Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4551 |
Resumo: | The objective of this study was to analyze the role of Adult Education in the transformation of everyday knowledge in scientific knowledge, using psychoeducational assessment in adult learners. For both, were evaluated psicopedagogicamente eleven adult students from three classes EJA from a school located in Maringá through the following instruments: anamnesis, Projective Tests Psychopedagogical (Pair Education, Family Education, Drawing Episodes), operational tests (change in criteria, class inclusion, intersection of classes, grading, length conservation, conservation of matter, conservation of fluid, conservation of discrete quantities, conservation area, conservation of weight, conservation of volume, combination and permutation) and Test School Performance - TDE. With the results we found that adults who did not attend school at the right age and whose cognitive structures were not built in childhood, either by lack of education, either by inadequate access opportunities situations enabling it to this construction, it is more difficult in the process of school learning in adult education. His thinking is grounded in immediate experience, pledging to raise hypotheses or abstract propositions such that, EJA need to provide learning situations in which the adult range scientific thinking through education aimed at meeting the characteristics of their students. |
id |
UEM-10_3a9a38644461110d4eba87b72f471973 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4551 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJAKnow everyday x scientific knowledge: a study students with adult education youth and adults - EJA.Educação de jovens e adultosSaber cotidianoSaber científicoAvaliação diagnóstica psicopedagógica clínicaBrasil.Youth and AdultsEveryday knowledgeScientific knowledgeClinical diagnostic psychoeducational evaluationBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaThe objective of this study was to analyze the role of Adult Education in the transformation of everyday knowledge in scientific knowledge, using psychoeducational assessment in adult learners. For both, were evaluated psicopedagogicamente eleven adult students from three classes EJA from a school located in Maringá through the following instruments: anamnesis, Projective Tests Psychopedagogical (Pair Education, Family Education, Drawing Episodes), operational tests (change in criteria, class inclusion, intersection of classes, grading, length conservation, conservation of matter, conservation of fluid, conservation of discrete quantities, conservation area, conservation of weight, conservation of volume, combination and permutation) and Test School Performance - TDE. With the results we found that adults who did not attend school at the right age and whose cognitive structures were not built in childhood, either by lack of education, either by inadequate access opportunities situations enabling it to this construction, it is more difficult in the process of school learning in adult education. His thinking is grounded in immediate experience, pledging to raise hypotheses or abstract propositions such that, EJA need to provide learning situations in which the adult range scientific thinking through education aimed at meeting the characteristics of their students.O objetivo deste trabalho foi analisar o papel da Educação de Jovens e Adultos na transformação do saber cotidiano em saber científico, utilizando a avaliação psicopedagógica em alunos adultos. Para tanto, foram avaliados psicopedagogicamente onze alunos adultos de três turmas de EJA de uma escola localizada no município de Maringá por meio dos seguintes instrumentos: entrevista de anamnese, Provas Projetivas Psicopedagógicas (Par Educativo, Família Educativa, Desenho em Episódios), provas operatórias (mudança de critério, inclusão de classes, intersecção de classes, seriação, conservação de comprimento, conservação de matéria, conservação de líquido, conservação de quantidades discretas, conservação de superfície, conservação de peso, conservação de volume, combinação e permutação) e Teste de Desempenho Escolar - TDE. Com os resultados foi possível verificar que adultos que não frequentaram a escola na idade certa e cujas estruturas cognitivas não foram construídas na infância, quer seja pela não escolarização, quer seja por inadequadas oportunidades de acesso a situações que lhe permitissem essa construção, apresentam maior dificuldade no processo de aprendizagem escolar na EJA. Seu pensamento é pautado na experiência imediata, comprometendo o levantamento de hipóteses ou de proposições abstratas de tal forma que, a EJA precisa oferecer situações de aprendizagem em que o adulto alcance o pensamento científico por meio do ensino voltado ao atendimento das características de seus alunos.315 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasAna Maria Teresa Benevides PereiraAdriano Rodrigues Ruiz - UNOESTERegina Maria Pavanello - UEMRicardo Tescarolo - PUCNerli Nonato Ribeiro Mori - UEMCamargo, Janira Siqueira2018-04-23T19:38:12Z2018-04-23T19:38:12Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4551porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:38:12Zoai:localhost:1/4551Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:43.398861Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA Know everyday x scientific knowledge: a study students with adult education youth and adults - EJA. |
title |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA |
spellingShingle |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA Camargo, Janira Siqueira Educação de jovens e adultos Saber cotidiano Saber científico Avaliação diagnóstica psicopedagógica clínica Brasil. Youth and Adults Everyday knowledge Scientific knowledge Clinical diagnostic psychoeducational evaluation Brazil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
title_short |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA |
title_full |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA |
title_fullStr |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA |
title_full_unstemmed |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA |
title_sort |
Saber cotidiano X saber científico : um estudo com adultos alunos da educação de jovens e adultos - EJA |
author |
Camargo, Janira Siqueira |
author_facet |
Camargo, Janira Siqueira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ana Maria Teresa Benevides Pereira Adriano Rodrigues Ruiz - UNOESTE Regina Maria Pavanello - UEM Ricardo Tescarolo - PUC Nerli Nonato Ribeiro Mori - UEM |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Janira Siqueira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos Saber cotidiano Saber científico Avaliação diagnóstica psicopedagógica clínica Brasil. Youth and Adults Everyday knowledge Scientific knowledge Clinical diagnostic psychoeducational evaluation Brazil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
topic |
Educação de jovens e adultos Saber cotidiano Saber científico Avaliação diagnóstica psicopedagógica clínica Brasil. Youth and Adults Everyday knowledge Scientific knowledge Clinical diagnostic psychoeducational evaluation Brazil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
description |
The objective of this study was to analyze the role of Adult Education in the transformation of everyday knowledge in scientific knowledge, using psychoeducational assessment in adult learners. For both, were evaluated psicopedagogicamente eleven adult students from three classes EJA from a school located in Maringá through the following instruments: anamnesis, Projective Tests Psychopedagogical (Pair Education, Family Education, Drawing Episodes), operational tests (change in criteria, class inclusion, intersection of classes, grading, length conservation, conservation of matter, conservation of fluid, conservation of discrete quantities, conservation area, conservation of weight, conservation of volume, combination and permutation) and Test School Performance - TDE. With the results we found that adults who did not attend school at the right age and whose cognitive structures were not built in childhood, either by lack of education, either by inadequate access opportunities situations enabling it to this construction, it is more difficult in the process of school learning in adult education. His thinking is grounded in immediate experience, pledging to raise hypotheses or abstract propositions such that, EJA need to provide learning situations in which the adult range scientific thinking through education aimed at meeting the characteristics of their students. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2018-04-23T19:38:12Z 2018-04-23T19:38:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4551 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4551 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e a Matemática UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801841376487276544 |