Between systematic reviews and bibliometrics: how has the academic production in administration been mapped in Brazil?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cassundé, Fernanda Roda de Souza Araújo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Barbosa, Milka Alves Correia, Mendonça, José Ricardo Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informação & Informação
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/25226
Resumo: Introduction: Considering the progress and expansion of science and technology in recent decades, many are the authors who have discussed the importance of mapping and discussion of academic production in different areas of knowledge. Objective: The purpose of this study was to conduct a discussion about the methodologies used to map the scientific field in the area of Administration. Methodology: We used the database of the Scientific Electronic Library Periodicals (SPELL). Considering the rule of completeness of Bardin (2011), they were discovered and recovered 83 items, ranging from the period 2005-2015. Results: A specific group of researchers has developed the mapping of production in the area since 2005. Multiple databases (events and journals, national and international) are being used by for mapping production. Management has turned to bibliometric studies, however, systematic reviews and systematic reviews remain quite punctual. Conclusion: To carry out the discussion of the methodologies used to map the scientific field in the area of administration was very relevant, mainly because there is, according to the results obtained, a conceptual confusion between bibliometric studies and systematic reviews.
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Methodology: We used the database of the Scientific Electronic Library Periodicals (SPELL). Considering the rule of completeness of Bardin (2011), they were discovered and recovered 83 items, ranging from the period 2005-2015. Results: A specific group of researchers has developed the mapping of production in the area since 2005. Multiple databases (events and journals, national and international) are being used by for mapping production. Management has turned to bibliometric studies, however, systematic reviews and systematic reviews remain quite punctual. Conclusion: To carry out the discussion of the methodologies used to map the scientific field in the area of administration was very relevant, mainly because there is, according to the results obtained, a conceptual confusion between bibliometric studies and systematic reviews.Introducción: Teniendo en cuenta el progreso y la expansión de la ciencia y la tecnología en las últimas décadas, muchos son los autores que han discutido la importancia de la cartografía y la discusión de la producción académica en diferentes áreas del conocimiento.Objetivo: Este estudio tuvo por propósito realizar una discusión sobre las metodologías utilizadas para mapear el campo científico en el área de Administración.Metodología: Se utilizó la base de datos de la Biblioteca de Revistas Electrónicas Científicas (SPELL). Teniendo en cuenta la regla de integridad de Bardin (2011), que fueron descubiertos y se recuperaron 83 artículos, que van desde el período 2005-2015.Resultados: Un grupo específico de investigadores ha desarrollado el mapeo de la producción en la zona desde 2005. Las múltiples bases de datos (eventos y revistas, nacionales e internacionales) están siendo utilizados por la producción de la cartografía. La dirección ha vuelto a los estudios bibliométricos, sin embargo, las revisiones sistemáticas y revisiones sistemáticas siguen siendo bastante puntual. Conclusión: Realizar la discusión de las metodologías empleadas para mapear el campo científico en el área de administración se mostró bastante relevante, principalmente porque existe, de acuerdo con los resultados obtenidos, una confusión conceptual entre estudios bibliométricos y revisiones sistemáticas.Introdução: Considerando os avanços e expansão da ciência e tecnologia nas últimas décadas, diversos são os autores que tem debatido a importância do mapeamento e discussão da produção acadêmica em distintas áreas do conhecimento. Objetivo: Este estudo teve por propósito realizar uma discussão sobre as metodologias utilizadas para mapear o campo científico na área de Administração. Metodologia: Utilizou-se a base de dados da Scientific Periodicals Electronic Library (SPELL). Considerando a regra da exaustividade de Bardin (2011), foram descobertos e recuperados 83 artigos, compreendidos entre o período de 2005 a 2015. Resultados: Um grupo específico de pesquisadores vem desenvolvendo o mapeamento da produção na área desde 2005. Múltiplas bases de dados (de eventos e periódicos, nacionais e internacionais) estão sendo utilizadas para o mapeamento da produção. A Administração tem se voltado aos estudos bibliométricos, e as revisões sistemáticas e revisões sistemáticas de literatura permanecem bastante pontuais. Conclusão: Realizar a discussão das metodologias empregadas para mapear o campo científico na área de administração mostrou-se bastante relevante, principalmente porque existe, de acordo com os resultados obtidos, uma confusão conceitual entre estudos bibliométricos e revisões sistemáticas.Universidade Estadual de Londrina2018-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/2522610.5433/1981-8920.2018v23n1p311Informação & Informação; v. 23 n. 1 (2018); 311-3341981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/25226/23246Copyright (c) 2018 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCassundé, Fernanda Roda de Souza AraújoBarbosa, Milka Alves CorreiaMendonça, José Ricardo Costa2022-07-15T12:15:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25226Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-07-15T12:15:51Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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