What do we talk about when we talk about gender in Information Science?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siciliano, Mell
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Souza, Cleiton da Mota de, Meth, Clara de Mello e Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/31447
Resumo: Introduction: Nowadays, various fields conduct research on gender. This study investigates under what perspectives this domain is addressed by Library and Information Science (LIS). Goals: The main goal is to understand how the field appropriates and/or contributes to gender studies; defining gender as a representative term related to social roles and expectations of behavior attributed to people according to their sex. Methodology: Keywords from 588 articles from the International Library and Information Science Abstracts (LISA) were retrieved and analyzed, from 1980 to 2016. Given the large number of keywords retrieved, cloud tags were generated and analyzed in order to identify the most used terms per decade. Results: The results indicate that gender was addressed by LIS from different perspectives over the years, but generally maintained the main focus on issues related to women’s studies and gender differences. In addition, it is observed that gender is studied in LIS within traditional topics of the area, such as Information Retrieval and Scientific Communication. Conclusions: This study opens new possibilities for research on how LIS addresses gender in its scientific discoveries.
id UEL-8_59cf94ce2e317cfc8d9ac67d6e838de1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31447
network_acronym_str UEL-8
network_name_str Informação & Informação
repository_id_str
spelling What do we talk about when we talk about gender in Information Science?¿Sobre qué hablamos cuando hablamos de género en la ciencia de la información?Sobre o que falamos quando falamos em gênero na ciência da informação?GenderInformation ScienceState of KnowledgeGéneroCiencia de la InformaciónEstado de ConocimientoGêneroCiência da InformaçãoEstado de ConhecimentoIntroduction: Nowadays, various fields conduct research on gender. This study investigates under what perspectives this domain is addressed by Library and Information Science (LIS). Goals: The main goal is to understand how the field appropriates and/or contributes to gender studies; defining gender as a representative term related to social roles and expectations of behavior attributed to people according to their sex. Methodology: Keywords from 588 articles from the International Library and Information Science Abstracts (LISA) were retrieved and analyzed, from 1980 to 2016. Given the large number of keywords retrieved, cloud tags were generated and analyzed in order to identify the most used terms per decade. Results: The results indicate that gender was addressed by LIS from different perspectives over the years, but generally maintained the main focus on issues related to women’s studies and gender differences. In addition, it is observed that gender is studied in LIS within traditional topics of the area, such as Information Retrieval and Scientific Communication. Conclusions: This study opens new possibilities for research on how LIS addresses gender in its scientific discoveries.Introducción: Actualmente diversos campos conducen investigaciones sobre el dominio "género". Este estudio investiga bajo qué perspectivas este dominio es abordado por la Ciencia de la Información (CI). Objetivo: El objetivo es identificar cómo el campo se apropia y/o contribuye a los estudios sobre género, con la acepción de que género es un término relacionado con los roles sociales y expectativas de comportamiento atribuidos a las personas en función de su sexo. Metodología: Se realizó la recolección y análisis de las palabras clave de 588 artículos indexados en International Library and Information Science Abstracts (LISA), entre 1980 y 2016. Considerando el gran número de palabras clave recuperadas, se generó una nube de tags; permitiendo la identificación de los términos más utilizados por década. Resultados: Los resultados indican que el dominio "género" fue abordado por la CI bajo diferentes perspectivas en los últimos años, pero manteniendo, en general, el foco principal en cuestiones relacionadas a estudios sobre mujeres y diferencias de género. Además, se observa que el dominio es tratado por la CI principalmente dentro de tópicos tradicionales del área, como Recuperación de la Información y Comunicación Científica. Conclusiones: Se resalta que el panorama resultante de este estudio abre nuevas posibilidades de investigación sobre cómo la CI aborda el dominio "género" en sus estudios científicos.Introdução: Atualmente diversos campos conduzem pesquisas sobre o domínio “gênero”. Este estudo investiga sob quais perspectivas este domínio é abordado pela Ciência da Informação (CI). Objetivo: O objetivo é identificar como o campo se apropria e/ou contribui para os estudos sobre gênero; tendo como norteadora a acepção de que gênero é um termo relacionado aos papéis sociais e expectativas de comportamento atribuídas as pessoas em função do seu sexo. Metodologia: Foi realizada coleta e análise das palavras-chave de 588 artigos indexados na Library and Information Science Abstracts (LISA), entre 1980 e 2016. Considerando o grande número de palavras-chave recuperadas, foi gerada uma nuvem de tags; permitindo a identificação dos termos mais utilizados por década. Resultados: Os resultados indicam que o domínio “gênero” foi abordado pela CI sob diferentes perspectivas ao longo dos anos, mas mantendo, de maneira geral, o foco principal em questões relacionadas a estudos sobre mulheres e diferenças de gênero. Observa-se também que o domínio é tratado pela CI principalmente dentro de tópicos tradicionais da área, como Recuperação da Informação e Comunicação Científica. Conclusões: Ressalta-se que o panorama resultante deste estudo abre novas possibilidades de investigação sobre como a CI aborda o domínio “gênero” em suas pesquisas científicas.Universidade Estadual de Londrina2017-10-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/3144710.5433/1981-8920.2017v22n2p144Informação & Informação; v. 22 n. 2 (2017); 144-1651981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/31447/22001Copyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSiciliano, MellSouza, Cleiton da Mota deMeth, Clara de Mello e Souza2021-06-07T13:47:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/31447Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2021-06-07T13:47:06Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv What do we talk about when we talk about gender in Information Science?
¿Sobre qué hablamos cuando hablamos de género en la ciencia de la información?
Sobre o que falamos quando falamos em gênero na ciência da informação?
title What do we talk about when we talk about gender in Information Science?
spellingShingle What do we talk about when we talk about gender in Information Science?
Siciliano, Mell
Gender
Information Science
State of Knowledge
Género
Ciencia de la Información
Estado de Conocimiento
Gênero
Ciência da Informação
Estado de Conhecimento
title_short What do we talk about when we talk about gender in Information Science?
title_full What do we talk about when we talk about gender in Information Science?
title_fullStr What do we talk about when we talk about gender in Information Science?
title_full_unstemmed What do we talk about when we talk about gender in Information Science?
title_sort What do we talk about when we talk about gender in Information Science?
author Siciliano, Mell
author_facet Siciliano, Mell
Souza, Cleiton da Mota de
Meth, Clara de Mello e Souza
author_role author
author2 Souza, Cleiton da Mota de
Meth, Clara de Mello e Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siciliano, Mell
Souza, Cleiton da Mota de
Meth, Clara de Mello e Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Information Science
State of Knowledge
Género
Ciencia de la Información
Estado de Conocimiento
Gênero
Ciência da Informação
Estado de Conhecimento
topic Gender
Information Science
State of Knowledge
Género
Ciencia de la Información
Estado de Conocimiento
Gênero
Ciência da Informação
Estado de Conhecimento
description Introduction: Nowadays, various fields conduct research on gender. This study investigates under what perspectives this domain is addressed by Library and Information Science (LIS). Goals: The main goal is to understand how the field appropriates and/or contributes to gender studies; defining gender as a representative term related to social roles and expectations of behavior attributed to people according to their sex. Methodology: Keywords from 588 articles from the International Library and Information Science Abstracts (LISA) were retrieved and analyzed, from 1980 to 2016. Given the large number of keywords retrieved, cloud tags were generated and analyzed in order to identify the most used terms per decade. Results: The results indicate that gender was addressed by LIS from different perspectives over the years, but generally maintained the main focus on issues related to women’s studies and gender differences. In addition, it is observed that gender is studied in LIS within traditional topics of the area, such as Information Retrieval and Scientific Communication. Conclusions: This study opens new possibilities for research on how LIS addresses gender in its scientific discoveries.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/31447
10.5433/1981-8920.2017v22n2p144
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/31447
identifier_str_mv 10.5433/1981-8920.2017v22n2p144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/31447/22001
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Informação & Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Informação & Informação; v. 22 n. 2 (2017); 144-165
1981-8920
reponame:Informação & Informação
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Informação & Informação
collection Informação & Informação
repository.name.fl_str_mv Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||infoeinfo@uel.br
_version_ 1776751395404251136