Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De Paula, Enio Freire
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4441
Resumo: The present text discuss the proposal of creation and development in a study group of mathematicians, named GEDMAT, turned to the Mathematics teachers from the public schools and students from a Mathematics teaching course of a privet university, whose main aim is to provoke reflexions related to the Mathematics activities based in the Group Work about the Problems Resolution. The proposed work characterized as a cooperative research, of quantitative interpretative mark, whose objective was to investigate the impact on the acting and under graduation teachers' pedagogical practices, of its participation in a study group with cooperative characteristics formed for this intention. The research characterizes as cooperative, whereas though the members of the group formed have put themselves available to the researcher, the investigative problem conception, the conclusions and the final written are exclusivities of this and not of the group. When we analyse the gotten materials with the research activity, we conclude that this work acted as a professional developing process involved in this activity, giving qualitative improvements, in special to the familiarization with a possibility of a teaching strategy accorded in the teachers' debates and also among the teachers and the students.
id UEM-10_7c1091746a7f6751031a5e65d0610be6
oai_identifier_str oai:localhost:1/4441
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticosFrom the discussing and Solving in Mathematics: reflexions about the constitution of a study group among Mathematics educatorsEducação matemáticaDesenvolvimento profissionalProfessores de matemáticaGrupos de estudo cooperativo/colaborativoMatemática ensino e aprendizagemFormação profissionalBrasil.Mathematical educationProfessional development of mathematics teachersCooperative/collaborative study groupsStudy groupBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaThe present text discuss the proposal of creation and development in a study group of mathematicians, named GEDMAT, turned to the Mathematics teachers from the public schools and students from a Mathematics teaching course of a privet university, whose main aim is to provoke reflexions related to the Mathematics activities based in the Group Work about the Problems Resolution. The proposed work characterized as a cooperative research, of quantitative interpretative mark, whose objective was to investigate the impact on the acting and under graduation teachers' pedagogical practices, of its participation in a study group with cooperative characteristics formed for this intention. The research characterizes as cooperative, whereas though the members of the group formed have put themselves available to the researcher, the investigative problem conception, the conclusions and the final written are exclusivities of this and not of the group. When we analyse the gotten materials with the research activity, we conclude that this work acted as a professional developing process involved in this activity, giving qualitative improvements, in special to the familiarization with a possibility of a teaching strategy accorded in the teachers' debates and also among the teachers and the students.O presente texto discute a proposta de criação e desenvolvimento de um grupo de estudo de educadores matemáticos, denominado GEDMAT, voltado a professores de Matemática de escolas públicas e alunos de um curso de licenciatura em Matemática de uma universidade particular, cujo objetivo principal é fomentar reflexões a respeito de atividades Matemáticas fundamentadas no Trabalho em Grupo sobre a Resolução de Problemas. O trabalho proposto caracterizou-se como uma pesquisa cooperativa, de caráter qualitativo interpretativo, cujo objetivo era investigar o impacto sobre a prática pedagógica dos professores atuantes e em formação, de sua participação em um grupo de estudo com características cooperativas constituído para esse fim. A pesquisa caracteriza-se como cooperativa, pois embora os integrantes do grupo constituído se tenham colocado à disposição do pesquisador, a concepção do problema investigativo, as conclusões e a escrita final são exclusividades deste e não do grupo. Ao analisarmos os materiais obtidos com a atividade de pesquisa, concluirmos que esse trabalho atuou como um processo de desenvolvimento profissional para os docentes envolvidos nessa atividade, propiciando melhorias qualitativas, em especial, à familiarização com a possibilidade de uma estratégia de ensino pautada no debate entre os docentes e também entre os docentes e seus alunos.198 f. +Universidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasRegina Maria PavanelloClélia Maria Ignatius Nogueira - UEMDario Fiorentini - UNICAMPDe Paula, Enio Freire2018-04-23T19:21:46Z2018-04-23T19:21:46Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4441porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:21:46Zoai:localhost:1/4441Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:36.370949Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos
From the discussing and Solving in Mathematics: reflexions about the constitution of a study group among Mathematics educators
title Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos
spellingShingle Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos
De Paula, Enio Freire
Educação matemática
Desenvolvimento profissional
Professores de matemática
Grupos de estudo cooperativo/colaborativo
Matemática ensino e aprendizagem
Formação profissional
Brasil.
Mathematical education
Professional development of mathematics teachers
Cooperative/collaborative study groups
Study group
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
title_short Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos
title_full Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos
title_fullStr Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos
title_full_unstemmed Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos
title_sort Do discutir e resolver em matemática : reflexões sobre a constituição de um grupo de estudos entre educadores matemáticos
author De Paula, Enio Freire
author_facet De Paula, Enio Freire
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Regina Maria Pavanello
Clélia Maria Ignatius Nogueira - UEM
Dario Fiorentini - UNICAMP
dc.contributor.author.fl_str_mv De Paula, Enio Freire
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática
Desenvolvimento profissional
Professores de matemática
Grupos de estudo cooperativo/colaborativo
Matemática ensino e aprendizagem
Formação profissional
Brasil.
Mathematical education
Professional development of mathematics teachers
Cooperative/collaborative study groups
Study group
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
topic Educação matemática
Desenvolvimento profissional
Professores de matemática
Grupos de estudo cooperativo/colaborativo
Matemática ensino e aprendizagem
Formação profissional
Brasil.
Mathematical education
Professional development of mathematics teachers
Cooperative/collaborative study groups
Study group
Brazil.
Ciências Exatas e da Terra
Matemática
description The present text discuss the proposal of creation and development in a study group of mathematicians, named GEDMAT, turned to the Mathematics teachers from the public schools and students from a Mathematics teaching course of a privet university, whose main aim is to provoke reflexions related to the Mathematics activities based in the Group Work about the Problems Resolution. The proposed work characterized as a cooperative research, of quantitative interpretative mark, whose objective was to investigate the impact on the acting and under graduation teachers' pedagogical practices, of its participation in a study group with cooperative characteristics formed for this intention. The research characterizes as cooperative, whereas though the members of the group formed have put themselves available to the researcher, the investigative problem conception, the conclusions and the final written are exclusivities of this and not of the group. When we analyse the gotten materials with the research activity, we conclude that this work acted as a professional developing process involved in this activity, giving qualitative improvements, in special to the familiarization with a possibility of a teaching strategy accorded in the teachers' debates and also among the teachers and the students.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2018-04-23T19:21:46Z
2018-04-23T19:21:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4441
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4441
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática
UEM
Maringá, PR
Centro de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1801841418146152448