Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Adriana Benevides
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa, Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
DOI: 10.5433/2236-6407.2010v1n2p172
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661
Resumo: A question of interest for educational workers is the reading comprehension process, a fundamental ability for progress in more advanced years of schooling, and its effect on pedagogical practices. This is a study that explores this question. A reading comprehension instrument composed by four structural levels of text and a scale of pedagogical practice composed by four sub-scales involving: cognitive practices with linguistic focus, cognitive practices, affective and motor practices, continuous education, was used. The results of 53 children suggest a slight tendency of teacher to prioritize cognitive practices independently of their reading comprehension level.
id UEL-9_82cae82e5f09c6be325f0f4acd5790be
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8661
network_acronym_str UEL-9
network_name_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
spelling Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practicesComprensión lectora de maestros: Implicaciones para la práctica docenteCompreensão de leitura de professores: Implicações para práticas docentesreading comprehensiondocent practicesreadingcomprensión de lecturaprácticas de enseñanzala lecturacompreensão de textospráticas docentesleituraA question of interest for educational workers is the reading comprehension process, a fundamental ability for progress in more advanced years of schooling, and its effect on pedagogical practices. This is a study that explores this question. A reading comprehension instrument composed by four structural levels of text and a scale of pedagogical practice composed by four sub-scales involving: cognitive practices with linguistic focus, cognitive practices, affective and motor practices, continuous education, was used. The results of 53 children suggest a slight tendency of teacher to prioritize cognitive practices independently of their reading comprehension level.Una cuestión de interés para los educadores es el proceso de comprensión de textos, capacidad fundamental para el progreso en los últimos años de escolaridad, y su efecto en prácticas de enseñanza. Este es un estudio descriptivo que analiza este. Se utilizó una herramienta para la comprensión de texto compuesto por preguntas en cuatro niveles estructurales del texto y prácticas de enseñanza se describen sobre la base de una escala compuesta que afecta a cuatro subescalas: las prácticas cognitivas centrándose la formación lingüística, cognitiva, afectiva y motora, continuó. Los resultados de 53 profesores mostraron un ligero tendencia de los profesores para dar prioridad a las prácticas cognitivas independientemente de su nivel de comprensión del texto.Uma questão de interesse aos educadores diz respeito ao processo de compreensão de texto, habilidade fundamental para o progresso nos anos mais avançados de escolarização, e seu efeito nas práticas docentes. Esse é um estudo descritivo que explora essa questão. Utilizou-se um instrumento de compreensão de texto composto de perguntas sobre quatro níveis estruturais do texto e as práticas docentes foram descritas com base numa escala composta de quatro subescalas envolvendo: práticas cognitivas com enfoque lingüístico, aspectos cognitivos, afetivos e motores, formação continuada.  Os resultados de 53 docentes mostraram uma leve tendência dos docentes a priorizar práticas cognitivas independente do seu nível de compreensão do texto.Universidade Estadual de Londrina2010-10-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/866110.5433/2236-6407.2010v1n2p172Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 1 n. 2 (2010); 172-1832236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661/7258Copyright (c) 2010 Estudos Interdisciplinares em Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Adriana BenevidesTeixeira, Tereza Cristina Coutinho CorrêaMota, Márcia Maria Peruzzi Elia da2020-07-18T01:06:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8661Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2020-07-18T01:06:16Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
Comprensión lectora de maestros: Implicaciones para la práctica docente
Compreensão de leitura de professores: Implicações para práticas docentes
title Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
spellingShingle Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
Soares, Adriana Benevides
reading comprehension
docent practices
reading
comprensión de lectura
prácticas de enseñanza
la lectura
compreensão de textos
práticas docentes
leitura
Soares, Adriana Benevides
reading comprehension
docent practices
reading
comprensión de lectura
prácticas de enseñanza
la lectura
compreensão de textos
práticas docentes
leitura
title_short Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
title_full Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
title_fullStr Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
title_full_unstemmed Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
title_sort Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
author Soares, Adriana Benevides
author_facet Soares, Adriana Benevides
Soares, Adriana Benevides
Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa
Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da
Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa
Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da
author_role author
author2 Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa
Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Adriana Benevides
Teixeira, Tereza Cristina Coutinho Corrêa
Mota, Márcia Maria Peruzzi Elia da
dc.subject.por.fl_str_mv reading comprehension
docent practices
reading
comprensión de lectura
prácticas de enseñanza
la lectura
compreensão de textos
práticas docentes
leitura
topic reading comprehension
docent practices
reading
comprensión de lectura
prácticas de enseñanza
la lectura
compreensão de textos
práticas docentes
leitura
description A question of interest for educational workers is the reading comprehension process, a fundamental ability for progress in more advanced years of schooling, and its effect on pedagogical practices. This is a study that explores this question. A reading comprehension instrument composed by four structural levels of text and a scale of pedagogical practice composed by four sub-scales involving: cognitive practices with linguistic focus, cognitive practices, affective and motor practices, continuous education, was used. The results of 53 children suggest a slight tendency of teacher to prioritize cognitive practices independently of their reading comprehension level.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661
10.5433/2236-6407.2010v1n2p172
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661
identifier_str_mv 10.5433/2236-6407.2010v1n2p172
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/8661/7258
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 1 n. 2 (2010); 172-183
2236-6407
reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
collection Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository.name.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeip@uel.br
_version_ 1822182698510188544
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5433/2236-6407.2010v1n2p172