Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Lia Keuchguerian Silveira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Arruda, Sérgio Luiz Saboya
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos Interdisciplinares em Psicologia
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/14993
Resumo: From psychoanalytic theory concepts, there is a theoretical and clinical discussion about the use of playing as a means of expression and communication in the psychoanalytic psychotherapy of a girl of nine years old and a boy of seven years old, both diagnosed as selective mutism, attended twice a week in a public hospital. It is a qualitative study, using the psychoanalytic method. The theoretical discussions are illustrated by the history of life and fragments of few sessions in which the playing could access and work with the internal world of the child, which they could begin to talk and produce symbols and thoughts.
id UEL-9_f557d999cdeef7d820ee337f026ec4e3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14993
network_acronym_str UEL-9
network_name_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository_id_str
spelling Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapyJuego como medio de comunicación en psicoterapia de niños con mutismo selectivoBrincar como meio de comunicação na psicoterapia de crianças com mutismo seletivochild psychologyplay therapypsychoanalysismutismpsicología infantilludoterapiapsicoanálisismutismopsicologia da criançaludoterapiapsicanálisemutismo seletivoFrom psychoanalytic theory concepts, there is a theoretical and clinical discussion about the use of playing as a means of expression and communication in the psychoanalytic psychotherapy of a girl of nine years old and a boy of seven years old, both diagnosed as selective mutism, attended twice a week in a public hospital. It is a qualitative study, using the psychoanalytic method. The theoretical discussions are illustrated by the history of life and fragments of few sessions in which the playing could access and work with the internal world of the child, which they could begin to talk and produce symbols and thoughts.Desde los conceptos de la teoría psicoanalítica, el artículo plantea uma discussión teórica y clínica con respecto al jugar como un medio de expresión y comunicación en la psicoterapía psicoanalítica de dos niños. Las atenciones a una niña de nueve y un niño de siete diagnosticados com mutismo selectivo tenian lugar dos veces a la semana en un hospital público. Se trata de  um investigación cualitativo que se utiliza del método psicoanalítico. Las discusiones teóricas son ilustradas en el historial del lós pacientes y por viñetas de las sesiones en que  se verifico que  jugar pudo permitir  el acceso y el trabajo con mundo interior de los niños, lo que les possibilito el comenzode las actividades de verbalizar y representar simbolicamente.A partir de conceitos da teoria psicanalítica, é feita uma discussão teórico-clínica em que o brincar serve como meio de expressão e de comunicação na psicoterapia psicanalítica de uma menina de nove anos e de um menino de sete anos de idade, ambos com mutismo seletivo, atendidos duas vezes por semana em um hospital público. Trata-se de um estudo qualitativo, que utiliza o método psicanalítico. As discussões teóricas são ilustradas pela história de vida e por vinhetas das sessões nas quais o brincar permitiu o acesso e o trabalho do mundo interno das crianças, possibilitando que começassem a verbalizar e a produzir representações simbólicas.Universidade Estadual de Londrina2014-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/1499310.5433/2236-6407.2014v5n2p15Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 5 n. 2 (2014); 15-332236-6407reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologiainstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/14993/15895Copyright (c) 2014 Estudos Interdisciplinares em Psicologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Lia Keuchguerian SilveiraArruda, Sérgio Luiz Saboya2020-07-29T23:27:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14993Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eipPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/oai||revistaeip@uel.br2236-64072236-6407opendoar:2020-07-29T23:27:59Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy
Juego como medio de comunicación en psicoterapia de niños con mutismo selectivo
Brincar como meio de comunicação na psicoterapia de crianças com mutismo seletivo
title Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy
spellingShingle Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy
Campos, Lia Keuchguerian Silveira
child psychology
play therapy
psychoanalysis
mutism
psicología infantil
ludoterapia
psicoanálisis
mutismo
psicologia da criança
ludoterapia
psicanálise
mutismo seletivo
title_short Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy
title_full Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy
title_fullStr Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy
title_full_unstemmed Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy
title_sort Playing as a means of communication in selective mutism child psychotherapy
author Campos, Lia Keuchguerian Silveira
author_facet Campos, Lia Keuchguerian Silveira
Arruda, Sérgio Luiz Saboya
author_role author
author2 Arruda, Sérgio Luiz Saboya
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Lia Keuchguerian Silveira
Arruda, Sérgio Luiz Saboya
dc.subject.por.fl_str_mv child psychology
play therapy
psychoanalysis
mutism
psicología infantil
ludoterapia
psicoanálisis
mutismo
psicologia da criança
ludoterapia
psicanálise
mutismo seletivo
topic child psychology
play therapy
psychoanalysis
mutism
psicología infantil
ludoterapia
psicoanálisis
mutismo
psicologia da criança
ludoterapia
psicanálise
mutismo seletivo
description From psychoanalytic theory concepts, there is a theoretical and clinical discussion about the use of playing as a means of expression and communication in the psychoanalytic psychotherapy of a girl of nine years old and a boy of seven years old, both diagnosed as selective mutism, attended twice a week in a public hospital. It is a qualitative study, using the psychoanalytic method. The theoretical discussions are illustrated by the history of life and fragments of few sessions in which the playing could access and work with the internal world of the child, which they could begin to talk and produce symbols and thoughts.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/14993
10.5433/2236-6407.2014v5n2p15
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/14993
identifier_str_mv 10.5433/2236-6407.2014v5n2p15
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/eip/article/view/14993/15895
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia; v. 5 n. 2 (2014); 15-33
2236-6407
reponame:Estudos Interdisciplinares em Psicologia
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Estudos Interdisciplinares em Psicologia
collection Estudos Interdisciplinares em Psicologia
repository.name.fl_str_mv Estudos Interdisciplinares em Psicologia - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaeip@uel.br
_version_ 1799306107752022016