A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
Texto Completo: | http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4369 |
Resumo: | Since the original role of Science Fiction is treating Science in a playful way through the use of language based on the writer's intuition and common sense, current analysis surveys the genre's main literary works. Current research investigates whether science fiction is present within the classroom and tries to find out the opinion of teachers and pupils, the protagonists of the senior high senior, with regard to the production of verbal and visual fiction and to the possibilities of non-formal strategies in the teaching of Physics. Mistakes and conceptual solutions of certain literary work of Science Fiction genre are also analyzed. Whereas three questionnaires, one for teachers and the two for students, are undertaken, analysis is foregrounded on Bardin's Content Analysis. Science Fiction Classics such as Jules Verne's "From the Earth to the Moon" and "Voyage around the Moon", books and films, such as "2001, Space odyssey" by Arthur Clarke/Stanley Kubrick and "2010, the year we will make contact" by Arthur Clarke/Peter Hyams), the "Star wars" by George Lucas and "Star Trek" by Gene Rondonderry series are analyzed to find out images on Physics underlying intuition shared by school culture and by common sense towards a parameter between reality and fiction. Our concern for new teaching possibilities in the improvement of education increases as research develops. In fact, Science Fiction is a great help to understand that a great gap still exists with regard to our known school fiction. |
id |
UEM-10_bd74c1b711d721af3734148e7911a079 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4369 |
network_acronym_str |
UEM-10 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository_id_str |
|
spelling |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de físicaFicção científicaCiênciasFísicaEstratégias informais de ensinoEnsino e estudoEnsino de físicaEducaçãoFilmesBrasil.Science FictionTeaching of physicsInformal strategies in teachingBrazil.Ciências Exatas e da TerraMatemáticaSince the original role of Science Fiction is treating Science in a playful way through the use of language based on the writer's intuition and common sense, current analysis surveys the genre's main literary works. Current research investigates whether science fiction is present within the classroom and tries to find out the opinion of teachers and pupils, the protagonists of the senior high senior, with regard to the production of verbal and visual fiction and to the possibilities of non-formal strategies in the teaching of Physics. Mistakes and conceptual solutions of certain literary work of Science Fiction genre are also analyzed. Whereas three questionnaires, one for teachers and the two for students, are undertaken, analysis is foregrounded on Bardin's Content Analysis. Science Fiction Classics such as Jules Verne's "From the Earth to the Moon" and "Voyage around the Moon", books and films, such as "2001, Space odyssey" by Arthur Clarke/Stanley Kubrick and "2010, the year we will make contact" by Arthur Clarke/Peter Hyams), the "Star wars" by George Lucas and "Star Trek" by Gene Rondonderry series are analyzed to find out images on Physics underlying intuition shared by school culture and by common sense towards a parameter between reality and fiction. Our concern for new teaching possibilities in the improvement of education increases as research develops. In fact, Science Fiction is a great help to understand that a great gap still exists with regard to our known school fiction.Levando em consideração que o papel original da ficção científica é brincar com a Ciência, a partir de uma linguagem baseada na intuição e no senso comum de cada escritor, o presente trabalho teve como objetivo realizar um levantamento das principais obras do gênero: a fim de investigar a presença ou ausência da ficção científica em sala de aula, e de levantar a opinião que professores e alunos, protagonistas do cenário escolar de nível médio, têm a respeito da produção de ficção verbo-visual e também em relação à possibilidade de estratégias de não formais no ensino da Física. Verificou-se também, os erros e acertos conceituais de algumas obras do gênero. Para atingir esses objetivos foram utilizados três questionários: um para os professores e outros dois para os alunos. A análise foi feita a partir da "Análise de Conteúdo" de Bardin. Alguns clássicos de divulgação científica como os romances "Da Terra à Lua" e "Viagem ao redor da Lua" (Júlio Verne), os livros e os filmes "2001, uma odisséia no espaço" (Arthur Clarke/Stanley Kubrick) e "2010, O ano que faremos contato" (Arthur Clarke/Peter Hyams), e as séries "Star wars" (George Lucas) e "Star trek" (Gene Rondonderry), foram contemplados no presente trabalho, com intuito de encontrar, imagens sobre física subjacentes à intuição partilhada pela cultura escolar e pelo senso comum para encontrar um parâmetro entre a realidade e a ficção. Nossa ansiedade em busca de novas possibilidades de ensino para uma educação melhor só aumentou depois dessa pesquisa, a ficção científica nos ajudou a compreender que ainda há uma grande lacuna em relação a nossa conhecida ficção escolar.87 fUniversidade Estadual de MaringáBrasilPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de MatemáticaUEMMaringá, PRCentro de Ciências ExatasMarcos Cesar Danhoni NevesPolônia Altoé Fusinato - UEMÁlvaro Leonardi Ayala Filho - UFPelAlmeida, Fabiana Ribeiro de2018-04-23T19:16:44Z2018-04-23T19:16:44Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4369porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM)instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM)instacron:UEM2018-04-23T19:16:44Zoai:localhost:1/4369Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.uem.br:8080/oai/requestopendoar:2024-04-23T14:57:31.847342Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física |
title |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física |
spellingShingle |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física Almeida, Fabiana Ribeiro de Ficção científica Ciências Física Estratégias informais de ensino Ensino e estudo Ensino de física Educação Filmes Brasil. Science Fiction Teaching of physics Informal strategies in teaching Brazil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
title_short |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física |
title_full |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física |
title_fullStr |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física |
title_full_unstemmed |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física |
title_sort |
A ficção científica na ficção escolar : investigando as potencialidades do gênero no ensino de física |
author |
Almeida, Fabiana Ribeiro de |
author_facet |
Almeida, Fabiana Ribeiro de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Marcos Cesar Danhoni Neves Polônia Altoé Fusinato - UEM Álvaro Leonardi Ayala Filho - UFPel |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Fabiana Ribeiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ficção científica Ciências Física Estratégias informais de ensino Ensino e estudo Ensino de física Educação Filmes Brasil. Science Fiction Teaching of physics Informal strategies in teaching Brazil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
topic |
Ficção científica Ciências Física Estratégias informais de ensino Ensino e estudo Ensino de física Educação Filmes Brasil. Science Fiction Teaching of physics Informal strategies in teaching Brazil. Ciências Exatas e da Terra Matemática |
description |
Since the original role of Science Fiction is treating Science in a playful way through the use of language based on the writer's intuition and common sense, current analysis surveys the genre's main literary works. Current research investigates whether science fiction is present within the classroom and tries to find out the opinion of teachers and pupils, the protagonists of the senior high senior, with regard to the production of verbal and visual fiction and to the possibilities of non-formal strategies in the teaching of Physics. Mistakes and conceptual solutions of certain literary work of Science Fiction genre are also analyzed. Whereas three questionnaires, one for teachers and the two for students, are undertaken, analysis is foregrounded on Bardin's Content Analysis. Science Fiction Classics such as Jules Verne's "From the Earth to the Moon" and "Voyage around the Moon", books and films, such as "2001, Space odyssey" by Arthur Clarke/Stanley Kubrick and "2010, the year we will make contact" by Arthur Clarke/Peter Hyams), the "Star wars" by George Lucas and "Star Trek" by Gene Rondonderry series are analyzed to find out images on Physics underlying intuition shared by school culture and by common sense towards a parameter between reality and fiction. Our concern for new teaching possibilities in the improvement of education increases as research develops. In fact, Science Fiction is a great help to understand that a great gap still exists with regard to our known school fiction. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008 2018-04-23T19:16:44Z 2018-04-23T19:16:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4369 |
url |
http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/4369 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá Brasil Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática UEM Maringá, PR Centro de Ciências Exatas |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) instname:Universidade Estadual de Maringá (UEM) instacron:UEM |
instname_str |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
instacron_str |
UEM |
institution |
UEM |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Estadual de Maringá (RI-UEM) - Universidade Estadual de Maringá (UEM) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1801841417179365376 |