Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
DOI: | 10.5433/2236-6407.2010v1n2p172 |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661 |
Resumo: | A question of interest for educational workers is the reading comprehension process, a fundamental ability for progress in more advanced years of schooling, and its effect on pedagogical practices. This is a study that explores this question. A reading comprehension instrument composed by four structural levels of text and a scale of pedagogical practice composed by four sub-scales involving: cognitive practices with linguistic focus, cognitive practices, affective and motor practices, continuous education, was used. The results of 53 children suggest a slight tendency of teacher to prioritize cognitive practices independently of their reading comprehension level. |
id |
UEL-9_82cae82e5f09c6be325f0f4acd5790be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8661 |
network_acronym_str |
UEL-9 |
network_name_str |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
spelling |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practicesComprensión lectora de maestros: Implicaciones para la práctica docenteCompreensão de leitura de professores: Implicações para práticas docentesreading comprehensiondocent practicesreadingcomprensión de lecturaprácticas de enseñanzala lecturacompreensão de textospráticas docentesleituraA question of interest for educational workers is the reading comprehension process, a fundamental ability for progress in more advanced years of schooling, and its effect on pedagogical practices. This is a study that explores this question. A reading comprehension instrument composed by four structural levels of text and a scale of pedagogical practice composed by four sub-scales involving: cognitive practices with linguistic focus, cognitive practices, affective and motor practices, continuous education, was used. The results of 53 children suggest a slight tendency of teacher to prioritize cognitive practices independently of their reading comprehension level.Una cuestión de interés para los educadores es el proceso de comprensión de textos, capacidad fundamental para el progreso en los últimos años de escolaridad, y su efecto en prácticas de enseñanza. Este es un estudio descriptivo que analiza este. Se utilizó una herramienta para la comprensión de texto compuesto por preguntas en cuatro niveles estructurales del texto y prácticas de enseñanza se describen sobre la base de una escala compuesta que afecta a cuatro subescalas: las prácticas cognitivas centrándose la formación lingüística, cognitiva, afectiva y motora, continuó. Los resultados de 53 profesores mostraron un ligero tendencia de los profesores para dar prioridad a las prácticas cognitivas independientemente de su nivel de comprensión del texto.Uma questão de interesse aos educadores diz respeito ao processo de compreensão de texto, habilidade fundamental para o progresso nos anos mais avançados de escolarização, e seu efeito nas práticas docentes. Esse é um estudo descritivo que explora essa questão. Utilizou-se um instrumento de compreensão de texto composto de perguntas sobre quatro níveis estruturais do texto e as práticas docentes foram descritas com base numa escala composta de quatro subescalas envolvendo: práticas cognitivas com enfoque lingüístico, aspectos cognitivos, afetivos e motores, formação continuada. Os resultados de 53 docentes mostraram uma leve tendência dos docentes a priorizar práticas cognitivas independente do seu nível de compreensão do texto.Universidade Estadual de Londrina2010-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/866110.5433/2236-6407.2010v1n2p172Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 1 n. 2 (2010); 172-1832236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661/7258Copyright (c) 2010 Estudos Interdisciplinares em Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Adriana BenevidesTeixeira, Tereza Cristina Coutinho CorrêaMota, Márcia Maria Peruzzi Elia da2020-07-18T01:06:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8661Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2020-07-18T01:06:16Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices Comprensión lectora de maestros: Implicaciones para la práctica docente Compreensão de leitura de professores: Implicações para práticas docentes |
title |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices |
spellingShingle |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices Soares, Adriana Benevides reading comprehension docent practices reading comprensión de lectura prácticas de enseñanza la lectura compreensão de textos práticas docentes leitura Soares, Adriana Benevides reading comprehension docent practices reading comprensión de lectura prácticas de enseñanza la lectura compreensão de textos práticas docentes leitura |
title_short |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices |
title_full |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices |
title_fullStr |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices |
title_full_unstemmed |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices |
title_sort |
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices |
author |
Soares, Adriana Benevides |
author_facet |
Soares, Adriana Benevides Soares, Adriana Benevides Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Adriana Benevides Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reading comprehension docent practices reading comprensión de lectura prácticas de enseñanza la lectura compreensão de textos práticas docentes leitura |
topic |
reading comprehension docent practices reading comprensión de lectura prácticas de enseñanza la lectura compreensão de textos práticas docentes leitura |
description |
A question of interest for educational workers is the reading comprehension process, a fundamental ability for progress in more advanced years of schooling, and its effect on pedagogical practices. This is a study that explores this question. A reading comprehension instrument composed by four structural levels of text and a scale of pedagogical practice composed by four sub-scales involving: cognitive practices with linguistic focus, cognitive practices, affective and motor practices, continuous education, was used. The results of 53 children suggest a slight tendency of teacher to prioritize cognitive practices independently of their reading comprehension level. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661 10.5433/2236-6407.2010v1n2p172 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661 |
identifier_str_mv |
10.5433/2236-6407.2010v1n2p172 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661/7258 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Estudos Interdisciplinares em Psicologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 1 n. 2 (2010); 172-183 2236-6407 reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
collection |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeip@uel.br |
_version_ |
1822182698510188544 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5433/2236-6407.2010v1n2p172 |