Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3338 |
Resumo: | Recent scandals seen in the Brazilian and international scenes, involving some form of violation of ethical principles by the managing boards of companies, have shown the need to reinforce teaching, training and reflection about Business Ethics, both in the corporate and in the academic worlds. A very complex subject, the teaching of Business Ethics to Business students has been the focus of several studies. Indirect methods, such as case studies and simulations, are among the various possible forms of allowing students adequate reflection on Ethics. However, business games, understood as a simulation of business reality, have been scarcely used to this end. Applying mixed methods techniques, which allow multiple forms of data gathering, this paper presents an analysis of the technical and pedagogical viability of inserting the reflection about Business Ethics in the context of an existing business game. Through the results obtained during the application of the business game in a Brazilian university, it shows how it is possible to use this tool, as a means for both teaching and reflecting on Business Ethics. As an example of the uses of business games as a research laboratory, this paper describes how participating students behaved when confronted with ethical dilemmas during the business game and how they based their decisions. |
id |
UEM-10_881bb9f10a03f609bc3c166ae88517df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3338 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicasÉtica empresarialEstudo e ensinoJogos (Administração)Jogos de empresasEnsinoAdministraçãoMétodos de simulaçãoBrasil.Business EthicsBusiness gamesTeachingEthicsBrazil.Ciências Sociais AplicadasAdministraçãoRecent scandals seen in the Brazilian and international scenes, involving some form of violation of ethical principles by the managing boards of companies, have shown the need to reinforce teaching, training and reflection about Business Ethics, both in the corporate and in the academic worlds. A very complex subject, the teaching of Business Ethics to Business students has been the focus of several studies. Indirect methods, such as case studies and simulations, are among the various possible forms of allowing students adequate reflection on Ethics. However, business games, understood as a simulation of business reality, have been scarcely used to this end. Applying mixed methods techniques, which allow multiple forms of data gathering, this paper presents an analysis of the technical and pedagogical viability of inserting the reflection about Business Ethics in the context of an existing business game. Through the results obtained during the application of the business game in a Brazilian university, it shows how it is possible to use this tool, as a means for both teaching and reflecting on Business Ethics. As an example of the uses of business games as a research laboratory, this paper describes how participating students behaved when confronted with ethical dilemmas during the business game and how they based their decisions.Os recentes escândalos, observados nos cenários nacional e internacional, envolvendo alguma forma de violação de princípios éticos por parte do corpo diretor das empresas, ressaltaram a necessidade, tanto do mundo empresarial quanto do mundo acadêmico, de reforçar o ensino, o treinamento e a reflexão sobre a Ética Empresarial. Sendo um assunto bastante complexo, o ensino da Ética Empresarial para alunos da área de negócios tem sido foco de várias pesquisas. Entre as diversas possibilidades de proporcionar uma adequada reflexão ética para estudantes estão os métodos indiretos, como o estudo de caso e as simulações. Os jogos de empresas, entendidos como uma simulação da realidade empresarial, têm sido, entretanto, pouco utilizados para esse fim. Utilizando-se a técnica de métodos mistos, que permite a utilização de múltiplas formas de coleta de dados, desenvolve-se neste trabalho uma análise da viabilidade técnica e pedagógica de se inserir a reflexão sobre a Ética Empresarial no contexto de um jogo de empresas já existente. Demonstra-se, através dos resultados obtidos com a aplicação da dinâmica aqui desenvolvida a seis turmas de graduação e pós-graduação da área de negócios de uma universidade brasileira, a viabilidade de utilizar esta ferramenta como método de ensino e discussão da Ética Empresarial. Como exemplo da utilização de um jogo de empresas também como laboratório de pesquisa, descreve-se como os estudantes participantes deste estudo decidiram quando confrontados com dilemas éticos durante a aplicação da dinâmica e como fundamentaram essas decisões.210 fUniversidade Estadual de LondrinaBrasilPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUEMLondrina, PRDepartamento de AdministraçãoPaulo da Costa LopesFernando Antonio Prado Gimenez - PUC-PRMario Nei Pacagnan - UELBonocielli Jr, Sergio Gilberto2018-04-13T18:48:42Z2018-04-13T18:48:42Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3338porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-13T18:48:42Zoai:localhost:1/3338Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:56:28.688425Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas |
title |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas |
spellingShingle |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas Bonocielli Jr, Sergio Gilberto Ética empresarial Estudo e ensino Jogos (Administração) Jogos de empresas Ensino Administração Métodos de simulação Brasil. Business Ethics Business games Teaching Ethics Brazil. Ciências Sociais Aplicadas Administração |
title_short |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas |
title_full |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas |
title_fullStr |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas |
title_full_unstemmed |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas |
title_sort |
Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas |
author |
Bonocielli Jr, Sergio Gilberto |
author_facet |
Bonocielli Jr, Sergio Gilberto |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Paulo da Costa Lopes Fernando Antonio Prado Gimenez - PUC-PR Mario Nei Pacagnan - UEL |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonocielli Jr, Sergio Gilberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ética empresarial Estudo e ensino Jogos (Administração) Jogos de empresas Ensino Administração Métodos de simulação Brasil. Business Ethics Business games Teaching Ethics Brazil. Ciências Sociais Aplicadas Administração |
topic |
Ética empresarial Estudo e ensino Jogos (Administração) Jogos de empresas Ensino Administração Métodos de simulação Brasil. Business Ethics Business games Teaching Ethics Brazil. Ciências Sociais Aplicadas Administração |
description |
Recent scandals seen in the Brazilian and international scenes, involving some form of violation of ethical principles by the managing boards of companies, have shown the need to reinforce teaching, training and reflection about Business Ethics, both in the corporate and in the academic worlds. A very complex subject, the teaching of Business Ethics to Business students has been the focus of several studies. Indirect methods, such as case studies and simulations, are among the various possible forms of allowing students adequate reflection on Ethics. However, business games, understood as a simulation of business reality, have been scarcely used to this end. Applying mixed methods techniques, which allow multiple forms of data gathering, this paper presents an analysis of the technical and pedagogical viability of inserting the reflection about Business Ethics in the context of an existing business game. Through the results obtained during the application of the business game in a Brazilian university, it shows how it is possible to use this tool, as a means for both teaching and reflecting on Business Ethics. As an example of the uses of business games as a research laboratory, this paper describes how participating students behaved when confronted with ethical dilemmas during the business game and how they based their decisions. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009 2018-04-13T18:48:42Z 2018-04-13T18:48:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3338 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3338 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina Brasil Programa de Pós-Graduação em Administração Programa de Pós-Graduação em Administração UEM Londrina, PR Departamento de Administração |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina Brasil Programa de Pós-Graduação em Administração Programa de Pós-Graduação em Administração UEM Londrina, PR Departamento de Administração |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813258662187106304 |