Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonocielli Jr, Sergio Gilberto
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
Texto Completo: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3338
Resumo: Recent scandals seen in the Brazilian and international scenes, involving some form of violation of ethical principles by the managing boards of companies, have shown the need to reinforce teaching, training and reflection about Business Ethics, both in the corporate and in the academic worlds. A very complex subject, the teaching of Business Ethics to Business students has been the focus of several studies. Indirect methods, such as case studies and simulations, are among the various possible forms of allowing students adequate reflection on Ethics. However, business games, understood as a simulation of business reality, have been scarcely used to this end. Applying mixed methods techniques, which allow multiple forms of data gathering, this paper presents an analysis of the technical and pedagogical viability of inserting the reflection about Business Ethics in the context of an existing business game. Through the results obtained during the application of the business game in a Brazilian university, it shows how it is possible to use this tool, as a means for both teaching and reflecting on Business Ethics. As an example of the uses of business games as a research laboratory, this paper describes how participating students behaved when confronted with ethical dilemmas during the business game and how they based their decisions.
id UEM-10_881bb9f10a03f609bc3c166ae88517df
oai_identifier_str oai:localhost:1/3338
network_acronym_str UEM-10
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository_id_str
spelling Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicasÉtica empresarialEstudo e ensinoJogos (Administração)Jogos de empresasEnsinoAdministraçãoMétodos de simulaçãoBrasil.Business EthicsBusiness gamesTeachingEthicsBrazil.Ciências Sociais AplicadasAdministraçãoRecent scandals seen in the Brazilian and international scenes, involving some form of violation of ethical principles by the managing boards of companies, have shown the need to reinforce teaching, training and reflection about Business Ethics, both in the corporate and in the academic worlds. A very complex subject, the teaching of Business Ethics to Business students has been the focus of several studies. Indirect methods, such as case studies and simulations, are among the various possible forms of allowing students adequate reflection on Ethics. However, business games, understood as a simulation of business reality, have been scarcely used to this end. Applying mixed methods techniques, which allow multiple forms of data gathering, this paper presents an analysis of the technical and pedagogical viability of inserting the reflection about Business Ethics in the context of an existing business game. Through the results obtained during the application of the business game in a Brazilian university, it shows how it is possible to use this tool, as a means for both teaching and reflecting on Business Ethics. As an example of the uses of business games as a research laboratory, this paper describes how participating students behaved when confronted with ethical dilemmas during the business game and how they based their decisions.Os recentes escândalos, observados nos cenários nacional e internacional, envolvendo alguma forma de violação de princípios éticos por parte do corpo diretor das empresas, ressaltaram a necessidade, tanto do mundo empresarial quanto do mundo acadêmico, de reforçar o ensino, o treinamento e a reflexão sobre a Ética Empresarial. Sendo um assunto bastante complexo, o ensino da Ética Empresarial para alunos da área de negócios tem sido foco de várias pesquisas. Entre as diversas possibilidades de proporcionar uma adequada reflexão ética para estudantes estão os métodos indiretos, como o estudo de caso e as simulações. Os jogos de empresas, entendidos como uma simulação da realidade empresarial, têm sido, entretanto, pouco utilizados para esse fim. Utilizando-se a técnica de métodos mistos, que permite a utilização de múltiplas formas de coleta de dados, desenvolve-se neste trabalho uma análise da viabilidade técnica e pedagógica de se inserir a reflexão sobre a Ética Empresarial no contexto de um jogo de empresas já existente. Demonstra-se, através dos resultados obtidos com a aplicação da dinâmica aqui desenvolvida a seis turmas de graduação e pós-graduação da área de negócios de uma universidade brasileira, a viabilidade de utilizar esta ferramenta como método de ensino e discussão da Ética Empresarial. Como exemplo da utilização de um jogo de empresas também como laboratório de pesquisa, descreve-se como os estudantes participantes deste estudo decidiram quando confrontados com dilemas éticos durante a aplicação da dinâmica e como fundamentaram essas decisões.210 fUniversidade Estadual de LondrinaBrasilPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUEMLondrina, PRDepartamento de AdministraçãoPaulo da Costa LopesFernando Antonio Prado Gimenez - PUC-PRMario Nei Pacagnan - UELBonocielli Jr, Sergio Gilberto2018-04-13T18:48:42Z2018-04-13T18:48:42Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3338porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-13T18:48:42Zoai:localhost:1/3338Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:56:28.688425Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
title Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
spellingShingle Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
Bonocielli Jr, Sergio Gilberto
Ética empresarial
Estudo e ensino
Jogos (Administração)
Jogos de empresas
Ensino
Administração
Métodos de simulação
Brasil.
Business Ethics
Business games
Teaching
Ethics
Brazil.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
title_short Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
title_full Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
title_fullStr Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
title_full_unstemmed Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
title_sort Reflexão sobre ética empresarial no contexto de um jogo de empresas: um estudo sobre possibilidades pedagógicas e técnicas
author Bonocielli Jr, Sergio Gilberto
author_facet Bonocielli Jr, Sergio Gilberto
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo da Costa Lopes
Fernando Antonio Prado Gimenez - PUC-PR
Mario Nei Pacagnan - UEL
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonocielli Jr, Sergio Gilberto
dc.subject.por.fl_str_mv Ética empresarial
Estudo e ensino
Jogos (Administração)
Jogos de empresas
Ensino
Administração
Métodos de simulação
Brasil.
Business Ethics
Business games
Teaching
Ethics
Brazil.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
topic Ética empresarial
Estudo e ensino
Jogos (Administração)
Jogos de empresas
Ensino
Administração
Métodos de simulação
Brasil.
Business Ethics
Business games
Teaching
Ethics
Brazil.
Ciências Sociais Aplicadas
Administração
description Recent scandals seen in the Brazilian and international scenes, involving some form of violation of ethical principles by the managing boards of companies, have shown the need to reinforce teaching, training and reflection about Business Ethics, both in the corporate and in the academic worlds. A very complex subject, the teaching of Business Ethics to Business students has been the focus of several studies. Indirect methods, such as case studies and simulations, are among the various possible forms of allowing students adequate reflection on Ethics. However, business games, understood as a simulation of business reality, have been scarcely used to this end. Applying mixed methods techniques, which allow multiple forms of data gathering, this paper presents an analysis of the technical and pedagogical viability of inserting the reflection about Business Ethics in the context of an existing business game. Through the results obtained during the application of the business game in a Brazilian university, it shows how it is possible to use this tool, as a means for both teaching and reflecting on Business Ethics. As an example of the uses of business games as a research laboratory, this paper describes how participating students behaved when confronted with ethical dilemmas during the business game and how they based their decisions.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2018-04-13T18:48:42Z
2018-04-13T18:48:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3338
url http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/3338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Administração
Programa de Pós-Graduação em Administração
UEM
Londrina, PR
Departamento de Administração
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
Brasil
Programa de Pós-Graduação em Administração
Programa de Pós-Graduação em Administração
UEM
Londrina, PR
Departamento de Administração
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron:UEM
instname_str Universidade Estadual de Maringá (UEM)
instacron_str UEM
institution UEM
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
collection Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813258662187106304