“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28905 |
Resumo: | This article presents the results of a research whose objective was to analyze a short movie Neguinho and Kika. The movie tells the story of Neguinho, a young drug dealer who lives a love affair in the midst of life dramas. To think about the movie and its aesthetic relations, we took the philosopher Jacques Rancière as an interlocutor. The analysis was driven by the indiciary paradigm, an investigation method that attains to the details of the narratives, set design and performances. The scenes chosen for analysis have in common the presence of institutions that, in a certain way, (dis) order the life in the community: the state, the family and the drug traffic. We understood, from our analysis, that the movie shows its power through the relationships that it builds, beyond what is visible and sayable, in making us feel and think beyond what the author presents us. |
id |
UEL-9_4537a8319fb059d6a1682570a7822f89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28905 |
network_acronym_str |
UEL-9 |
network_name_str |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
repository_id_str |
|
spelling |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings“Neguinho e Kika”: (re)significación audiovisual“Neguinho e Kika”: (re)significações audivisuaisAudiovisualPsychologyAestheticsIndigenous Paradigm.AudiovisualPsicologíaEstéticaParadigma Indiciario.audiovisualpsicologiaestéticaparadigma indiciárioThis article presents the results of a research whose objective was to analyze a short movie Neguinho and Kika. The movie tells the story of Neguinho, a young drug dealer who lives a love affair in the midst of life dramas. To think about the movie and its aesthetic relations, we took the philosopher Jacques Rancière as an interlocutor. The analysis was driven by the indiciary paradigm, an investigation method that attains to the details of the narratives, set design and performances. The scenes chosen for analysis have in common the presence of institutions that, in a certain way, (dis) order the life in the community: the state, the family and the drug traffic. We understood, from our analysis, that the movie shows its power through the relationships that it builds, beyond what is visible and sayable, in making us feel and think beyond what the author presents us.El presente estudio presenta resultados de una investigación que tuvo como objetivo el análisis de la película de cortometraje Neguinho y Kika. La película narra la historia de Neguinho, un joven trabajador del narcotráfico, que vive un amor en medio a las tragedias de la vida. Para pensar la película y las relaciones estéticas desde la obra, tomamos como interlocutor el filósofo Jacques Rancière. El análisis se orientó por el paradigma indiciario, método de investigación que atenta a todos los detalles de las narrativas, escenarios y actuaciones. Las cenas elegidas para el análisis tienen en común la presencia de instituciones que en cierto modo (des)ordenaron la vida en la comunidad: el estado, la familia y el narcotráfico. Entendemos, a partir de nuestro análisis, que la película demuestra su potencia en las relaciones que establece, más allá de lo que es visible y de lo que puede decirse, en el hacer experimentar y pensar más allá de lo que el autor nos presenta.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que teve como objetivo a análise de um filme de curta metragem Neguinho e Kika. O filme conta a história de Neguinho, um jovem trabalhador do tráfico de drogas, que vive um amor em meio aos dramas da vida. Para pensar o filme e as relações estéticas a partir da obra, tomamos como interlocutor o filósofo Jacques Rancière. A análise foi orientada pelo paradigma indiciário, método de investigação que se atenta aos detalhes das narrativas, cenários e atuações. As cenas escolhidas para análise têm em comum a presença de instituições que, de certa maneira, (des)ordenam a vida na comunidade: o estado, a família e o tráfico. Compreendemos, a partir de nossa análise, que o filme mostra sua potência nas relações que estabelece, além do que é visível e dizível, no fazer sentir e pensar para além do que o autor nos apresenta.Universidade Estadual de Londrina2019-10-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/2890510.5433/2236-6407.2019v10n2p159Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 10 n. 2 (2019); 159-1732236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28905/26266Copyright (c) 2019 Estudos Interdisciplinares em Psicologiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Milena Regina daAndrade, Letícia deGomes, Allan Henrique2022-11-23T19:14:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28905Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2022-11-23T19:14:53Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings “Neguinho e Kika”: (re)significación audiovisual “Neguinho e Kika”: (re)significações audivisuais |
title |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings |
spellingShingle |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings Silva, Milena Regina da Audiovisual Psychology Aesthetics Indigenous Paradigm. Audiovisual Psicología Estética Paradigma Indiciario. audiovisual psicologia estética paradigma indiciário |
title_short |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings |
title_full |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings |
title_fullStr |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings |
title_full_unstemmed |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings |
title_sort |
“Neguinho e Kika”: audiovisual meanings |
author |
Silva, Milena Regina da |
author_facet |
Silva, Milena Regina da Andrade, Letícia de Gomes, Allan Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Letícia de Gomes, Allan Henrique |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Milena Regina da Andrade, Letícia de Gomes, Allan Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Audiovisual Psychology Aesthetics Indigenous Paradigm. Audiovisual Psicología Estética Paradigma Indiciario. audiovisual psicologia estética paradigma indiciário |
topic |
Audiovisual Psychology Aesthetics Indigenous Paradigm. Audiovisual Psicología Estética Paradigma Indiciario. audiovisual psicologia estética paradigma indiciário |
description |
This article presents the results of a research whose objective was to analyze a short movie Neguinho and Kika. The movie tells the story of Neguinho, a young drug dealer who lives a love affair in the midst of life dramas. To think about the movie and its aesthetic relations, we took the philosopher Jacques Rancière as an interlocutor. The analysis was driven by the indiciary paradigm, an investigation method that attains to the details of the narratives, set design and performances. The scenes chosen for analysis have in common the presence of institutions that, in a certain way, (dis) order the life in the community: the state, the family and the drug traffic. We understood, from our analysis, that the movie shows its power through the relationships that it builds, beyond what is visible and sayable, in making us feel and think beyond what the author presents us. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28905 10.5433/2236-6407.2019v10n2p159 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28905 |
identifier_str_mv |
10.5433/2236-6407.2019v10n2p159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/28905/26266 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos Interdisciplinares em Psicologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Estudos Interdisciplinares em Psicologia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 10 n. 2 (2019); 159-173 2236-6407 reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
collection |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeip@uel.br |
_version_ |
1799306108687351808 |