso à informação jurídica através de histórias em quadrinhos e cartilhasLinguagem jurídicaHistórias em quadrinhosCartilhasAcesso à informaçãoInformação jurídicaLegal languageComic booksBookletsInformation accessLegal informationLenguaje jurídicoHistorietasFolletosAcceso a la informaciónInformación legalIntroduction: From laws to sentences, legal texts are to written in a language that is distance of major part of population. However, some initiatives that seek to approximate the citizen of the legislation can be found at public and private institutions. Marketing years, brochures, comic books and websites aims to approximate the citizen of their rights and duties which are guaranteed by laws. Objective: to analyze the potential of the comic books to booklets as facilitators of legal information access. Methodology: Literature Review and image analysis of a comic books “A Turma da Mônica em: o Estatuto da Criança e do Adolescente” and two booklets to promoved by public institute “Procon-Mirim: formando consumidores conscientes” and “Os direitos humanos”. Results: Due to language capabilities as well as comic books and booklets history, magazines can be used to become the legal language more accessible. Conclusions: This paper highlight the value of studies that shows the importance of becomes legal language easier to understand.Introducción: Los textos legales, desde las leyes hasta las sentencias son a menudo escritos en un lenguaje que está lejos de la mayoría de la población. Sin embargo, algunas iniciativas que buscan acercar el ciudadano a la legislación se encuentran en instituciones públicas y privadas. Campañas, folletos, cómics y sitios web buscan acercar a los ciudadanos de sus derechos y obligaciones que están garantizados por la ley. Objetivo: Analizar el potencial de los libros de historietas y folletos como facilitadoras del acceso a la información jurídica. Metodología: Revisión bibliográfica y análisis de imágenes a partir de un libro de historietas "A Turma da Mônica em: o Estatuto da Criança e do Adolescente" y dos folletos promovidos por organismos públicos "Procon-Mirim: formando consumidores conscientes" y "os Direitos Humanos". Resultados: Debido a los recursos del lenguaje e imagen de los libros de historietas y folletos, estas revistas, mismo siendo dirigidas a los niños, pueden ser útiles para dejar el lenguaje jurídico más accesible a todos. Conclusiones: Destacamos el valor de las iniciativas que buscan hacer más comprensible el lenguaje jurídico.Introdução: Os textos jurídicos, desde as leis até as sentenças, muitas vezes são redigidos em uma linguagem que está distante da maior parte da população. Contudo, algumas iniciativas que buscam aproximar o cidadão da legislação podem ser encontradas em institutos públicos e privados. Campanhas, cartilhas, gibis e sites procuram aproximar o cidadão de seus direitos e deveres que são garantidos pelas leis. Objetivo: Analisa o potencial das histórias em quadrinho e cartilhas como facilitadoras de acesso à informação jurídica. Metodologia: Revisão de literatura e análise de imagens de uma história em quadrinhos “A Turma da Mônica em: o Estatuto da Criança e do Adolescente” e duas cartilhas promovidas por órgãos públicos “Procon-Mirim: formando consumidores conscientes” e “Os direitos humanos”. Resultados: Devido aos recursos de linguagem e de imagem das histórias em quadrinho e cartilhas, estas revistas, mesmo sendo direcionadas ao público infantil, podem ser úteis para tornar a linguagem jurídica mais acessível a todos. Conclusões: Ressaltamos o valor das iniciativas que buscam tornar a linguagem jurídica mais compreensível.  Universidade Estadual de Londrina2012-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/901910.5433/1981-8920.2012v17n1p166Informação & Informação; v. 17 n. 1 (2012); 166-1831981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/9019/11379Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Andréia GonçalvesSilva, Leonardo Gonçalves2023-04-17T15:04:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9019Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2023-04-17T15:04:05Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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