Information literacy in the macroappraisal process
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informação & Informação |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41274 |
Resumo: | Objective: to present the relevance of Information literacy in the performance of the archivist, specifically in the document evaluation process, subsidized by the Macroappraisal model. Methodology: The study was developed through bibliographic research and comparative analysis between the Macroappraisal document evaluation model and the Standards of Information literacy. Results: The results proved that the necessary steps for the development of Macroappraisal refer to the Information literacy Standards and to the archivist it is necessary to understand the context of creation of the documentary records. Conclusions: In the analysis of the results, it indicates the provocation of new reflections about the importance of Information literacy in the archival scenario, not only in the documentary evaluation process, either in the Macroappraisal model as in the other models and functions that make up archival making. |
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Information literacy in the macroappraisal processCompetencia en información en el proceso de macroevaluaciónA competência em informação no processo de macroavaliaçãoDocumentary evaluationMacroappraisalInformation literacyEvaluación documentalMacroevaluaciónCompetencia en informaciónAvaliação DocumentalmacroavaliaçãoCompetência em informaçãoObjective: to present the relevance of Information literacy in the performance of the archivist, specifically in the document evaluation process, subsidized by the Macroappraisal model. Methodology: The study was developed through bibliographic research and comparative analysis between the Macroappraisal document evaluation model and the Standards of Information literacy. Results: The results proved that the necessary steps for the development of Macroappraisal refer to the Information literacy Standards and to the archivist it is necessary to understand the context of creation of the documentary records. Conclusions: In the analysis of the results, it indicates the provocation of new reflections about the importance of Information literacy in the archival scenario, not only in the documentary evaluation process, either in the Macroappraisal model as in the other models and functions that make up archival making.Objetivo: presentar la relevancia de la Competencia en Información en la actuación del archivero, específicamente en el proceso de evaluación documental, subvencionado por el modelo de Macroevaluación. Metodología: El estudio se desarrolló a través de la investigación bibliográfica y el análisis comparativo entre el modelo de evaluación documental de Macroevaluación y los Estándares de Competencia en Información. Resultados: Los resultados demostraron que los pasos necesarios para el desarrollo de la Macroevaluación se refieren a los Estándares Competencia en Información y al archivero es necesario comprender el contexto de creación de los registros documentales. Conclusiones: En el análisis de los resultados, indica la provocación de nuevas reflexiones sobre la importancia de la Competencia en Información en el escenario archivístico, no solo en el proceso de evaluación documental, tanto en el modelo de Macroevaluación como en los demás modelos y funciones que conforman la realización archivística.Objetivo: apresentar a relevância da Competência em Informação na atuação do arquivista, especificamente no processo de Avaliação documental, subsidiado pelo modelo da Macroavaliação. Metodologia: O estudo foi desenvolvido por meio de pesquisa bibliográfica e da análise comparativa entre o modelo de Avaliação documental Macroavaliação e os Padrões da Competência em Informação. Resultados: Os resultados comprovaram que as etapas necessárias para o desenvolvimento da Macroavaliação remetem aos Padrões de Competência em Informação e ao arquivista faz-se necessário compreender o contexto de criação dos registros documentais. Conclusões: Na análise dos resultados indica a provocação de novas reflexões acerca da importância da Competência em Informação no cenário arquivístico, não apenas no processo de Avaliação documental, seja no modelo da Macroavaliação como nos demais modelos e funções que compõe o fazer arquivístico.Universidade Estadual de Londrina2021-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/4127410.5433/1981-8920.2021v26n3p181Informação & Informação; v. 26 n. 3 (2021); 181-2061981-8920reponame:Informação & Informaçãoinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/41274/pdfCopyright (c) 2021 Informação & Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurtado, Renata LiraCampos, Emilly Amanda Chucre de2022-06-06T18:31:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41274Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/indexPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/oai||infoeinfo@uel.br10.5433/1981-89201981-89201414-2139opendoar:2022-06-06T18:31:29Informação & Informação - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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