Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5547 |
Resumo: | This paper presents a proposal for teaching Logic for the first year of high school. Considering the diversity of students , this study was developed through a sequence of activities to address the weaknesses of interpretation, reasoning and logical reasoning from a false idea that mathematics works only with numbers and accounts. The proposal is to make the activities more meaningful and comprehensive learning for students in which the teacher's role is that of a facilitator and the student constructor of knowledge. Students are invited to take action, seek and express their opinion by giving meaning to their learning, and teachers are suggested to reflect on their experience in the classroom, encouraging and stimulating the search for diversified activities. We conclude by presenting what skills and competencies that will be developed and how they can assist in the development of new mathematical content |
id |
UEM-10_2b653e3530dc0e2a870d832670cfae76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/5547 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da LógicaRaciocínio lógicoArgumentaçãoDiversas linguagensAprendizagem significativaCiências Exatas e da TerraMatemáticaThis paper presents a proposal for teaching Logic for the first year of high school. Considering the diversity of students , this study was developed through a sequence of activities to address the weaknesses of interpretation, reasoning and logical reasoning from a false idea that mathematics works only with numbers and accounts. The proposal is to make the activities more meaningful and comprehensive learning for students in which the teacher's role is that of a facilitator and the student constructor of knowledge. Students are invited to take action, seek and express their opinion by giving meaning to their learning, and teachers are suggested to reflect on their experience in the classroom, encouraging and stimulating the search for diversified activities. We conclude by presenting what skills and competencies that will be developed and how they can assist in the development of new mathematical contentEste trabalho apresenta uma proposta para o ensino de Lógica para o primeiro ano do ensino médio. Considerando as diversidades dos alunos, este trabalho foi elaborado por meio de uma sequência de atividades que buscam suprir as deficiências de interpretação, argumentação e raciocínio lógico provenientes de uma falsa ideia de que a Matemática só trabalha com números e contas. A proposta das atividades é tornar a aprendizagem mais significativa e ampla para alunos, na qual o papel do professor é o de mediador e o do aluno de construtor do conhecimento. Os alunos são convidados a agir, buscar e expressar suas opiniões dando sentido a sua aprendizagem e aos professores é sugerido uma reflexão sobre a sua vivência em sala de aula, incentivando e estimulando a busca por atividades diversificadas. Concluímos o trabalho apresentando quais as habilidades e competências que serão desenvolvidas e como elas poderão auxiliar no desenvolvimento de novos conteúdos matemáticosBrasilDepartamento de MatemáticaPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT)UEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasJosiney Alves de SouzaSimão Nicolau Stelmastchuk - UnesparCarlos José Braga Barros - UEMPatrícia Rose Gomes de Melo Viol Martins2019-09-20T17:43:57Z2019-09-20T17:43:57Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5547porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2019-09-20T17:43:57Zoai:localhost:1/5547Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:58:41.069537Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica |
title |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica |
spellingShingle |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica Patrícia Rose Gomes de Melo Viol Martins Raciocínio lógico Argumentação Diversas linguagens Aprendizagem significativa Ciências Exatas e da Terra Matemática |
title_short |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica |
title_full |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica |
title_fullStr |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica |
title_full_unstemmed |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica |
title_sort |
Matemática sem números : uma proposta de atividade para o ensino da Lógica |
author |
Patrícia Rose Gomes de Melo Viol Martins |
author_facet |
Patrícia Rose Gomes de Melo Viol Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Josiney Alves de Souza Simão Nicolau Stelmastchuk - Unespar Carlos José Braga Barros - UEM |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Patrícia Rose Gomes de Melo Viol Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Raciocínio lógico Argumentação Diversas linguagens Aprendizagem significativa Ciências Exatas e da Terra Matemática |
topic |
Raciocínio lógico Argumentação Diversas linguagens Aprendizagem significativa Ciências Exatas e da Terra Matemática |
description |
This paper presents a proposal for teaching Logic for the first year of high school. Considering the diversity of students , this study was developed through a sequence of activities to address the weaknesses of interpretation, reasoning and logical reasoning from a false idea that mathematics works only with numbers and accounts. The proposal is to make the activities more meaningful and comprehensive learning for students in which the teacher's role is that of a facilitator and the student constructor of knowledge. Students are invited to take action, seek and express their opinion by giving meaning to their learning, and teachers are suggested to reflect on their experience in the classroom, encouraging and stimulating the search for diversified activities. We conclude by presenting what skills and competencies that will be developed and how they can assist in the development of new mathematical content |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2019-09-20T17:43:57Z 2019-09-20T17:43:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5547 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/5547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Departamento de Matemática Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT) UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Brasil Departamento de Matemática Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT) UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801841429711945728 |