Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camargo, Janira Siqueira
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4551
Resumo: The objective of this study was to analyze the role of Adult Education in the transformation of everyday knowledge in scientific knowledge, using psychoeducational assessment in adult learners. For both, were evaluated psicopedagogicamente eleven adult students from three classes EJA from a school located in Maringá through the following instruments: anamnesis, Projective Tests Psychopedagogical (Pair Education, Family Education, Drawing Episodes), operational tests (change in criteria, class inclusion, intersection of classes, grading, length conservation, conservation of matter, conservation of fluid, conservation of discrete quantities, conservation area, conservation of weight, conservation of volume, combination and permutation) and Test School Performance - TDE. With the results we found that adults who did not attend school at the right age and whose cognitive structures were not built in childhood, either by lack of education, either by inadequate access opportunities situations enabling it to this construction, it is more difficult in the process of school learning in adult education. His thinking is grounded in immediate experience, pledging to raise hypotheses or abstract propositions such that, EJA need to provide learning situations in which the adult range scientific thinking through education aimed at meeting the characteristics of their students.
id UEM-10_3a9a38644461110d4eba87b72f471973
oai_identifier_str oai:localhost:1/4551
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJAKnow everyday x scientific knowledge: a study students with adult education youth and adults - EJA.Educação de jovens e adultosSaber cotidianoSaber científicoAvaliação diagnóstica psicopedagógica clínicaBrasil.Youth and AdultsEveryday knowledgeScientific knowledgeClinical diagnostic psychoeducational evaluationBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaThe objective of this study was to analyze the role of Adult Education in the transformation of everyday knowledge in scientific knowledge, using psychoeducational assessment in adult learners. For both, were evaluated psicopedagogicamente eleven adult students from three classes EJA from a school located in Maringá through the following instruments: anamnesis, Projective Tests Psychopedagogical (Pair Education, Family Education, Drawing Episodes), operational tests (change in criteria, class inclusion, intersection of classes, grading, length conservation, conservation of matter, conservation of fluid, conservation of discrete quantities, conservation area, conservation of weight, conservation of volume, combination and permutation) and Test School Performance - TDE. With the results we found that adults who did not attend school at the right age and whose cognitive structures were not built in childhood, either by lack of education, either by inadequate access opportunities situations enabling it to this construction, it is more difficult in the process of school learning in adult education. His thinking is grounded in immediate experience, pledging to raise hypotheses or abstract propositions such that, EJA need to provide learning situations in which the adult range scientific thinking through education aimed at meeting the characteristics of their students.O objetivo deste trabalho foi analisar o papel da Educação de Jovens e Adultos na transformação do saber cotidiano em saber científico, utilizando a avaliação psicopedagógica em alunos adultos. Para tanto, foram avaliados psicopedagogicamente onze alunos adultos de três turmas de EJA de uma escola localizada no município de Maringá por meio dos seguintes instrumentos: entrevista de anamnese, Provas Projetivas Psicopedagógicas (Par Educativo, Família Educativa, Desenho em Episódios), provas operatórias (mudança de critério, inclusão de classes, intersecção de classes, seriação, conservação de comprimento, conservação de matéria, conservação de líquido, conservação de quantidades discretas, conservação de superfície, conservação de peso, conservação de volume, combinação e permutação) e Teste de Desempenho Escolar - TDE. Com os resultados foi possível verificar que adultos que não frequentaram a escola na idade certa e cujas estruturas cognitivas não foram construídas na infância, quer seja pela não escolarização, quer seja por inadequadas oportunidades de acesso a situações que lhe permitissem essa construção, apresentam maior dificuldade no processo de aprendizagem escolar na EJA. Seu pensamento é pautado na experiência imediata, comprometendo o levantamento de hipóteses ou de proposições abstratas de tal forma que, a EJA precisa oferecer situações de aprendizagem em que o adulto alcance o pensamento científico por meio do ensino voltado ao atendimento das características de seus alunos.315 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasAna Maria Teresa Benevides PereiraAdriano Rodrigues Ruiz - UNOESTERegina Maria Pavanello - UEMRicardo Tescarolo - PUCNerli Nonato Ribeiro Mori - UEMCamargo, Janira Siqueira2018-04-23T19:38:12Z2018-04-23T19:38:12Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4551porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:38:12Zoai:localhost:1/4551Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:43.398861Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
Know everyday x scientific knowledge: a study students with adult education youth and adults - EJA.
title Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
spellingShingle Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
Camargo, Janira Siqueira
Educação de jovens e adultos
Saber cotidiano
Saber científico
Avaliação diagnóstica psicopedagógica clínica
Brasil.
Youth and Adults
Everyday knowledge
Scientific knowledge
Clinical diagnostic psychoeducational evaluation
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
title_full Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
title_fullStr Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
title_full_unstemmed Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
title_sort Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
author Camargo, Janira Siqueira
author_facet Camargo, Janira Siqueira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ana Maria Teresa Benevides Pereira
Adriano Rodrigues Ruiz - UNOESTE
Regina Maria Pavanello - UEM
Ricardo Tescarolo - PUC
Nerli Nonato Ribeiro Mori - UEM
dc.contributor.author.fl_str_mv Camargo, Janira Siqueira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de jovens e adultos
Saber cotidiano
Saber científico
Avaliação diagnóstica psicopedagógica clínica
Brasil.
Youth and Adults
Everyday knowledge
Scientific knowledge
Clinical diagnostic psychoeducational evaluation
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Educação de jovens e adultos
Saber cotidiano
Saber científico
Avaliação diagnóstica psicopedagógica clínica
Brasil.
Youth and Adults
Everyday knowledge
Scientific knowledge
Clinical diagnostic psychoeducational evaluation
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description The objective of this study was to analyze the role of Adult Education in the transformation of everyday knowledge in scientific knowledge, using psychoeducational assessment in adult learners. For both, were evaluated psicopedagogicamente eleven adult students from three classes EJA from a school located in Maringá through the following instruments: anamnesis, Projective Tests Psychopedagogical (Pair Education, Family Education, Drawing Episodes), operational tests (change in criteria, class inclusion, intersection of classes, grading, length conservation, conservation of matter, conservation of fluid, conservation of discrete quantities, conservation area, conservation of weight, conservation of volume, combination and permutation) and Test School Performance - TDE. With the results we found that adults who did not attend school at the right age and whose cognitive structures were not built in childhood, either by lack of education, either by inadequate access opportunities situations enabling it to this construction, it is more difficult in the process of school learning in adult education. His thinking is grounded in immediate experience, pledging to raise hypotheses or abstract propositions such that, EJA need to provide learning situations in which the adult range scientific thinking through education aimed at meeting the characteristics of their students.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2018-04-23T19:38:12Z
2018-04-23T19:38:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4551
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4551
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841376487276544